عشق، ایثار، امید و تپش قلب‌‌های کوچک

روز جهانی ماما بهانه‌ای است برای پاسداشت کسانی است که برای تپیدن قلب نوزادی با دست شستن از مادیات، عاشقانه و آگاهانه فداکاری می‌کنند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»، مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرده گرچه با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده اما امروز […]



روز جهانی ماما بهانه‌ای است برای پاسداشت کسانی است که برای تپیدن قلب نوزادی با دست شستن از مادیات، عاشقانه و آگاهانه فداکاری می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»، مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرده گرچه با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده اما امروز به یک حرفه عالمانه همراه با دانش روز تبدیل شده است.
 

از آنجایی که زن اصلی‌ترین رکن یک خانواده محسوب می‌شود ماماها با وظیفه‌ای که بر عهده دارند، می‌توانند نقش خیلی خوبی در بالابردن میزان آگاهی و سطح سلامت خانواده و حتی جامعه، افزایش زاد و ولد و کاهش مرگ و میر داشته باشند، اما همواره مورد تکریم همگان بوده‌اند.
 
روز جهانی ماما بهانه‌ای است برای پاسداشت کسانی که هر لحظه از زندگی برای تپیدن قلب نوزادی با دست شستن از مادیات، عاشقانه و آگاهانه فداکاری می‌کنند.
 
 پابه‌پای دردهای مادر درد می‌کشند، سختی‌ها را به‌جان می‌خرند تا در اشک و لبخند نوزادی سهیم شوند که اولین نگاهش را به آنها هدیه می‌دهند.
 
از قرن‌ها پیش زنان دنیادیده و خردمند در هر کوی‌و‌برزنی، بسان حکیمی کار آزموده و توانمند در خدمت‌رسانی به هم‌نوعان خود پیش قدم بودند که در تولد نوزادان، شیرینی زندگی و امید به آینده خانواده‌ها نقش‌آفرینی می‌کردند درحالی‌که خود دنیایی از غم و ناملایملات را تحمل می‌کردند.
 
ازجمله‌ این بانوان نوع‌دوست، فاطمه اعمی مشهور به فاطمه ماما بود که در روزهای نبود تکنولوژی و امکانات پزشکی، تنها با تکیه‌بر دانش تجربی و مهارت خود، در لحظه‌ به دنیا آمدن کودکان با تحمل سختی‌های فراوان و پیمودن مسیرهای طولانی با پای پیاده در سرما و گرما حاضر می‌شد و با سعه‌صدر، خلق‌و‌خوی نرم و مهربانانه امید را در دل زنان‌باردار زنده می‌کرد،

عموماً برای این کار نه‌تنها هزینه‌ای دریافت نمی‌کرد بلکه با مناعت طبعی که داشت در حد توان به خانواده‌های نیازمند با جان و دل کمک می‌کرد که این خود نوعی احسان و گذشت است.
 

شهر کوهبنان و روستاهایش، چهره‌ خسته و تکیده‌ ماماهای بسیاری را از صدها سال پیش به خود دیده‌است که هر یک را با نام و نیای مادری و یا پدری‌شان می‌شناختند که سکینه خالداری مشهور به سکینه علی بابا از قابله‌های صد سال گذشته کوهبنان از آن جمله است.
 
نازنین عطارپور نخستین مامای تحصیل‌‌کرده‌ و دانشگاه رفته کوهبنانی است که بیش‌از ۵۰ سال از عمر ارزشمند خود را در زایشگاه مرکز بهداشت و درمان کوهبنان سپری کرده است.
 
مامایی که چند دهه از عمر ارزشمند خود را برای سلامت و به‌دنیا آوردن بدون خطر برای مادران و نوزادانشان در سخت‌ترین شرایط و بدون کمترین امکانات رفاهی وقف کرد و چه شب‌ها و روزها که با پای پیاده به روستاهای اطراف می‌رفت تا جان مادری را از مرگ نجات دهد و لبخند را بر لبان پدر و اعضای خانواده بنشاند.
 
مهربان زنی که در حین صحبت با مخاطبانش به زیبایی تمام، کلماتی را هم‌زمان به کار می‌برد و برای امید به مادرشدن به زنان باردار دلداری‌شان می‌داد.
 
درحال‌حاضر بیمارستان افضل‌الدین ابوحامد کوهبنان با داشتن بخش ویژه زایمان و برخوردار بودن از پزشک متخصص زنان و زایمان، ماماهای تحصیل کرده و اتاق عمل همراه با متخصص جراحی و بیهوشی در خدمت شهروندان کوهبنانی و مناطق اطراف است.

منبع: فارس

انتهای پیام/س
 


عشق، ایثار، امید و تپش قلب‌‌های کوچک

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? عشق، ایثار، امید و تپش قلب‌‌های کوچک