سیر تا پیاز جلسه علنی شورای کرمان/ از ادامه انتقادهای هفته پیش تا وضعیت بودجه

کرمان – فت فتو – جلسه عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ محل اظهارنظر متفاوت اعضا و بیان مسائل و مشکلات بود؛ از ادامه برخی انتقادهای هفته گذشته تا وضعیت درآمدهای شهرداری نیز سخن به میان آمد. بررسی وضعیت تملک برخی زمین ها در محدوده شهری و نیز مجوزهای ساخت و ساز، […]

کرمان – فت فتو – جلسه عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ محل اظهارنظر متفاوت اعضا و بیان مسائل و مشکلات بود؛ از ادامه برخی انتقادهای هفته گذشته تا وضعیت درآمدهای شهرداری نیز سخن به میان آمد.

بررسی وضعیت تملک برخی زمین ها در محدوده شهری و نیز مجوزهای ساخت و ساز، انتقاد از جمع آوری نیمکت های بتنی چهارراه طهماسب آن هم ۲ روز پس از نصب و نیز وضعیت تخصیص بودجه برای آیین های جشن غدیر از جمله محورهای این نشست بود که حامد سالاری خبرنگار فت فتو استان کرمان با حضور در این نشست آن را پوشش داده و در ادامه می خوانید.

از جمله مسائلی که در این جلسه مطرح شد انتقاد فتح الله مویدی از وضعیت انجام برخی پروژه ها و بی اطلاعی اعضای شورا و مدیران شهرداری بود. این عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: برخی فعالیت‌ها در شهر کرمان انجام می شود که حتی اعضای شورا و مدیران شهری از آن بی خبرند.

مویدی افزود: در صورتی که آیین نامه داخلی شورا تصویب شود کسی حق عدول از آن را ندارد.

وی اظهارداشت: نیمکت های بتنی چهارراه طهماسب آباد که هزینه هایی برای مردم و شهر داشته را یک روز می سازند و فردا آن را تخریب می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: در این خصوص با رییس کمیسیون فرهنگی شورا، شهردار و معاون شهرسازی شهردار تماس گرفتم اما هیچ کدام از این موضوع با خبر نبودند اما این نیمکت ها پس از ۲ روز فعالیت، در ساعت ۷ صبح در روز روشن، تخریب شدند.

وی ادامه داد:پس از پیگیری ها معاون شهرداری کرمان اعلام کرد که این تخریب توسط شهرداری منطقه انجام شده و شهردار این منطقه نیز علت این کار را مصوبه کمیسیون فرهنگی اعلام کرد.

مویدی افزود: انجام امور باید با اطلاع متولیان آن باشد زیرا انعکاس برخی از اقدامات در بین مردم مناسب و شایسته نیست.

وی با بیان اینکه بیماران آن منطقه که در نزدیکی مراکز پزشکی کرمان است، از این نیمکت ها استفاده می کردند، تصریح کرد: برداشتن مجسمه ها را از این منطقه می توان توجیه کرد اما نیمکت ها را چرا تخریب کردند.

این عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان افزود: آیا کار درستی است که برخی از اعضای شورا با اصرار از شهرداری مناطق بخواهند برخی کارها را انجام دهند؟؛ آیا ما باید سکوت کنیم؟

محمدرضا کمساری عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این زمینه به بخش جابه جایی مجسمه در این محل از شهر که چند ماه پیش خبرساز شده بوده پاسخ داد و گفت: مجسمه هنرمند استان، شهریار رضایی با موضوع خشکسالی در چهارراه طهماسب آباد کرمان به علت شکایت های مردمی از تلقین حس ناامیدی آن هم در نزدیکی مراکز پزشکی کرمان جمع آوری شد.

وی افزود: تصمیم کمیسیون فرهنگی شورا بر جابه جایی این مجسمه ها بود لذا این طرح در مکانی دیگر نصب می شود و شورا با آثار خلق شده در سمپوزیوم مجسمه سازی و آثار هنرمندان مشکلی ندارد.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان ابراز داشت: اثر دیگری از همان هنرمند، آقای شهریار رضایی با عنوان ناظم الاطبا به جای مجسمه های قبلی در چهارراه طهماسب آباد نصب می شود.

