طرح مرمت قلعه‌های چندهزارساله اردشیر و دختر کرمان در دست بهینه‌سازی است

کرمان – فت فتو – معاون امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به مرمت و ساماندهی قلاع اردشیر و دختر کرمان گفت: طی سال‌های گذشته طرح وسیعی برای ساماندهی این ۲ قلعه دیده شده بود که قابلیت اجرایی نداشت و موجب معطلی ساکنان این منطقه شد، اما این طرح در دست بهینه‌سازی است و پیش‌بینی […]

کرمان – فت فتو – معاون امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به مرمت و ساماندهی قلاع اردشیر و دختر کرمان گفت: طی سال‌های گذشته طرح وسیعی برای ساماندهی این ۲ قلعه دیده شده بود که قابلیت اجرایی نداشت و موجب معطلی ساکنان این منطقه شد، اما این طرح در دست بهینه‌سازی است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار فت فتو، سیدمصطفی آیت اللهی موسوی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه گردشگری استان کرمان افزود: باید برای پیشبرد ساماندهی و مرمت قلاع اردشیر و دختر کارگروهی فنی تشکیل و همه مباحث مربوطه دنبال شود، تا کار را به نتیجه برسانیم.

وی تصریح کرد: این ۲ بنای تاریخی ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری کرمان به شمار می روند و برای اینکه زمینه بازدید گردشگران از آنها فراهم شود، در بحث دریافت اعتبار مرمت و ساماندهی، کمک و همراهی لازم ارائه می شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان اظهار داشت: دکل مخابراتی که در بالای محوطه این ۲ قلعه قرار دارد باید جابجا شود که زمینه جابجایی آن نیز فراهم شده است.

لزوم ارائه بسته تشویقی برای مرمت بناهای تاریخی خصوصی

وی تاکید کرد: برخی بناهای تاریخی که مالکیت خصوصی دارند، رها شده اند و وجود بعضی محدودیت ها موجب شده تا این مالکان برای مرمت و بازسازی تمایلی نشان ندهند و مشارکت نکنند.

آیت اللهی موسوی ادامه داد: برای ترغیب مالکان بناهای تاریخی به منظور مرمت و بازسازی این بناها باید بسته های تشویقی در نظر گرفته شود و تسهیلات کم بهره و کمک های بلاعوض پرداخت کنیم.

وی با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد در کرمان بیان کرد: کاروانسراها در موقعیت هایی خوبی قرار دارند که برای مالکان آنها قطعا درآمدزایی دارد و میراث فرهنگی برای بازسازی آنها باید مالکان را توجیح کند.

معاون عمرانی استانداری کرمان افزود: استان کرمان آثار تاریخی زیادی دارد که برای احیا و مرمت آنها باید همه همکاری کنیم و کارها را با همدلی پیش ببریم، هر چند برخی دستگاه ها مانند بانک ها در این حوزه عملکرد خوبی ندارند.

۱۵ خانه تاریخی در ارگ بم احیا می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان با اشاره به وجود بناهای تاریخی و با ارزش در این استان گفت: برخی از این بناها که شرایط ثبت ملی را هم دارند سالهاست که به حال خود رها شده و دسترسی به مالکان آنها هم سخت است.

فریدون فعالی با بیان اینکه قانون اجازه دریافت پروانه ساخت به بناهای ثبت ملی نمی دهد تصریح کرد: برخی مالکان بناهای تاریخی گمان می کنند اگر بنا را رها کنند تا تخریب شود، می توانند با خراب کردن کامل بنای نوساز بسازند که چنین چیزی درست نیست.

وی افزود: طی ۲ سال اخیر کاروانسرای وکیل شهر کرمان به هتل تبدیل و در محل حمام ابراهیم خان نیز موزه سیم و زر ایجاد و مجموعه گردشگری وزیری نیز افتتاح شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به احیای ۱۵ خانه تاریخی در ارگ بم بیان کرد: طرح تبدیل خانه های تاریخی ارگ بم به هتل در دست مطالعه است و با تجهیز ارگ به امکانات نور و صدا زمینه اقامت و بازدید گردشگران را در شب فراهم کردیم و درب این مکان در شب ها بسته نیست.

وی گفت: نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری کرمان از پنجم تا نهم آبان برگزار می شود که درخواست داریم دستگاه ها و ادارات برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه با میراث فرهنگی همکاری کنند.




طرح مرمت قلعه‌های چندهزارساله اردشیر و دختر کرمان در دست بهینه‌سازی است

منبع: ایرنـا
? طرح مرمت قلعه‌های چندهزارساله اردشیر و دختر کرمان در دست بهینه‌سازی است