طرح نماد برای ارتقای سلامت دانش آموزان کرمان اجرا می شود

فت فتو/کرمان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: اجرای طرح نماد برای تک تک دانش آموزان جهت ارتقای سلامت روحی، روانی و اجتماعی آنان در نظر گرفته شده است. صدیقه مرادی روز شنبه در کمیته علمی اجرایی طرح نظام مراقبت سلامتی اجتماعی دانش آموزان (طرح نماد) شهرستان بم گفت: یکی از […]

فت فتو/کرمان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: اجرای طرح نماد برای تک تک دانش آموزان جهت ارتقای سلامت روحی، روانی و اجتماعی آنان در نظر گرفته شده است.

صدیقه مرادی روز شنبه در کمیته علمی اجرایی طرح نظام مراقبت سلامتی اجتماعی دانش آموزان (طرح نماد) شهرستان بم گفت: یکی از مهمترین طرح هایی که در آموزش و پرورش مطرح شده و تمام دستگاه ها هم در این طرح دخیل هستند، طرح نماد یا نظام مراقبت سلامت اجتماعی دانش آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: در کنار طرح نماد بسته تحولی ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانش آموزان را داریم که هدف از این بسته تحولی یا طرح نماد توانمندسازی دانش آموزان است.

وی بیان کرد:  توانمندسازی به این دلیل است که به خاطر برخی ضعف ها و کمبودها حرمت دانش آموز زیر سوال نرود زیرا یکی از مهمترین نیازهای هر انسان داشتن عزت نفس است و این عزت نفس به دلیل توانمندی ایجاد می شود وظیفه آموزش پرورش و جامعه کمک به عزت نفس دانش آموزان است.  دانش آموزان باید به حدی از توانمندی ها برسند که برای رسیدن به بعضی از اهدافشان دچار  آسیب نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در قبل ۳۶ مدرسه در شهرستان بم در این طرح قرار داشته و امسال  ۳۲۰ مدرسه دولتی و غیردولتی این شهرستان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند. طرح نماد فقط مخصوص دانش آموزان در معرض خطر اجرا نمی شود بلکه این طرح برای تک تک دانش آموزان جهت ارتقای سلامت  روحی،  روانی و اجتماعی آنان در نظر گرفته شده است.

 وی  افزود: نزدیک به دو سال  است که دانش آموزان غیر  حضوری در مدارس آموزش دیده اند  و بطور ناخواسته  دانش آموزان با استفاده از فضای مجازی مجبور به آموختن شدند و فرصتی نداشتیم تا به آنها نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را بیاموزیم.

این مسئول بیان کرد: امروزه آسیب هایی جامعه و دانش آموزان ما را تهدید می کند که اگر برنامه ریزی درستی انجام نشود ممکن است دانش آموزانی در جامعه داشته باشیم که کارآیی مفیدی در آینده نداشته باشند و یک جامعه ناتوان را خواهیم داشت.  طرح نماد در همه ی مدارس  باید انجام شود و در این طرح اولین بحث، آموزش جهت توانمندسازی دانش اموزان، والدین و همکاران است.

مرادی خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه بحث خودکشی و اعتیاد و برخی از آسیب های دیگر ما را درگیر کرده و روز به روز در حال رشد است و یکی از طرح هایی که می تواند از این آسیب ها پیشگیری کند طرح توانمندسازی نماد است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد آموزش و یادگیری در فضای مجازی به درستی انجام می شود لذا این آموزش ها باید به صورت حضوری انجام شود. دومین بحث ما در این طرح، غربالگری و آزمون های سلامت روان است که همه دانش آموزان باید این آزمایش ها را انجام دهند و از طریق این آزمون ها خطرپذیری هر شهرستان و منطقه مشخص می شود.

وی تصریح کرد: بحث سوم حمایت از دانش آموزان است؛ یکی دانش آموزانی که از استعدادهای خوبی برخوردار هستند و برای اینکه از این استعدادها به خوبی استفاده شود حتما باید حمایت شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمان در پایان یادآور شد: شهرستان بم در مسابقات قران، فرهنگ و هنری با ناحیه دو کرمان رقابت شدید دارد و در برخی از جاها جلوتر هم قرار دارد.

به گفته ی فرماندار بم، طرح نظام مراقبتی اجتماعی از دانش آموزان،  به درستی تشریح و اطلاع رسانی نشده است.

هادی شهسوار پور گفت: طرح نظام مراقبتی اجتماعی از دانش آموزان می تواند بسیاری از مشکلات جامعه دانش اموزی ما را پوشش دهد اما با توجه به گزارش مطرح شده در این جلسه روالی که برای رسیدن به هدف طی می شود درست نیست.

وی افزود: اقدامات انجام شده در راستای وظایف هر دستگاه بوده و تاکنون در راستای این طرح که از سال گذشته در بم اجرا شده  اقدام موثر،انجام و طرح به درستی تشریح و اطلاع رسانی نشده است.

وی یادآور شد: اگر این طرح باید در شهرستان بم اجرا شود باید به گونه ای باشد تا نیاز جامعه دانش آموزی ما و بسیاری از معضلاتی که  با آن درگیر هستند، برطرف شود  و بیشتر وقت بگذاریم و این روش درست نیست و ما قبول نداریم. در ابتدا باید هدف گذاری طرح مشخص شود و اینکه در چه جایگاهی قرار داریم و به کجا می خواهیم برسیم؛ به طور مثال ۳۶ هزار دانش آموز در شهرستان بم وجود دارد و غربالگری را باید چه کسی انجام دهد.

وی بیان کرد: صرفا برگزاری یک جلسه فایده ندارد و  اگر می خواهیم این طرح اجرا شود باید تمام دستگاه ها ورود کنند؛ وظایف عملیاتی هر دستگاه با زمان معین مشخص شود. گاهی برخی از طرح ها به درستی انجام نمی شوند و نه تنها مشکلی حل نمی کنند بلکه خروجی درستی هم ندارند؛ انتظار می رود روال این طرح  به درستی مشخص شود.

انتهای پیام




طرح نماد برای ارتقای سلامت دانش آموزان کرمان اجرا می شود

منبع:ایـسنا
? طرح نماد برای ارتقای سلامت دانش آموزان کرمان اجرا می شود