شایعات حذف ارز ترجیحی باعث احتکار برنج شد

فردای کرمان – گروه اقتصاد: نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس با تایید احتکار برنج ایرانی گفت: «با توجه به آمار تولید برنج در سال گذشته، قاعدتا نباید این مشکل را می‌داشتیم. زمزمه‌ی حذف ارز ترجیحی که شروع شد، بعضی‌ها دست به احتکار روغن، برنج، و گندم زدند». ذبیح‌الله اعظمی با بیان اینکه میزان متوسط […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس با تایید احتکار برنج ایرانی گفت: «با توجه به آمار تولید برنج در سال گذشته، قاعدتا نباید این مشکل را می‌داشتیم. زمزمه‌ی حذف ارز ترجیحی که شروع شد، بعضی‌ها دست به احتکار روغن، برنج، و گندم زدند».

ذبیحالله اعظمی با بیان اینکه میزان متوسط عملکرد برنج در کشور پایین است، گفت: «نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار زمین در گیلان و مازندران نیازمند زهکشی است تا آماده‌ی کشت برنج شود، همچنین هزار کارخانه نیازمند بهسازی و نوسازی است تا از دست رفتن برنج به صورت شکسته کاهش یابد‌ و باید ردیف اعتباری ویژه برای نوسازی این کارخانه‌ها در نظر گرفت. اگر این اقدامات صورت بگیرد، در زمینه‌ی برنج‌ به خودکفایی خواهیم رسید».

در مورد گرانی مجدد برنج ایرانی گفت: «بررسی عوامل افزایش قیمت برنج ایرانی و راهکارهای برون‌رفت از وضع موجود در دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس قرار داشت تا اینکه سویه‌ی جدید بیماری امیکرون شیوع یافت و جلسات این کمیسیون تعطیل شد».

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بازدیدش به همراه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از اسکله‌ی شهید رجایی بندرعباس ادامه داد: «ما از یک کشتی در حال تخلیه‌ی برنج بازدید کردیم که فکر می‌کنم این روزها در حال طی کردن قرنطینه و مسائل اداری است، امیدوارم این محموله به زودی توزیع شود و از التهاب بازار کم کند».

وی با اشاره به تشکیل شدن سامانه‌ی بازرگام برای خرید برنج دولتی گفت: «مردم با رجوع به این سامانه می‌توانند خرید اینترنتی کنند و درب منزل تحویل بگیرند. زیرساخت‌های این سامانه که واسطه را حذف کرده است، از پیش به‌خاطر التهاب بازار مرغ و تخم‌مرغ تشکیل شده بود».

 

هزار کارخانه شالی‌کوبی نیازمند نوسازی است

اعظمی با بیان اینکه میزان متوسط عملکرد برنج در کشور پایین است، گفت: «ما نیازمند آموزش، تحقیق و ترویج در این زمینه هستیم؛ چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار زمین در گیلان و مازندران وجود دارد که نیازمند زهکشی است و پس از زهکشی آماده‌ی کشت برنج است. کمیسیون کشاورزی پیگیر ماجراست اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است».

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: «از هزار و ۴۵۰ کارخانه شالی‌کوبی، هزار کارخانه نیازمند بهسازی و نوسازی است. پرت برنج یا همان از دست رفتن برنج به صورت شکسته زیاد شده است، باید ردیف اعتباری ویژه برای نوسازی این کارخانه‌ها در نظر گرفت. ما در کشور ۲.۲ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و نیازمان ۳ میلیون تن است و اگر اقدامات مذکور صورت بگیرد، می‌توان گفت به خودکفایی در زمینه‌ی برنج‌ خواهیم رسید». /پ




شایعات حذف ارز ترجیحی باعث احتکار برنج شد

منبع: خبر کرمان
?
شایعات حذف ارز ترجیحی باعث احتکار برنج شد

: اخبار استان کرمان – اقتصادی