شهید چمران؛ نخبه علمی که سرداری جنگاور بود

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر گفت: شهید چمران نخبه علمی، دانشگاهی، دانشمند تراز، مجاهد، سردار جنگاور بود. اکرم باغخانی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران و نام‌گذاری این روز به عنوان روز بسیج اساتید در خصوص شخصیت شهید چمران و ویژگی‌های […]

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر گفت: شهید چمران نخبه علمی، دانشگاهی، دانشمند تراز، مجاهد، سردار جنگاور بود.

اکرم باغخانی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران و نام‌گذاری این روز به عنوان روز بسیج اساتید در خصوص شخصیت شهید چمران و ویژگی‌های اجتماعی و فردی این شهید بزرگوار گفت: جامعیتی که در شخصیت شهید چمران وجود دارد شاید امروزه ما کمتر در افراد این جامعیت را شاهد باشیم.

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر ادامه داد: شهید چمران نخبه علمی، دانشگاهی، دانشمند تراز، مجاهد، سردار جنگاور بود و همچنین در عرصه اخلاق، معنویت، هنر و خدمت بسیار خاص بود؛ به گونه‌ای که نمی‌توانست ندای مظلومین را در جای دیگری از دنیا تحمل کند و برای دفاع از مظلومین به لبنان و مصر رفت و سال‌های بسیاری مشغول خدمت در این عرصه بود.

وی بیان کرد: هر جایی که سخن دفاع از حق و مظلوم بود، شهید چمران پیشگام و پیش‌قدم بود و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب تضادهای دروغینی که امروزه مطرح می‌کنند بین علم و ایمان، تجدد و سنت و علم و عمل، شهید چمران همه این موارد را در هم شکست و بی‌معنا کردند و این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، بهترین توصیف شخصیتی شهید چمران است.

موفق بودن اساتید با الگوبرداری از استاد تراز انقلاب

باغخانی در پاسخ به این سوال که اساتید دانشگاه تا چه اندازه بر اساس موازین و خط مشی شهید چمران گام برداشته‌اند و چگونه می‌توانند از این شهید بزرگوار الگوبرداری کنند، ابراز کرد: هر جایی که اساتید به استاد تراز انقلاب توجه داشته‌ و حرکت کرده‌اند که البته تراز بودن را ما می‌توانیم از منویات و بیانات رهبر معظم انقلاب و جامعیت شخصیت شهید چمران برداشت کنیم؛ موفق بوده‌اند و تجارب گذشته نیز این مهم را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: اگر اساتید این موفقیت را داشته باشند، دور از انتظار نیست افرادی شبیه شهید چمران که جامعیت شخصیت است را با بینش، خدمات، نوع تلاش علمی و بینش وی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اگر توجه به عرصه‌های یاد شده کنیم و نسبت به شخصیت شهید چمران بیش از پیش شناخت داشته باشیم و عمل و رفتار اساتید ما در آن جهت باشد، قطعا موفقیت اساتید بیشتر خواهد شد که مهم‌ترین عرصه، عرصه خدمت می‌تواند باشد، خدمت در عرصه علمی، سبک زندگی و دیگر زمینه‌ها که همه این موارد می‌تواند کمک کند تا اساتید ما به الگو گرفتن از شهید چمران نزدیک‌تر شوند.

ایجاد امید در جامعه با جهاد تبیین و روشنگری

باغخانی در پاسخ به این سوال که بصیرت و آگاهی اساتید در شرایط کنونی تا چه اندازه در بصیرت‌دهی به دانشجویان می تواند اثر داشته باشد؟ گفت: زمانی که از بصیرت سخن به میان می‌آید، کلید واژه‌ای که به ذهن متبادر می‌شود، دشمن‌شناسی با توجه به هدف، برنامه، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هاست؛ بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، امروز جنگ، جنگ نظامی نیست و ما دچار جنگ ترکیبی هستیم که حمله به ارزش‌های دینی و سیاسی یک ملت را مد نظر قرار داده‌اند.

