فتوایی که سالانه یک میلیون دلار خرج روی دست انگلستان گذاشت

فتوای صادره امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت کشتن سلمان رشدی، باعث شد این نویسنده بریتانیایی_هندی سالیان درازی به زندگی مخفیانه روی آورد و تنها در مناسبت‌های خاص در انظار ظاهر شود. به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی فت فتو، تاریخِ پرفراز و نشیب اسلام، همواره دست خوش حوادث گوناگون بوده است که این دین برتر، آن‌ها […]

فتوای صادره امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت کشتن سلمان رشدی، باعث شد این نویسنده بریتانیایی_هندی سالیان درازی به زندگی مخفیانه روی آورد و تنها در مناسبت‌های خاص در انظار ظاهر شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی فت فتو، تاریخِ پرفراز و نشیب اسلام، همواره دست خوش حوادث گوناگون بوده است که این دین برتر، آن‌ها را پشت سر نهاده است.

از عصر جاهلیت، تلاش‌های سخت کوشانه‌ای آغاز شد تا بتواند اسلام را از صفحه روزگار محو نماید، ولی همیشه ناکام ماند؛ چراکه این وعده خداوندی است که مکر آن‌ها به خودشان باز می گردد.
اما این حرکت متوقف نشده ودشمنان اسلام، هیچ‌گاه از شکست‌های خود درس عبرت نگرفته‌اند و هر بار با شیوه تازه‌ای، اسلام را مورد هجوم خود قرار می دهند.

 
 آنان چون تحمل نور را ندارند و از پاکی و صداقت بیزاری می‌جویند، توان خود را چندین برابر نموده و بر سرعت این حرکت افزوده‌اند تا شاید بتوانند عشق را قتلگاه ببرند و کینه و نفرت را جایگزین آن کنند.
 
منزلت و اعتبار انقلاب ایران
تاریخ ۴۴ ساله انقلاب اسلامی ایران، روزهای به یادماندنی و بزرگی را در خود به ثبت رسانیده است؛ روزهایی که هریک از آن‌ها، بر منزلت و اعتبار این قیام اسلامی و الهی، ارزشی مضاعف بخشیده و بر اصالت آن مهر تأیید زده است.
 
 کوردلان می خواستند نور خدا را با گفته ها و نوشته هایشان خاموش کنند، ولی خداوند، همواره نور خود را جلوه تازه ای بخشید. هرگاه مذهب و معنویت دست به دست هم دادند و برای پایداری و حفظ اصلی کوشیدند، همانند رودخانه های عظیم و خروشان که سنگ ها را از جا می کَنند و بسترهایشان را لایروبی می‌کُنند، جایگاه اهانت کنندگان به مذهب را نیز می شویند و فضای سالم و نشاط انگیزی را فراهم می کنند.
 
 مردم انقلاب اسلامی ایران، هم چون این رودخانه های پرخروش، هر بار که دشمن آنان را مورد هجوم قرار می دهد، با آن مقابله کرده و سرزمین پاک اسلامی را از وجود منحوسشان پاک کرده اند.
 
لزوم دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام در برابر مهاجمان
دفاع از جان، مال، ناموس و دین، مسأله ای فطری است که هر موجود زنده، به طور طبیعی و حتی ناخودآگاه در برابر هرگونه تجاوز و تعدّی، از خود واکنش نشان می دهد. دین اسلام که منطبق با فطرت الهی انسان تشریع شده، هماهنگ با ندای فطرت، دفاع را واجب و ضروری می داند.
ازاین رو، عالمان و دانشمندان مذاهب اسلامی، در بحث جهاد، آن را واجب کفایی، یعنی واجبی که باانجام تعدادمورد نیاز،از دیگران ساقط می شود، می دانندو می گویند: «هرگاه شهرها و مرزهای بلاد اسلامی، مورد هجوم دشمن قرار گیرد… برتمام مسلمانان واجب کفایی است که از هجوم دشمن جلوگیری کرده و دشمن رادفع کنند…».
با توجه به متون اسلامی، اهمیت دین بسیار زیاد است، به طوری که در روایات آمده که اگر انسان مخیّر باشد که جانش را از دست بدهد یا دینش را، باید جان را فدای دین کند. بنابراین، با مسأله سلمان رشدی و امثال آن، نه تنها به عنوان مرتد و توهین کننده به پیامبر، که به عنوان مهاجم به دین باید برخورد کرد و فتوای امام در این زمینه، بسیار محکم و قاطع است.
 
حکمِ امام و معادله‌ای که برعکس شد
پس از پذیرش قطعنامه‌ی ۵۹۸ و پایان جنگ، فعالیت‌های دیپلماتیک ایران برای ارتباط با کشورهای مختلف شدت گرفته بود. نوزده آبان‌ماه ۱۳۶۷ اعلامیه‌ی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در وین منتشر شده بود و اروپایی‌ها و خصوصاً انگلستان تصور می‌کردند ایران به‌خاطر بهبود روابط با انگلستان، اعتراض شدیدی علیه انتشار کتاب آیات شیطانی نخواهد کرد.