وی همچنین پرسید: چرا مجسمه سردار سلیمانی پس از چند هفته همچنان در میدان آزادی کرمان نصب نشده است؟

شهرداری مجری جشن های غدیر شد

حسین چناریان عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در بخش دیگری از جلسه با موضوع اعیاد عید غدیر سخن گفت؛ هفته گذشته تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان به یک گروه مردمی ذیل ستاد غدیر به محل بحث برخی اعضا تبدیل شده بود.

این عضو شورا گفت: شورا این اجازه را داده که برای برگزاری جشن های غدیر از محل اعتبارات فرهنگی هزینه شود و برای برگزاری جشن غدیر اختیارات لازم به شهرداری داده می شود.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به برنامه های فرهنگی غدیر پرداخت می کنیم زیرا نیت ما برگزاری باشکوه این جشن است.

وی افزود: ردیف غیرشفاف سازمان های مردم نهاد به سمت برگزاری جشن های غدیر می رود اما پیش از تکمیل بودجه فرهنگی بایستی اعتبارات آن جذب شود.

مویدی عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم گفت: شهرداری می تواند در هر حوزه فرهنگی، خود هزینه کند و حتی بالاتر از این رقم به آن پرداخت شود، هیچ کس با غدیر مخالفتی ندارد اما بایستی اعتبارات در چارچوب قانونی خود هزینه شود.

وی ادامه داد: ابتدا باید ببینیم چند درصد از بودجه شهرداری کرمان طی ماه‌های گذشته محقق شده و بر اساس وصولی آن هزینه کنیم.

وصول ۳۰۰ میلیارد تومان تاکنون

شعرباف شهردار کرمان نیز پاسخ داد: نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان طی سه ماهه ابتدای سال جاری وصولی داشتیم.

مویدی افزود: آمار اعلام شده به این معنی است که تا این لحظه فقط ۵۰ درصد هدف گذاری بودجه شهرداری کرمان محقق شده است.

وی بیان کرد: لیست برنامه ها به شورا داده شود و سازمان فرهنگی در زمینه هزینه اعتبارات نسبت به وصولی آن، نظارت بیشتری داشته باشد.

شهردار کرمان گفت: بودجه فرهنگی نسبت کمی به کل بودجه دارد و تاکنون از این نسبت عدول نکرده و گزارش آن طی هفته آینده به شورا ارائه می شود.

محصور ساختن اراضی شهرداری در الله‌آباد

چناریان عضو دیگر شورا همچنین با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی شهرداری در محله های الله آباد و شیشه گری کرمان گفت: شهرداری باید نسبت به محصور ساختن این زمین‌ها اقدام کند.

وی افزود: یکبار به علت نداشتن شرکت کننده مناقصه این پروژه انجام نشد، لذا شهرداری قطعات بتنی مورد نیاز حصارکشی را با تخصیص بودجه چهار میلیارد ریالی خریداری کند.

شعرباف شهردار کرمان در این خصوص نیز گفت: با هرروز تاخیر در ایجاد حصار زمین های شهرداری در این محدوده، آنها را از دست می دهیم و با یک شرکت وارد مذاکره شده ایم که قیمت های خوبی پیشنهاد کرده و مقرر شد جدول ۲.۵ در چهار متری مورد نیاز را به میزان ۶۰۰ عدد تامین کند.

تملک اراضی قلعه های اردشیر و دختر در اولویت

کمساری عضو شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه با اشاره به موضوع تملک اراضی قلعه اردشیر و دختر کرمان گفت: این تملک در محدوده پشت پارک پدر (به میزان ۱۱ قطعه) و در ضلع غربی این پارک هفت قطعه است که در اولویت کار شهرداری منطقه پنج قرار گرفته است.

وی یادآور شد: همچنین تملک املاک راه و شهرسازی در شهرک رضوان، باقی مانده تا شهرداری عملیات اجرایی پروژه خود را در این محدوده آغاز نکند و تملک ۱۳۰ قطعه در محدوده شاهزاده محمد داریم که به عنوان مصوبه سفر ریاست جمهوری پیشنهاد می شود.

علیرضا نادری رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: تملک اراضی به این وسعت اگر در بودجه ۱۴۰۱ شهر کرمان دیده شود دیگر نیازی به مصوبه صحن علنی شورا ندارد و کار باید براساس اولویت بندی انجام گیرد.

