عقرب‌ها بیش از ۱۴۰۰ نفر از رودباری‌ها را نیش زدند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار جنوب از ثبت هزار و چهارصد و سی و هشت مورد عقرب گزیدگی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از این تعداد، فقط ۲ مورد منجر به فوت شده است. به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان، احسان باقری در گفت‌گو با خبرنگار نذیر کرمان اعلام کرد: نیش […]

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار جنوب از ثبت هزار و چهارصد و سی و هشت مورد عقرب گزیدگی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از این تعداد، فقط ۲ مورد منجر به فوت شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان، احسان باقری در گفت‌گو با خبرنگار نذیر کرمان اعلام کرد: نیش عقرب ۱۴۳۸ نفر کودک و بزرگسال را طی سال ۱۴۰۱، روانه مراکز درمانی شهرستان رودبار جنوب کرد که در این مدت دو کودک جان خود را از دست دادند.

 
 

عدم احساس درد نشانگر آرامش پیش از طوفان

 
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبارجنوب علائم گزش عقرب در کودکان را درد شدید، بی‌حسی، سوزش عضو و تورم، انقباض عضلات، حرکات غیرعادی سر،‌ گردن و چشم‌ها، ترشح بزاق از دهان، تعریق، بی‌قراری و تحریک‌پذیری، اما افراد بالغ معمولا با علائمی چون تنفس سریع، افزایش فشارخون، افزایش نبض، انقباض عضلانی و ضعف ذکر کرد و افزود: افراد مسن و بسیار جوان ممکن است براثر نارسایی قلب و تنفسی در ساعات اولیه گزش با نیش عقرب جان خود را از دست بدهند. 
 
احسان باقری گفت: عدم احساس درد در ناحیه گزش دلیل بر بی‌اهمیت بودن موضوع نیست و می‌تواند نشانگر آرامش پیش از طوفان باشد.تورم موضعی، حساسیت و سوزش، بی قراری، تاری دید، تنگی نفس و افزایش تعریق و ترشح بزاق از علائم عقرب زدگی دانست و فرد عقرب زده باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.
 

وی اذعان کرد: مراکز درمان کننده عقرب زدگی ازجمله چاه ابراهیم، چاه حسن، زهکلوت، برجک و بیمارستان سیدالشهداء می‌باشند.

 
 

پیشگیری از عقرب زدگی و مار گزیدگی

 
احسان باقری تصریح کرد: عقرب روزها در منازل، لابلای لباس‌ها، وسایل خواب و هر نقطه‌ای که از دسترس دور باشد، پنهان می‌شوند و کودکان، افراد مسن، کشاورزان، کارگران و زنان خانه دار بیشتر در معرض خطر عقرب زدگی قرار دارند،کودکان نباید پای برهنه از خانه خارج شوند و پیش از پوشیدن لباس و کفش آن را بررسی کنند.
 
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار بر بهسازی محیط‌های فرسوده محل زندگی، نصب توری بر روی درها و پنجره‌ها، پوشاندن فاصله در و کف زمین و درز دیوارها و اجتناب از تلمبار کردن نخاله‌های ساختمانی تاکید کرد.
 
 
وی خرابی راه و خاکی بودن مسیر را از علل دیر رسیدن بیمار به مرکز درمانی خواند.
 
 
وی افزود: در صورت بروز عقرب زدگی موارد زیر را مد نظر قرار دهید: حفظ ارامش فرد جهت کاهش سم، ثابت و بی حرکت نگه داشتن محل گزش، بستن محل گزش با باندی به پهنای کم بطوریکه زیاد سفت نباشد،و گردش خون قطع نشود، خودداری از شکافتن،تیغ زدن و مکیدن وخارج کردن نیش عقرب یا فشردن محل گزش، انتقال سریع مصدوم به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نمایند.
 
انتهای خبر/پورحیدر




عقرب‌ها بیش از ۱۴۰۰ نفر از رودباری‌ها را نیش زدند

منبع:آرمـان
? عقرب‌ها بیش از ۱۴۰۰ نفر از رودباری‌ها را نیش زدند