صدور گواهی قرنطینه برای ۱۷ هزار تن پسته در رفسنجان/ موردی از طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده

فت فتو/کرمان یک مسئول در جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در شش ماهه نخست امسال برای بیش از ۱۷ هزار تن پسته ۱۰۸۵ گواهی قرنطینه جهت صادرات این محصول به صادرکنندگان داده شد. “اکبر خالقی” عصر ۲۵ مهرماه در جلسه پدافند غیرعامل شهرستان رفسنجان اظهار کرد: برای صادرات هر محموله گیاهی و کشاورزی از کشور […]

فت فتو/کرمان یک مسئول در جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در شش ماهه نخست امسال برای بیش از ۱۷ هزار تن پسته ۱۰۸۵ گواهی قرنطینه جهت صادرات این محصول به صادرکنندگان داده شد.

“اکبر خالقی” عصر ۲۵ مهرماه در جلسه پدافند غیرعامل شهرستان رفسنجان اظهار کرد: برای صادرات هر محموله گیاهی و کشاورزی از کشور نیاز به گواهی قرنطینه از جهاد کشاورزی است که این گواهی قرطینه که به زبان انگلیسی است نشان دهنده سالم بودن محصول کشاورزی از نظر آفات گیاهی است.

وی بیان کرد: در نیمه نخست سال جاری صادرکنندگان با مراجعه به جهاد کشاورزی گواهی قرنطینه محصول پسته را دریافت کردند که تعداد این گواهی ها ۱۰۸۵ مورد برای بیش از ۱۷ هزار تن پسته است.

خالقی در ادامه گفت: ماهانه از انبارهای سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی بازدید انجام می شود تا در صورت قاچاقی و غیر مجاز بودن سموم و کودها تدابیر لازم جهت جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان اندیشیده شود.

وی بیان کرد: ۱۴۳ فروشگاه سموم کشاورزی و کود شیمیایی در شهرستان رفسنجان فعالیت می کنند که از این تعداد  ۱۰۹ مورد دارای پروانه فعالیت، ۱۷ مورد در حال صدور پروانه و بقیه هم فاقد پروانه فعالیت هستند که برای پنج فروشگاه اخطار برای پلمپ و ۱۲ مورد هم به  اداره اماکن معرفی شدند.

خالقی اضافه کرد: متأسفانه برخی از سم فروشان به ما اعلام نمی کنند که صاحب چند انبار نگهداری سموم هستند و با معرفی یک مورد انبار، ما از انبارهای دیگر آن ها باخبر نیستیم و موجب می شود کالاهای قاچاق و سموم غیرمجاز را به دست کشاورزان برسانند.

موردی از طاعون نشخوارکنندگان در رفسنجان مشاهده نشده است

رییس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از طاعون نشخوارکنندگان در رفسنجان مشاهده نشده و زیستگاه های حساس در شهرستان مرتب پایش و رصد می شوند.

“حسین آخوندی” افزود: منابع آبی مرتب کنترل می شوند و امسال تست ppr ( طاعون نشخوارکنندگان) را انجام دادیم که موردی از طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: سال گذشته سه گوسفند آلوده داشتیم که در منطقه منصورآباد تلف شده بودند اما به دلیل اینکه مدت زیادی از تلف شدن لاشه گذشته بود امکان تست ppr از این لاشه ها میسر نشد.

نیاز به پُست قرنطینه در مباحث کشاورزی و دامی در ورودی استان کرمان

رییس شبکه دامپزشکی رفسنجان هم گفت: شهرستان انار ورودی استان کرمان است که با توجه به ورود اجناس کشاورزی و دامی نیاز به راه اندازی پست قرنطینه دارد.

“محمود مقامی” افزود: محموله های دامی که از استان های شمالی مانند مرغ وارد استان کرمان می شوند از نظر آنفلوآنزای پرندگان باید بازرسی شوند تا دام های آلوده و مشکوک وارد استان نشود.

انتهای پیام




صدور گواهی قرنطینه برای ۱۷ هزار تن پسته در رفسنجان/ موردی از طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده

منبع:ایـسنا
? صدور گواهی قرنطینه برای ۱۷ هزار تن پسته در رفسنجان/ موردی از طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده