ضرورت افزایش موقوفات قرآنی در کرمان

رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه کرمان گفت: با افزایش موقوفه‌های قرآنی، فعالیت‌های قرآنی نیز بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه می‌توان کارهای بهتر و افزون‌تری در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام داد. حجت‌الاسلام مصطفی بساوند، رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با بیان اینکه اوضاع […]

رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه کرمان گفت: با افزایش موقوفه‌های قرآنی، فعالیت‌های قرآنی نیز بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه می‌توان کارهای بهتر و افزون‌تری در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام داد.

حجت‌الاسلام مصطفی بساوند، رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با بیان اینکه اوضاع وقف در زمینه امور قرآنی در کل کشور به جز چند استان نسبت به سایر حوزه‌های وقف خیلی خوب نیست، گفت: باید برای ترویج فرهنگ وقف برنامه و خدمات بسیاری صورت بگیرد.

وی در خصوص ضرورت وجود چنین موقوفه‌هایی گفت: اگر موقوفه‌های قرآنی بیشتر شود، فعالیت‌های قرآنی نیز  افزایش خواهد یافت. برای نمونه برگزاری مسابقات قرآنی مرحله استانی هزینه بسیاری را دربر داشت که از محل‌های دیگر تأمین شد اما اگر موقوفات قرآنی وجود داشته باشد چنین هزینه‌هایی از محل موقوفات قرآنی تأمین می‌شود. در نتیجه می‌توان کارهای بهتر و بیشتری در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام داد.

بساوند با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از یک درصد درآمد موقوفات استان کرمان به امور قرآنی اختصاص دارد، گفت: در استان کرمان موقوفه قرآنی شاخصی که درآمد خوبی برای هزینه در امور قرآنی داشته باشد؛ نداریم. البته بعضی موقوفات شاخص به‌صورت مقید هستند و نمی‌توان به‌صورت عام از آن‌ها استفاده کرد بلکه درآمد آن بر اساس نیت واقف هزینه می‌شود.

 رئیس امور قرآنی اداره اوقاف کرمان تأکید کرد: در استان کرمان نیاز به موقوفاتی داریم که به طور عام برای فعالیت‌های قرآن باشد و در این راستا رسانه‌ها و فضای مجازی برای آگاهی بخشی بسیار نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب به دلیل مشکلات و خفقانی که وجود داشت یک احساس نیاز به وجود آمد و مردم برای برگزاری مجالس سیدالشهدا(ع) وقف بسیاری انجام دادند، تصریح کرد: امروزه این حوزه اشباع شده است و به حوزه ترویج فرهنگ قرآن باید توجه کرد.

بساوند با اشاره به حدیث ثقلین پیامبر که فرمودند «… إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي… : من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آن‌ها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند…»، گفت: در مقابل کوتاهی در قرآن، در آیه ۳۰ سوره فرقان پیامبر(ص) از اینکه قرآن مهجور مانده است گله می‌کنند و این نشان دهنده آن است که باید به حوزه امور قرآنی بیشتر توجه کنیم.

 رئیس امور قرآنی اداره اوقاف کرمان با بیان اینکه در یک سال گذشته در استان کرمان، هیچ وقفی در خصوص امور قرآنی انجام نشده است، گفت: یک خانه‌ای در کرمان برای امور قرآنی وقف شده بود که در حال تجهیز آن برای برگزاری کلاس‌های حفظ مجازی قرآن هستیم.

وی دلیل مهجور ماندن امور قرآنی در زمینه وقف را نبود تبلیغ در این مورد دانست و گفت: مسئولان در این زمینه تبلیغ بسیاری نداشتند. مؤسسات قرآنی نیز با وجود فعالیت زیاد، آن را در جامعه انعکاس نداده‌اند. در نتیجه وقف بسیاری در این زمینه صورت نگرفته است.

انتهای پیام




ضرورت افزایش موقوفات قرآنی در کرمان

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? ضرورت افزایش موقوفات قرآنی در کرمان