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر ادامه داد: در حوادث اخیر متوجه شدیم که دشمن با ترفندهای مختلف و با دروغ‌پردازی به ویژه در فضای رسانه‌ای که امروز به صورت گسترده در اختیار دشمن است به باورها و فکر جوانان ما حمله و آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر به همین نسبت بخواهیم به ظرفیت اساتید اشاره کنیم که تا چه اندازه می‌توانند نقش‌آفرین باشند، باید بگوییم که راه مقابله با این تکنیک و تاکتیک‌هایی که دشمن در پیش گرفته است چیزی جز جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری به آن تأکید داشته‌اند، نیست.

وی افزود: با جهاد تبیین و روشنگری این حقایق برای جوانان و دانشجویان، امیدآفرینی در جامعه ایجاد خواهد شد و اگر اساتید در این حوزه بتوانند نقش‌آفرینی کنند، قطعا افراد می‌توانند خدمات بسیاری را به جامعه دانشگاهی ارائه دهند.

حل مسائل اقتصادی کشور با تکیه بر مسائل دانش بنیان و توجه به اقتصاد مقاومتی

باغخانی در پاسخ به این سوال که بسیج اساتید چگونه می‌تواند به تولید علم در دانشگاه‌ها کمک کند؟ اظهار کرد: اگر ما به بسیج اساتید به چشم یک جریان مدیریتی نگاه کنیم که بتواند مدیریت یک جریانی را به عهده بگیرد و در ارائه طرح و برنامه‌ها نقشه راه نشان دهد، جامعیت خوبی دارد و در این عرصه بسیج اساتید می‌تواند در ارائه برنامه موفق باشد و به خوبی نقش‌آفرینی کند.

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر در پاسخ به این سوال که دانشگاه و اساتید در راستای تبیین شعارهای سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، چگونه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند؟ تصریح کرد: زیر ساخت اقتصادی هر کشور تولید علم، نوآوری علمی و توسعه علمی است.

وی ادامه داد: اگر این جریان در جامعه‌ دانشگاهی به ویژه نخبگان و اساتید دانشگاهی به صورت جدی دنبال شود و بر اساس اقتصاد مقاومتی پیش برویم و تولید دانش بنیان را مد نظر داشته باشیم، بسیاری از مسائل اقتصادی حل خواهد شد و به نظر می‌رسد که هم اکنون خلایی در راستای عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی وجود دارد.
 

لزوم توجه به منویات مقام معظم رهبری

باغخانی در پاسخ به این سوال که چه چالش هایی پیش روی اساتید وجود دارد؟ ابراز کرد: مهم‌ترین چالش ناکارآمدی مدیریتی در برخی از موارد است؛ به این معنی که اساتیدی را داریم که بسیار با انگیزه، دارای هدف و توانمندی هستند که می‌توانند منشا اثر واقع شوند، اما گاهی اوقات خلاهای مدیریتی اجازه به آنان نمی‌دهد.

عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر تصریح کرد: همچنین عدم توجه به منویات مقام معظم رهبری به عنوان مهم‌ترین چالش می‌توان عنوان کرد که پیش رو جامعه ما است و ما باید بیش از پیش باید به سیاستی که مقام معظم رهبری داشته‌اند در عرصه‌های مختلف توجه کنیم که با این رویکرد قطعا می‌توانیم شاهد موفقیت‌های روز افزون باشیم.

وی در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه‌ها ابراز کرد: بنا به تجربه‌ای که بنده و برخی از همکاران در دانشگاه داشته‌ایم، گهگاهی که توفیق برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه فراهم شده است، هم با استقبال زیادی از سوی دانشجویان مواجه شده‌ایم و همچنین فرصتی برای دانشجویان فراهم شده است تا آزادانه نقطه نظرات خود را بیان و نسبت به مسائلی نیز نقد خود را عنوان کنند.

باغخانی با اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: اگر این فرصت به دانشجو داده شود بسیار می‌تواند نقش‌آفرین و اثرگذار باشد.

انتهای خبر/م




شهید چمران؛ نخبه علمی که سرداری جنگاور بود

منبع:آرمـان
? شهید چمران؛ نخبه علمی که سرداری جنگاور بود