وی ادامه داد: تعیین اولویت ها هم باید به صحن علنی شورا بیاید تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

محمد امینی زاده نیز با بیان اینکه اولویت بندی شهرداری در تملک اراضی باید تغییر یابد گفت: ماه هاست شورا اعلام کرده زمینی را به ساخت کلانتری در محدوده شهرک بنی هاشم اختصاص می دهد اما هنوز با توجه به نیاز منطقه اختصاص نیافته و نیاز به تملک زمین های خیابان شهید دستغیب نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه ما ۱۰ زمین در محدوده هفت باغ و سه زمین در داخل شهر داریم که برای تهاتر با اراضی تملکی گذاشته شده و ممکن است که به میزان کافی نباشند.

کمساری عضو دیگر شورا نیز گفت: ۴۰ سال است که برخی طرح ها آغاز شده در حالی که مردم در آن منطقه نه می توانند پروانه ای دریافت کنند و نه ساخت و سازی داشته باشند.

وی افزود: اجرای پروژه قلعه اردشیر و دختر کرمان را نباید در یک گروه با پروژه های بنی هاشم، دستغیب و بهمنیار قرار داد؛ اینجا بستر اجرای پروژه فراهم است و در اولین فرصت باید تملک شود.

شفافیت در شورا و گلایه از انتقادها

اما بخش مهمی از جلسه نیز به موضوع شفافیت گذشت و نیز انتقادهای هفته گذشته. عشرت کردستانی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: با توجه به رویکرد شورای اسلامی شهر کرمان و تاکیدات مقام معظم رهبری باید از هیات ها و گروه های مردمی حمایت کرد اما ادبیات برخی افراد (برخی اعضای شورا) را در پرداخت اعتبارات به گروه های مردمی نباید جزو روال عادی شورا ببینیم و بشدت از آنان گلایه مندیم.

وی افزود: برخی اعضای شورا مصاحبه کردند و سخنانی گفتند که در اذهان عمومی سوالاتی مطرح شد لذا به کار بردن چنین ادبیاتی عواقبی در جامعه دارد که قابل جبران نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: آقای مویدی اعلام کرد که به مردم خواهد گفت در شورای ششم شهر کرمان چه می گذرد؟ پس بگویید، ما که سردمدار شفافیت و متولی شورای شیشه ای هستیم و در این زمینه در کشور هم پیشرو بودیم.

وی ابراز داشت: وقتی مبهم صحبت می شود مردم هم گمان بد می کنند، لذا در اینجا که رسانه ها هم حضور دارند بگویید که آیا بقیه اعضای شورا اختلاس و دزدی می کنند؟

کردستانی افزود: زیر سوال بردن جایگاه و قداست شورا را حق الناس می دانم؛ ستاد مردمی غدیر به دعوت من پای کار آمده و آنقدر اخلاق انقلابی دارد که با تمام توان با روحیه تواضع و فروتنی پای کار باشد و همچنین این ستاد در اجرای برنامه های فرهنگی اعلام کرده که در کنار مردم هست.

از کسی ترسی ندارم

مویدی عضو شورای اسلامی کرمان نیز پاسخ داد: من مسئول کاروان حجاج در مکه بوده ام که جشن غدیر را در مکه برگزار کردم؛ بنده خود از علاقه‌مندان به مسئولان ستاد مردمی غدیر هستم و چه پیش از انقلاب و چه پس از آن وظیفه خود را در قبال روحانیت انجام داده ام.

وی افزود: تاکنون نامی از کسی نبردم اما باتوجه به جوی که علیه من درست کردید و مطرح شد مویدی ضد جشن های غدیر است، من این حق را داشتم که از خودم دفاع کنم.

مویدی ادامه داد: نماینده مردم در شورای اسلامی شهر کرمان هستم و از هیچ کس هم ترسی ندارم؛ افکار مختلف در شورا حق دارند که نظرات خود را اعلام کنند.

وی افزود: اگر در جایی تشخیص دهم مصاحبه می کنم و بقیه اعضای شورا هم این حق را دارند.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری در شورا گفت: در نشست هفته قبل هرچه توهین کردند من سکوت کردم اما به خاطر حفظ حقوق مردم در یک مصوبه در دور نخست شورای شهر کرمان علیه شورا به دیوان عالی کشور شکایت کردم و در دور دوم شورا نیز مصوبه ابطال رای شورا را دریافت کردم تا حق مردم ضایع نشود.

