صدور تخفیف ۲۵ درصدی برای متقاضیان اخذ پروانۀ ساخت‌وساز در کرمان

در صحن علنی امروز شورای شهر کرمان، تصویب شد؛ که شهرداری، طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۲۵ درصد، خرداد ۲۰ درصد و تیر ۱۵ درصد، به متقاضیان اخذ پروانۀ ساخت‌وساز تخفیف دهد. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ نودمین نشست علنی شورای شهر کرمان عصر امروز با حضور حداکثری اعضای شورای شهر کرمان و با […]

در صحن علنی امروز شورای شهر کرمان، تصویب شد؛ که شهرداری، طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۲۵ درصد، خرداد ۲۰ درصد و تیر ۱۵ درصد، به متقاضیان اخذ پروانۀ ساخت‌وساز تخفیف دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ نودمین نشست علنی شورای شهر کرمان عصر امروز با حضور حداکثری اعضای شورای شهر کرمان و با حضور شهردار برگزار شد.

در نشست علنی امروز شورای شهر کرمان نیز موضوعانی همچون، واگذاری لچکی‌ها به برخی شهروندان، تهاتر ساخت و سازها، تورم و افزایش نرخ‌بهای تاکسی‌ها، کامیون‌های حمل شن و ماسه، ساخت همراه‌سرای بیمار و عوارض ساخت و ساز شهری مورد بررسی قرار گرفت که برخی تصویب و برخی نیز برای بررسی مجدد به کمیسیون‌های شورا عودت داده شد.

در حالی که نرخ تورم امسال ۴۳ درصد تخمین زده شده بود طبق قانون به شوری این مجوز داده شده بود تا نرخ کرایه تاکس‌یها و دیگر خدمات شهری مورد تغییر بر اساس نرخ تورم تعیین شود.

مثل روال همیشه دستور جلسات توسط محمد امین زاده یکی پس از دیگری قرائت و به رای گذاشته می‌شد.
؛
اولین موضوعی که توسط محمد امین زاده رئیس کمسیون حقوقی شورا عنوان شد؛ درخواست ساخت همراه‌سرای رضوان بود که برای بیماران شهرستانی که همراه آنان باید در جوار بیمارستان بمانند از سوی نهاد خصوصی داده شده بود، تا با واگذاری زمینی از سوی شهرداری به صورت اختصاصی این همراه‌سرا ساخته شود زیرا طبق اکثریت اعضا این امر سبب  زیباسازی چهره شهری می‌شود که با ۹ رای موافق به تصویب رسید.

دیگر موضوعی که مورد بررسی قرار گرفت؛ قرار گرفتن قبر رایگان در اختیار افراد تحت تکفل پرسنل شهرداری، خانواده شهدا، افراد بی‌بضاعت و بدون وراث بود که با این مصوبه نیز موافقت شد، ضمن اینکه سعید شعرباف‌تبریزی شهردار در خصوص این مصوبه اعلام کرد: پیش از این نیز شخص پرسنل شهرداری از این گزینه برخوردار بودند و هیچ هزینه‌ای جهت خرید قبر،کف و دفن از سوی بازماندگان پرداخت نمی‌شد و همه چیز رایگان بود.

تخمین نرخ تاکسی‌ها بر اساس نرخ تورم که همان ۴۳ درصد بود نیز از  شش هزار و پانصد تومان به ۷ هزار تومان افزایش یافت که این مورد نیز مورد اعتراض فتح الله مویدی رئیس کمیسیون خدمات و زیباسازی شورای شهر قرار گرفت زیرا وی مدعی بود؛ اگر در امر نرخ گذاری، شورا ورود کند هر سال این قشر متوقع است که نرخ کرایه‌ها را تغییر دهیم که این امر برای عموم مردم،  دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار کم درآمد مضر است و به آنها فشار وارد می کند. اما با این اوصاف این مصوبه افزایش نرخ نیز به تصویب رسید

