شناسایی منشاء ناپایداری و سقوط‌های مکرر شاخص بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی نذیر کرمان، بازار سرمایه ایران به عنوان تامین کننده اصلی سرمایه شرکت‌ها و نمادی از اقتصاد کشور دچار شرایطی ناپایدار است. با اوج‌های ناپایدار بازار سرمایه و فرود‌های گاه‌ وبیگاه بازار سرمایه اولین سوالی که مطرح می‌شود دلیل این اتفاق نامبارک است. آیا شاخص کل دستکاری می‌شود؟ در همین رابطه مهدی بیات […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی نذیر کرمان، بازار سرمایه ایران به عنوان تامین کننده اصلی سرمایه شرکت‌ها و نمادی از اقتصاد کشور دچار شرایطی ناپایدار است. با اوج‌های ناپایدار بازار سرمایه و فرود‌های گاه‌ وبیگاه بازار سرمایه اولین سوالی که مطرح می‌شود دلیل این اتفاق نامبارک است.
 
آیا شاخص کل دستکاری می‌شود؟

در همین رابطه مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ناپایداری و سقوط‌های مکرر شاخص بورس به نذیر کرمان گفت: در خصوص مشکلات بازار سرمایه باید بیشتر تحلیل بنیادی داشته باشیم و تحلیل‌های تکنیکال چندان در آن کارساز نیست. بحث نرخ ارز و بهره رامی توان جزو عوامل تاثیر گذار بر بورس دانست، اما دلیل افت و خیز آن را باید در جای دیگر جست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاخص بورس نیز از دید تحلیل بنیادی حدود یک سال است که تغییر محسوسی نسبت به رشد اقتصادی کشور و همچنین رشد ارزش شرکت‌ها نداشته است. از نظر تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی که در کشور داشته ایم نیز باید این موضوع را در شاخص کل مشاهده می‌کردیم.

وی تاکید کرد: به هر حال دستکاری فقط پایین آوردن رقم شاخص نیست، اما این موضوع که اجازه ندهیم بازار روند رشد منطقی خود را طی کند نیز دستکاری نکردن محسوب نمی‌شود؛ بنابراین شفافیت بازار سرمایه نیاز به این دارد که بازار روند رشد طبیعی خود را طی کند.

بیات منش ادامه داد: در تحلیل بنیادی اگر ما بخواهیم دست به سیاستی برای اصلاح بازار بزنیم اولین موضوع این است که شرایط پیش بینی پذیر بودن شرایط موثر بر بازار سرمایه را فراهم کنیم. روند شاخص به هر دلیل در حال حاضر بر اساس منطق پیش بینی پذیری قابل استفاده نیست.

وی تاکید کرد: ممکن است این نگرانی هم پیش آید که شاید این عدم شفافیت موجب خروج سرمایه از بازار شود و این نگرانی واقعیت هم دارد. قابل ذکر است که عوامل جلوگیری از این اتفاق نیز در اختیار سیاست گذار است. سیاست‌گذار برای جلوگیری از این اتفاق باید شاخص فعلی را با یک شاخص جامع‌تر جایگزین کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم که سیاست‌گذاران با تعیین شاخص کامل و جامعی که با واقعیت‌های اقتصادی کمک کنند تا روند بازار بورس برای کارشناسان و معامله‌گران پیش بینی پذیر‌تر شده و به نوعی اقتصاد خود را قابل پیش بینی کنیم. رونق بازار سرمایه برای دولت نیز مورد پسند و مهم است؛ چرا که بزرگترین تامین کننده سرمایه دولت است و ورود سرمایه به بورس نیز اثرات ضد تورمی دارد.

بازار سرمایه

وی ادامه داد: حالا باید از سیاست گذار پرسید که اولویت‌های وی بر چه اساسی است. حتی ممکن است که سیاست گذار نگرانی از بابت رشد و سقوط بازار داشته باشد و به همین دلیل از نمایش رشد بازار خودداری می‌کند.

نرخ دلار نیمایی تعدیل نشود شرایط نزولی تکرار خواهد شد

حسن کاظم زاده، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز به نذیر کرمان گفت: تصمیمات دولت و بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره و دلار نیمایی باعث شرایط فعلی بازار سرمایه است. تا زمانی که نرخ دلار نیمایی تعدیل نشود این شرایط نزولی تکرار خواهد شد.

وی تاکید کرد: سیاست‌های حوزه نرخ بهره نیز باید اصلاح شود؛ چرا نرخ بهره در بازار بدهی هم اکنون در محدوده ۳۳ الی ۳۴ درصد است و با این شرایط انگیزه کافی برای فعالیت در بازار سرمایه وجود ندارد.

انتهای پیام/




شناسایی منشاء ناپایداری و سقوط‌های مکرر شاخص بورس

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? شناسایی منشاء ناپایداری و سقوط‌های مکرر شاخص بورس