صادرات صنایع‌دستی استان کرمان با وضعیت مطلوب فاصله دارد

فت فتو ـ گروه جامعه: پنجشنبه پنجم اسفندماه برای هنرمندان و هنردوستان کرمانی روز متفاوتی شد.  شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که همیشه جلساتش را در تهران برگزار می‌کند، برای اولین‌بار در کرمان تشکیل شد و اعضای آن، همزمان چهار شهر کرمان، راور، شهربابک و قلعه‌گنج را ثبت ملی کردند. در این […]

فت فتو ـ گروه جامعه: پنجشنبه پنجم اسفندماه برای هنرمندان و هنردوستان کرمانی روز متفاوتی شد.

 شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که همیشه جلساتش را در تهران برگزار می‌کند، برای اولین‌بار در کرمان تشکیل شد و اعضای آن، همزمان چهار شهر کرمان، راور، شهربابک و قلعه‌گنج را ثبت ملی کردند. در این شورا، راور به‌عنوان شهر ملی قالی، شهربابک شهر فیروزه و قلعه‌گنج شهر حصیربافی و کرمان بدون عنوان خاصی از رشته‌‌های متعدد صنایع‌دستی، به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی مورد تایید داوران قرار گرفتند. راین که به‌عنوان شهر چاقوسازی و افزارفلزی کاندیدای ملی شدن بود اما نتوانست امتیاز کافی را کسب کند. البته هیات داوران به راین شش ماه فرصت داد تا ایرادات را رفع کند و مجدد برای ملی شدن مورد ارزیابی قرار گیرد.

در حاشیه‌ی این نشست، معاون صنایع‌دستی کشور در پاسخ به این پرسش فت فتو که این شهرها برای جهانی شدن چه باید بکنند؟ توضیح داد: «ایجاد و تقویت زیرساخت‌های حوزه‌ی صنایع‌دستی از جمله موزه و بازارچه و مبادی فروش همچنین، تقویت جایگاه زنان در این حوزه‌ها، تثبیت تعداد کارگاه‌های فعال، تعداد نمایشگاه‌هایی که در این شهرها برگزار می‌شود، تعداد نمایشگاه‌هایی که هنرمندان این شهرها در آن شرکت می‌کنند و رویدادهای صنایع‌دستی که در این مناطق برگزار می‌شود؛ از جمله معیارهایی است که برای داوری ارزیابان جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد».

وی همچنین، در پاسخ به پرسش دیگر فت فتو این ادعا که صادرات صنایع‌دستی استان صفر است را رد کرد و گفت: «صادرات صنایع‌دستی استان کرمان صفر نیست، صادرات گلیم شیریکی‌پیچی عدد مشخصی دارد، پته هم که عمدتا به‌صورت چمدانی صادر می‌شود».

وی البته یادآور شد که صادرات صنایع دستی استان کرمان، با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار فت فتو، پویا محمودیان با بیان اینکه تمام تلاش ما این است تا صادرات صنایع‌دستی را در کشور توسعه دهیم، افزود: «بیش از دو سال است که کرونا تمام بازارهای جهانی را دستخوش ناملایمات شدید کرده است. به محض تعادل یافتن بازار امیدواریم بتوانیم با همت مسئولان استانی راهکارهای ارتقای صادرات را عملیاتی کنیم».

وی در پاسخ به این پرسش فت فتو که هم‌اکنون صادرات استان کرمان در کشور چه جایگاهی قرار دارد؟ گفت: «هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد ولی به این معنا نیست که در استان تلاشی نشده یا فعالیتی نداشته است».

وی با بیان اینکه گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا صادر می‌شود، اظهار کرد: «ولی تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت خیلی خوبی که در تولید داریم، ظرفیت تجارت و بازرگانی را هم به همین نسبت ارتقا دهیم».

وی در ادامه، درباره‌ی مزایای ثبت ملی شدن شهرها توضیح داد: «یکی از اهداف این است که ظرفیت صنایع‌دستی آن شهر یا روستا در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد».

وی با بیان اینکه ثبت ملی شدن راهی برای برندسازی آن هنر و صنعت است، افزود: «ملی شدن و جهانی شدن راهی برای دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن و شناسانده شدن تمامی امتیازات، ویژگی‌ها و پتانسیل‌هایی است که در یک منطقه در حوزه‌ی صنایع‌دستی وجود دارد که ممکن است حتی مردم خود کشور هم از آن بی‌اطلاع بوده باشند».

محمودیان ادامه داد: «بعد از این، وقتی مردمی که علاقه به هنر و فرهنگ و صنایع‌ دستی دارند و تاجران و بازرگانان و پژوهشگران، ارتباط بیش‌تری با این شهرها و روستاها برقرار می‌کنند».

وی گفت: «ثبت ملی شدن در اقتصاد هنرمندان و صنعتگران و ترویج فرهنگ و هنر آن شهر و روستا به‌عنوان امتیازات منحصر به‌فرد در حوزه‌ی ایران نیز می‌تواند بسیار موثر باشد».

وی با تاکید بر اینکه همه موظفیم این هنرها را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم، اظهار کرد: «به جز مباحث اقتصادی که بسیار برای ما مهم است، حفظ این آثار و ترویج آن و ترغیب جوانان برای ورود به این حوزه‌ها و توسعه‌ی تولید و ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیز بسیار حائز اهمیت است». / الف




صادرات صنایع‌دستی استان کرمان با وضعیت مطلوب فاصله دارد

منبع: خبر کرمان
?
صادرات صنایع‌دستی استان کرمان با وضعیت مطلوب فاصله دارد

: اخبار استان کرمان – اقتصادی