وی عنوان کرد: با ۷۱ سال سن ۶ دوره عضو شورای اسلامی شهر کرمان بودم و در مورد مردم با هیچ کسی رودربایستی ندارم؛ کاری با جناح خاصی ندارم و در چارچوب قانون و در خط ولایت دست همه را می بوسم اما چیزی را که لازم است بایستی به مردم بگویم.

امینی زاده عضو دیگر شورای شهر کرمان نیز گفت: با تمام توان به مسیر خود ادامه می دهم و مردم حق دارند که بدانند منابع و مصارف اعتبارات شهری کجاست؟

وی تصریح کرد: در نشست هفته قبل شورا مطرح شد تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به گروه های مردمی اختصاص یابد که برای جشن غدیر و شادی مردم کرمان هزینه شود.

امینی زاده ادامه داد: سال ۹۸ جشنی یک ماهه به عنوان ۲۰۲۰ در کرمان برگزار شد و تا شب پیش از عید قربان ادامه یافت که ۸۰۰ میلیون تومان در جامعه مسلمین به این حوزه اختصاص یافت اما هیچ کس صدایش در نیامد ولی دادن ۵۰۰ میلیون تومان برای غدیر امسال برای آنان مهم شده است.

این عضو شورا گفت: در نشست هفته گذشته شورا بحثی مطرح شد، یک عضو شورا نیز مصاحبه کرد، از بی قانونی در شورای اسلامی شهر کرمان سخن گفت و به ما این اتهام را زد که غیرقانونی عمل می کنیم که یا باید اثبات شود یا آن فرد عذرخواهی کند.

وی بیان کرد: هفته گذشته ۲ مصوبه مشابه از کمیسیون فرهنگی و خدمات شهری داشتیم که یکی مصوب و دیگری با اتهام غیرقانونی مواجه شد.

طرح شفافیت شورا علنی یا غیرعلنی

امینی زاده گفت: طرح شفافیت بیش از ۹ ماه است که تدوین شده و با وجود مخالفت ها باید در صحن علنی شورا مورد بحث قرار گیرد و این طرح در این روزها می تواند گره گشا باشد.

کمساری عضو شورای اسلامی کرمان نیز عنوان کرد: با شفافیت موافقم به شرط اینکه گره گشا باشد اما در این زمینه نباید وارد حاشیه شد.

وی ادامه داد: براین اساس حقوق و دارایی های اعضای شورا و شهرداری به مردم اعلام می شود و من نیز از اجرای آن واهمه ای ندارم.

علیرضا نادری رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: بررسی طرح شفافیت در صحن غیر علنی به معنای پنهان ماندن شفافیت شورا نیست.

ضرورت پرداختن به مباحث اصلی

چناریان عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: اختلاف سلائق و نظرات پذیرفته است اما نباید باعث شود که از موضوعات اصلی خارج شویم و انسجام و وحدت شورا نباید از بین برود.

وی افزود: نباید جایگاه شورا تضعیف شود بلکه باید با روحیه اعتقادی و اخلاقی در کنار هم باشیم.

چناریان تاکید کرد: در حوزه درآمدی ۵۰ درصد کار پیش رفته و بیش از ۲ سال از زمان افتتاح برخی از طرح های عمرانی گذشته، اما همچنان نیمه تمام مانده است که بایستی به این حوزه ها بپردازیم.

به انسجام شورا ضربه نزنیم

بابایی نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: خودمان متولی انسجام هستیم و نباید به آن ضربه بزنیم؛ مشکل ما این است که برگزاری جشن های غدیر را سیاسی کاری و رفیق بازی خواندیم.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر کرمان هیچگاه بی قانونی نکرد اظهارداشت: کدام مصوبه ما غیرقانونی بوده که فرمانداری جلو آن را نگرفته است؟

بابایی ادامه داد: طی یک سال ۵۰۰ لایحه داشتیم که برگشتی ما اندازه سال آخر شورای قبل هم نیست.




سیر تا پیاز جلسه علنی شورای کرمان/ از ادامه انتقادهای هفته پیش تا وضعیت بودجه

منبع: ایرنـا
? سیر تا پیاز جلسه علنی شورای کرمان/ از ادامه انتقادهای هفته پیش تا وضعیت بودجه