اما واقعه‌ی کشتار مسلمانان معترض توسط پلیس پاکستان باعث طرح بیش از پیش این موضوع در ایران می‌شود. سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه فتوایی از امام خمینی رحمةالله‌علیه درباره‌ی ارتداد سلمان رشدی و واجب‌القتل بودن او منتشر می‌شود:

 
متن فتوا 
امام خمینی رحمه الله در ضمن پیامی قاطع، حکم اعدام مؤلف و ناشران را اعلام کرد و فرمود: «به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم، مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است، هم چنین ناشرانِ مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند.

از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاءاللّه.

 ضمنا اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد، ولی خود قدرت اعدام آن را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد».
این حکم که در تاریخ بیست و پنجم بهمن ۱۳۶۷صادر شد، نشان داد که اسلام هم‌چنان مقتدر است و با تمام توان، در راستای اهداف خود می‌کوشد و مردم مسلمان، توهین به مقدساتشان را به هیچ گونه تحمل نمی‌کنند و هیچ عذری را نمی‌پذیرند.

فتوایی که سالانه یک میلیون دلار خرج روی دست انگلستان گذاشت

سلمان رشدی در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» به بخشی از پیامدهایی که نوشتن کتاب موهن برای او داشت اشاره می‌کند.

وی در ابتدای این مصاحبه از اولین احساسش پس از آنکه فتوای امام خمینی(ره) را شنید، می‌گوید: «حس خوبی نبود. حس کردم که من یک مرد مرده‌ام… قدم زدن بدون یک محافظ شخصی، رفتن به خرید، دیدن خانواده، پرواز با هواپیما و تمام این‌ها در آن زمان برای من غیرممکن بود».

 
سلمان رشدی تا سال ۱۹۹۸ تحت حفاظت بسیار شدید قرار داشت و زندگی پنهانی داشت. پلیس انگلیس سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرده و همین امر انتقادات زیادی را متوجه رشدی کرده است.

رشدی در این باره می‌گوید: «بزرگترین مشکلی که بود و من همیشه به آن فکر می‌کردم، این بود که من نمرده بودم. اگر من مرده بودم هیچ‌کس در انگلیس به هزینه‌های امنیت من اعتراض نمی‌کرد».

 
چهارده مرداد ۱۳۶۸ مصطفی مازح جوان بیست ویکساله ساله‌ لبنانی که قصد به مجازات رساندن سلمان رشدی را داشت، دقایقی زودتر از اینکه به طبقه‌ی سوم هتل محل استقرار سلمان رشدی نزدیک ‌شود، به شهادت می‌رسد.

عوامل محیطی و حرارت ناشی از پوشش و تحرک زیاد شهید، موجب عمل کردن زودتر از موعد چاشنی و انفجار زودهنگام مواد منفجره قبل از رسیدن به رشدی مرتد می‌شود، پیکر این شهید هشت‌ماه بعد توسط دولت انگلستان تحویل خانواده‌اش می‌شود.

تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر حکمِ امام رحمةالله‌علیه در سال‌های دهه‌ی ۷۰، ۸۰ و ۹۰ روندی پیوسته داشته و چندین‌بار تکرار می‌شود. ایشان در پیام حج خود در سال ۸۳، سخنرانی پس از انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام در یک نشریه‌ی دانمارکی در بهار ۸۷ و پس از هتک حرمت قرآن مجید توسط یک کشیش آمریکایی در سال ۱۳۸۹ این اتفاقات را در ادامه‌ی پروژه‌ی دشمنان اسلام و ماجرای سلمان رشدی معرفی می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب پس از ماجرای هتک حرمت قرآن در پیامی ضمن محکوم کردن این اقدام می‌نویسند: «اگر از حلقه‌های قبلی این زنجیره‌ی پلید، یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش‌های آمریکایی آتش‌زننده‌ی قرآن حمایت نمی‌کردند و ده‌ها فیلم ضد اسلام را در بنگاه‌های وابسته به سرمایه‌داران صهیونیست سفارش نمی‌دادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیرقابل بخشش نمی‌رسید.»
 

قرار بود که کتاب آیات شیطانی نقطه‌ی آغازی بر تحقیر نظام‌مند جهان اسلام باشد اما حکم قاطعانه‌ی امام خمینی رحمةالله‌علیه آن برنامه را از بین برد.
زنجیره‌ پلید توهین به اسلام از راه‌های مختلف دنبال می‌شود تا در جنگ اراده‌ها، اراده‌ جهان اسلام را بشکند.

تجربه‌ برخورد با آیات شیطانی به ما ثابت کرد «پایبندی بر اصول اسلامی و کوتاه نیامدن از آنها در چالش‌های بین‌المللی» از مهمترین بایسته‌هایی است که باید برای موفقیت در دیپلماسی رعایت شود.

انتهای خبر/پ




فتوایی که سالانه یک میلیون دلار خرج روی دست انگلستان گذاشت

منبع:آرمـان
? فتوایی که سالانه یک میلیون دلار خرج روی دست انگلستان گذاشت