سگ‌ها را جمع کردند اما گرسنه‌ گذاشتند

شهرداری جیرفت در اقدامی قابل‌تحسین طرح زنده‌گیری سگ‌ها را به‌صورت جدی آغاز کرده اما کارشناسان در شیوه اجرا نقدهایی به آن وارد می‌کنند. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» حامیان حیوانات و متخصصان بر این باورند طرح کنترل جمعیت سگ‌ها تنها با جمع آوری ممکن نیست و این طرح باید شامل عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری […]

شهرداری جیرفت در اقدامی قابل‌تحسین طرح زنده‌گیری سگ‌ها را به‌صورت جدی آغاز کرده اما کارشناسان در شیوه اجرا نقدهایی به آن وارد می‌کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» حامیان حیوانات و متخصصان بر این باورند طرح کنترل جمعیت سگ‌ها تنها با جمع آوری ممکن نیست و این طرح باید شامل عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و رهاسازی مجدد در همان محیط باشد.

جمع آوری ۴۰۰ سگ بلاصاحب
شهردار جیرفت اخیرا اعلام کرد در ۶ ماه اخیر ۴۰۰ قلاده سگ بلاصاحب جمع‌آوری شده و یک دستگاه خودرو نیز به جمع‌آوری این سگ‌ها اختصاص یافته است.
هادی ربانی، از شهروندان درخواست کرده بود همکاری لازم را با اکیپ(گروه‌های) زنده‌گیری شهرداری داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح زنده‌گیری و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب از ماه‌های گذشته آغاز شده است و شهروندان می‌توانند درخواست‌های خود مبنی‌بر حضور سگ‌ها را در محله و اطراف محل زندگی خود تنها از طریق برقراری تماس با شماره ۱۳۷ به اکیپ زنده‌گیری معاونت خدمات شهری شهرداری جیرفت اطلاع دهند.

سگ‌های جمع‌آوری شده گرسنگی می‌کشند
اما یکی از حامیان حیوانات که به همراه یک نفر دیگر محل نگهداری از سگ‌ها را مدیریت و به سگ‌ها غذادهی می‌کنند در این زمینه به خبرنگار نذیر کرمان گفت: شهرداری به‌اندازه کافی سگ جمع آوری کرده‌ است و آن‌قدر سگ آورده‌اند که در فنس‌ها گرسنگی می‌کشند.

فاطمه کاظمی افزود: شهرداری کمکی برای تهیه غذای آن‌ها نمی‌کند.
وی بااشاره به گلایه‌های مردمی از جمع آوری‌نشدن سگ‌ها طی ماه‌های گذشته اظهارداشت: مردم نیز عمدتاً به‌وجود سگ حساس هستند و دیگر حقوق خود را در شهر پیگیری نمی‌کنند، بنابراین شهرداری هم مجبور می‌شود بدون برنامه دقیق فقط سگ‌ها را جمع آوری کند.

غذادهی با کمک‌های مردمی
کاظمی با بیان این‌که با کمک‌های مردمی به سگ‌ها غذا می‌دهیم تا از گرسنگی تلف نشوند یادآور شد: سگ‌هایی که بیرون فنس قرار دارند دو سال آن‌جا مانده‌اند و دیگر نم‌ روند، ما هم نسبت‌به سگ‌های داخل فنس زودتر به آن‌ها غذا می‌دهیم که داخل جاده یا شهر نروند.

طرح جمع‌آوری کامل شود

این حامی حیوانات گفت: طرح کنترل سگ‌ها با عنوان برنامه CNVR (زنده‌گیری-عقیم‌سازی-واکسیناسیون و رهاسازی) شناخته می‌شود که طی آن سگ جمع‌آوری، واکسینه و عقیم‌سازی و بعد از زدن پلاک در محلی که جمع‌آوری شده بود، همان‌جا رها می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر در خیابانی ۱۰ سگ باشد و آن‌ها را جمع‌آوری کنند قلمرو خالی می‌شود و به همان اندازه سگ ‌ای دیگر در آن‌جا جمع می‌شوند.

کاظمی تاکید کرد: شهر را نمی‌شود خالی از سگ کرد حتی اگر این‌کار هم به‌طور عملی صورت گیرد، گرگ‌ها وارد شهر می‌شوند.

وی افزود: براساس اطلاعات موجود دامپزشکی هم همکاری لازم برای برای عقیم‌سازی نکرده و قرار است یک جراح از کرمان این‌کار را برای ما با هزینه‌ اقساطی انجام دهد.

کاظمی با اشاره به برخی کمک‌های مردمی با بیان این‌که یک دندانپزشک در جیرفت به ما نخ بخیه می‌دهد تصریح کرد: برخی افراد نیز از دیگر استان‌ها در زمینه تامین آنتی‌بیوتیک و نیز ماده بیهوشی به ما کمک کرده‌اند تا عقیم‌سازی را به‌احتمال از اواخر اسفند شروع کنیم.

وی با اشاره به اینکه تامین هزینه‌های برنامه نگهداری از سگ‌ها و حالا هم عقیم‌سازی از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود، افزود: حتی در موارد محدودی از دیگر کشورها افرادی که مطلع‌شده بودند بعضی کمک‌ها داشته‌اند.

کاظمی اضافه کرد: در جیرفت به‌غیر از یک نفر که گاهی کمک مالی می‌کند، تعدادی از شهروندان نیز کارهای عملی برای ما انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: ما تغذیه سگ‌ها را از طریق همین کمک‌های مردمی تهیه می‌کنیم که آن هم کفاف نمی‌دهد و بسیاری از سگ‌ها یک روز در میان غذا می‌خورند.

کاظمی با تاکید بر این‌که جمع آوری سگ‌ها زمان‌بَر است و شاید سه سال طول بکشد گفت: به‌دنبال اطلاع‌رسانی این موضوع هستیم که مردم صبوری کنند.

توضیح شهرداری
مسئول روابط عمومی شهرداری نیز در این زمینه گفت: دو نفر از کارکنان شهرداری در این مرکز مستقر هستند.
مصیب سمندری با تایید کمک‌های مردم به این مرکز افزود: به‌صورت روزانه نیز ۲۵۰ عدد نان تهیه و در اختیار مرکز نگهداری سگ‌های جیرفت قرار داده می‌شود.

وی افزود: به‌طور حتم ۲۵۰ عدد نان سگ‌ها را سیر نمی‌کند و این به‌عنوان یک ماده غذایی کمکی باید با مواد گوشتی ترکیب و استفاده شود که مابقی توسط مردم تامین می‌شود.

سمندری دیگر اقدامی که شهرداری برای این مرکز انجام داده است را کشیدن فنس‌های این محل بیان کرد که گویا پایه‌ها و ساختار اصلی آن توسط یکی دیگر از حامیان حیوانات تهیه شده و شهرداری فنس آن را تکمیل کرده است.

منبع: نذیر کرمان
انتهای خبر/ پسند




سگ‌ها را جمع کردند اما گرسنه‌ گذاشتند

منبع:آرمـان
? سگ‌ها را جمع کردند اما گرسنه‌ گذاشتند