در نشست علنی امروز شورای شهر نیز نرخ‌نامه جدید حمل کامیون‌های شن در سطح شهر مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس قیمت هر بار کامیون ۱۰ تن از ۳۰هزارتومان به ۵۲هزارتومان و کامیون‌های بالای ۱۰ تن نیز از ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان افزایش نرخ داشته باشند و این نرخ‌گذاری بر اساس تورم و قیمتی بود که اکنون نیز بین کامیون‌داران مرسوم بود، محاسبه شده است، تبصره دیگر در این راستا تعیین افزایش نرخ متعلق به یدک کش‌ها بود که طبق نرخ تورم نیز ۳۰ درصد مورد افزایش قرار گرفت.

مهمترین موضوعی که در سال جدید و در این نشست علنی برای مهار تورم و رشد مسکن‌سازی مورد بررسی قرار گرفت، تخفیفات متعلق به عوارض و خدمات شهری برای پروانه‌های ساخت و ساز بود.

در حالی که ساخت و ساز در شورای شهر کرمان سال گذشته را بدون تخفیف گذراند و عملا اجازۀ تخفیف در عوارض صدور پروانۀ ساختمانی در سه ماه پایان سال طبق روال هر ساله داده نشده بود، امسال برای سه ماهه ابتدایی سال این تخفیفات را شورای شهر اعمال کرد.

این بار برخلاف گذشته و به جای پایان سال که جزو رسوم شده بود و عموم ساخت و سازها را به روزهای پایانی سال اختصاص می دادند تا از تخفیفات ۷۵ درصدی استفاده کنند این بار  تخفیف در عوارض صدور پروانه برای ابتدای سال صادر شد.

بنا به آنچه که امروز در صحن علنی شورا به تصویب رسید، شهرداری، طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۲۵ درصد، خرداد ۲۰ درصد و تیر ۱۵ درصد، به متقاضیان اخذ پروانۀ ساخت‌وساز تخفیف می‌دهد و این، تنها تخفیفی است که برای صدور پروانه در سال جاری اعمال می‌شود.

پیش از این، قرار بود تخفیف در سه ماه اول سال داده شود اما به دلیل تاخیر در ابلاغ مصوبه و گذشت حدود سه هفته از فروردین‌ماه، تصمیم بر این شد که بازۀ زمانی تخفیفات تا تیرماه ادامه یابد.

حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر مدعی بود که اعمال تخفیف باعث رونق ساخت‌وساز در شهر می‌شود.
وی در ادامه به دیگر اعضای حاضر در نشست علنی شورا گفت: تخفیف برای ساخت‌وساز در انتهای سال، رویه‌ای بود که دو، سه بار با تصمیمات شورا دچار تغییر شد اما به نظر می‌رسد هنوز مورد انتظار و اقبال مردم است، بنابراین، تخفیف در ابتدای سال را مصوب کردیم.
وی در پاسخ به انتقاد نادری رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه اعمال تخفیف باعث کاهش درآمد شهرداری می‌شود، توضیح داد: اگرچه بخشی از درآمدهای شهرداری تحت عنوان تخفیف کاهش پیدا می‌کند اما در مجموع، باعث توسعۀ ساخت‌وساز می‌شود و زمانی که صنعت ساخت‌وساز در جامعه‌ای فعال شود، بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر نیز فعال می‌شود و به رونق و پیشرفت شهر کمک می‌کند.

گرچه علیرضا نادری با اجازه تخفیف برای شهر مخالفت کرد و گفت: «با لحاظ این تخفیفات درآمد شهرداری را داریم، کم می‌کنیم و من موافق نیستم» اما در نهایت، با تصویب اکثر اعضای شورای شهر، اعمال تخفیف در خصوص صدور پروانۀ ساخت‌وساز تا تیرماه قطعی شد.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




صدور تخفیف ۲۵ درصدی برای متقاضیان اخذ پروانۀ ساخت‌وساز در کرمان

منبع:آرمـان
? صدور تخفیف ۲۵ درصدی برای متقاضیان اخذ پروانۀ ساخت‌وساز در کرمان