عدم اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس در دولت قبل، جبران شود

فت فتو/کرمان نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عدم اجرای تخصیص آب شرب به شهر کرمان از پروژه انتقال آب خلیج فارس به دلیل اشتباه مدیران ارشد دولت دوازدهم قابل بخشش نیست، باید این مهم جبران شود. با تسریع در اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان، خیانت […]

فت فتو/کرمان نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عدم اجرای تخصیص آب شرب به شهر کرمان از پروژه انتقال آب خلیج فارس به دلیل اشتباه مدیران ارشد دولت دوازدهم قابل بخشش نیست، باید این مهم جبران شود.

با تسریع در اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان، خیانت تیم مدیریت سابق وزارت نیرو دولت قبل را جبران کنید

به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی دفتر نماینده مردم کرمان و راور، دکترمحمدرضا پورابراهیمی در نشست مشترک با معاون وزیر نیرو و رئیس آبفای کشور اظهار داشت: در تابستان گذشته در شهر کرمان شرایط سختی داشتیم و به دلیل قطعی آب مشکلات امنیتی و اجتماعی رخ داد که اقداماتی انجام و بخشی از مسائل را پوشش داد اما نیازمند اقدامات میان مدت و بلندمدت هستیم.

وی افزود: حوزه انتخابیه بنده شهرستان های پهناوری است که از شمالی ترین تا جنوبی ترین روستا بیش از ۳۰۰ کیلومتر فاصله است و باید برای آب روستایی کمک کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تامین آب نیازمند زیرساخت و سرمایه گذاری است، تصریح کرد: بخش زیادی از آب استحصال شده به دلیل فرسودگی شبکه موجب هدررفت آب است که عدد بزرگی است و اگر یک سوم اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اصلاح خطوط شبکه هزینه شود، تمام پول برمی گردد و مهم تر از آن آب هدر نمی رود و پیشنهاد بنده این است در کل کشور این کار انجام شود و کرمان پایلوت باشد.

نماینده کرمان و راور در مجلس بیان کرد: وزارت نیرو سه سال منابع بگذارد و کل شبکه آب کشور اصلاح شود، این سرمایه برمی گردد و این پیشنهاد علمی و کارشناسی است.

وی با اشاره به اینکه آب برخی قنوات دارد از بین می رود، اظهار داشت: لایروبی قنوات نیز کمک زیادی به تامین آب روستایی می کند و این کار بین بخشی است و آب و فاضلاب روستایی باید اعتبار بگذارد که نسبت به خرید آب عددی نمی شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تا زمانی که بازار آب در کشور تعریف نشود فاجعه همچنان ادامه دارد، گفت: ۶ میلیارد مترمکعب سالیانه در استان کرمان برداشت آب داریم که ۹۵ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود و صنعت و شرب پنج درصد مصرف دارد.

وی تصریح کرد: راندمان و خلق ثروت بخش کشاورزی کجاست؟ دوسوم منابع آب در بخش کشاورزی از بین می رود در حالی که با دستورات راهبردی می توان یک میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی ذخیره کرد و باید بازار آب و بورس آب را راه بیندازیم زیرا راهی جز این نداریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با صرفه جویی در بخش کوچکی از مصارف خانگی از جمله کولرهای آبی ذخیره بسیاری در بخش شرب می توان داشت.

وی تصریح کرد: با ساختارهای سنتی نمی توانیم مدیریت آب را در کشور انجام بدهیم. باید در دولت سیزدهم این مسئله(اصلاح ساختار مدیریت منابع آب) دنبال شود و ما کمک می کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه همه روستاهای منطقه گلباف شهرستان کرمان مشکل آب دارند، افزود: به اعتقاد بنده همه این موارد قابل مدیریت است و راهکار دارد؛ ما نماینده مردم هستیم نمی توانیم مشکلات را ببینیم. مردم آب ندارند، ماه رمضان رسیده، من بمیرم بهتر است تا این وضعیت را ببینم.

وی بیان کرد: تحولات ساختاری نخستین مسئله در بحث آب است و استان کرمان بحران دارد و مدل اقتصادی جواب می دهد و باید مدل اقتصادی برای بخش کشاورزی هم دنبال شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: در پروژه انتقال آب از خلیج فارس، سهم آب شرب برای کرمان در قرارداد مشخص است که باید کار دنبال شود و تابستان این آب به مردم برسد.

وی افزود: وزارت نیرو و آب منطقه ای برنامه زمان بندی برای انتقال آب از خط سرچشمه را به ما بدهند و ما حمایت می کنیم و نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی در کنار شما هستند تا کار را پیش ببریم.

پورابراهیمی در پایان درباره آب شرب شهر راور نیز بیان کرد: سد قدرونی افتتاح شده اما اختلافات منطقه ای وجود دارد که باید تیمی از وزارت نیرو با حضور در منطقه مسئله را بررسی و اختلاف را حل کنند.

انتهای پیام




عدم اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس در دولت قبل، جبران شود

منبع: ایـسنا
? عدم اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس در دولت قبل، جبران شود