«شوکران» در شهربابک به روی صحنه رفت/ لزوم حمایت مسئولان از تئاتر

شهربابک – تئاتر آئینی سنتی «شوکران» با کارگردانی ابوالفضل حاج علی خانی در شهرستان شهربابک به روی صحنه رفت. به گزارش فت فتو، تئاتر آئینی سنتی «شوکران» به مدت ۱۰ روز در شهرستان شهربابک اجرا شد. این تئاتر که به صورت محیطی در دکور آماده شده در گلزار شهدای این شهر به روی صحنه رفت […]

شهربابک – تئاتر آئینی سنتی «شوکران» با کارگردانی ابوالفضل حاج علی خانی در شهرستان شهربابک به روی صحنه رفت.

به گزارش فت فتو، تئاتر آئینی سنتی «شوکران» به مدت ۱۰ روز در شهرستان شهربابک اجرا شد. این تئاتر که به صورت محیطی در دکور آماده شده در گلزار شهدای این شهر به روی صحنه رفت و با استقبال چشمگیر مردم شهربابک مواجه شد.

تئاتر «شوکران» با کارگردانی ابوالفضل حاج علی خانی برای ایام ماه صفر آماده شده بود و بعد از سه ماه تمرین با بازیگران بومی شهرستان به مرحله اجرا رسید.

نمایشنامه این تئاتر نیز توسط حاج علی خانی در سال ۹۵ نوشته شده بود که ماجرایی را در یکی از خرابه‌های شام در زمان آورده شدن اسرای کربلا به این شهر به تصویر می‌کشد. در این تئاتر تاریخ از زمان خلافت امام علی (ع) و صلح امام حسن (ع) با معاویه تا واقعه کربلا مرور می‌شود.

رامین امیری فر، علیرضا میرزایی، یوسف منگلی زاده، ابوالفضل جعفری، محمد علی تقی کنگی و علی نعمت اللهی از بازیگران اصلی این تئاتر بودند که تحت نظر ابوالفضل حاج علی خانی برای اجرای این تئاتر آموزش دیده بودند. حاج علی خانی خود نیز با بازی در نقش یکی از سرداران سپاه یزید، سایر بازیگران را در این تئاتر همراهی کرد.

«شوکران» در شهربابک به روی صحنه رفت/ لزوم حمایت مسئولان از تئاتر

تئاتر نیازمند حمایت مسئولان است

رضا کارگر تهیه کننده این تئاتر و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه صدا و سیما گفت: این تئاتر اولین تجربه شهرستان شهربابک در اجرای تئاتر آئینی سنتی و تئاتر محیطی است که با استقبال مردم مواجه شد.

وی افزود: در طول ۱۰ شب اکران تئاتر شوکران حدود یک هزار و ۵۰۰ تماشاگر در محل اجرا حضور یافتند که با توجه به جمعیت شهرستان، آمار قابل توجه و امیدوار کننده‌ای محسوب می‌شود.

تهیه کننده تئاتر شوکران با اشاره به هزینه‌های بالای اجرای تئاتر، بیان داشت: خوشبختانه مسئولان و بخش خصوصی شهرستان حمایت ویژه ای از این پروژه داشتند ولی با توجه به هزینه‌های بالا در اجرا و آماده سازی اینگونه پروژه‌ها خواستار پشتیبانی بیشتر در این زمینه هستیم.

«شوکران» در شهربابک به روی صحنه رفت/ لزوم حمایت مسئولان از تئاتر

آموزش افراد مستعد در شهرستان‌ها و توجه به بعد مالی این هنر چه در اجرا و چه در مسائل معیشتی بازیگران، کارگردانان و سایر عوامل جزو ضروریات رونق بخشیدن به هنر تئاتر در شهرستانها می‌باشد ابوالفضل حاج علی خانی نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر شوکران، دارای لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی که تجربه حضور نزدیک به سه دهه در حوزه تئاتر را دارد، با اشاره به اهمیت تئاتر به عنوان بستر و پیشینه سینما و تلویزیون، اظهار داشت: ابزارهای دیداری در دنیای امروز، ابزاری بسیار قوی در ساخت فرهنگ می‌باشند و سینما و تلویزیون با قدرت بالای خود می‌توانند خوب را بد و بد را خوب جلوه دهند.

وی با اشاره به عدم ترویج هنر تئاتر در شهرستان‌ها، گفت: آموزش افراد مستعد در شهرستان‌ها و توجه به بعد مالی این هنر چه در اجرا و چه در مسائل معیشتی بازیگران، کارگردانان و سایر عوامل جزو ضروریات رونق بخشیدن به هنر تئاتر در شهرستانها می‌باشد.

حاج علی خانی در پایان از برنامه ریزی برای فرستادن فیلم اجرای تئاتر به جشنواره آئینی و سنتی و همچنین جشنواره فجر خبر داد.

حمایت از تئاتر و هنرمندانش در دوران کرونا بیش از گذشته اهمیت دارد و نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به این حوزه به ویژه در بُعد مالی داشته باشند.

کد خبر ۵۳۱۲۸۶۵




«شوکران» در شهربابک به روی صحنه رفت/ لزوم حمایت مسئولان از تئاتر

منبع:مــهر
? «شوکران» در شهربابک به روی صحنه رفت/ لزوم حمایت مسئولان از تئاتر