سرعت رشد ایران در عرصه‌های مختلف بی‌نظیر است

امروز اصلاً نباید بحث ما مقایسه ایران با کشورهای آلمان، آمریکا، انگلیس و غیره باشد، بلکه باید دید سرعت رشد و شتاب ما بعد از انقلاب چگونه بوده است؟ و ایران در این عرصه تاکنون بی‌نظیر بوده است. به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان؛ در آستانه سالروز پیروزی انقلاب مردمی ایران از ریشه‌یابی […]

امروز اصلاً نباید بحث ما مقایسه ایران با کشورهای آلمان، آمریکا، انگلیس و غیره باشد، بلکه باید دید سرعت رشد و شتاب ما بعد از انقلاب چگونه بوده است؟ و ایران در این عرصه تاکنون بی‌نظیر بوده است.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان؛ در آستانه سالروز پیروزی انقلاب مردمی ایران از ریشه‌یابی علت ایجاد تا رسیدن به گام‌های بلند اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که خواندن این گزارش خالی از لطف نخواهد بود.

همواره عدالت یکی از مهم‌ترین آرمان‌های جوامع بشری در طول تاریخ از آدم تا خاتم بوده است؛ چنان‌که فلسفه بعثت انبیاء در قرآن کریم اقامه قسط و عدل بیان شده است و امروز مباحث عدالت در مقوله اصلی یعنی استکبار ستیزی و استقلال خلاصه می‌شود.

نظام‌اسلامی، تمام همت خود را برای کاهش شکاف‌ طبقاتی و رفع محرومیت‌ها به‌کار بسته است

مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم به‌مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، عدم‌تحقق عدالت در گستره وسیعی از جامعه را ازجمله آسیب‌های نظام اسلامی در طول چهار دهه حیات خود ذکر فرمودند.

 عدالت به‌معنای کامل آن هنوز در انقلاب اسلامی محقق نشده است؛ گر‌چه تلاش‌های فراوانی برای تحقق آن در طول چهل سال گذشته صورت گرفته است که مقایسه این مقطع ۴۰ ساله با رژیم‌های قبل از انقلاب، به‌خوبی گویای این مطلب است.

 تا نیل به تحقق کامل عدالت اجتماعی مسیر بسیاری را باید پیمود و این مهم قطعاً تا ظهور امام‌زمان (عج) محقق نخواهد شد، اما نکته حائز اهمیت اینکه نظام اسلامی، تمامی سعی خود را در جهت کاهش شکاف طبقاتی و رفع محرومیت‌های اساسی صرف کرده و گام‌های مؤثری را در این زمینه برداشته است.

موضوع عدالت و خواسته رهبر انقلاب اسلامی سبب شد تا با کارشناس سیاسی در این عرصه به گفتگو بنشینیم؛

_مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان عنوان کرد: آرمان دیگر انقلاب بعد از «عدالت» که همواره در سخنان امام‌خمینی (ره) نیز به کرّات مورد توجه قرار گرفت، «صدور انقلاب» بود، صدور انقلاب به‌معنای صدور ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی و شالوده فکری آن به اقصی نقاط جهان است که فصل جدیدی را در روابط جمهوری اسلامی با سایر کشورها ایجاد می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی کشور ادامه داد: گر‌چه بیداری اسلامی در دوران معاصر با انقلاب اسلامی ایران رقم خورد و نشانه‌های گسترش آن در سایر کشورهای اسلامی و غیر آن نیز در طول چهار دهه گذشته مشاهده شد که عراق، تونس، بحرین، یمن، مصر و غیره مؤید آن هستند؛ اما تا نیل به آرمان صدور انقلاب و اهتزاز پرچم نظام اسلامی بر قله‌های تمدن غربی و تأثیرپذیری جامعه غربی از نظریه صدور انقلاب، راه بسیاری مانده است.

وی عنوان کرد: در ابتدای انقلاب، مفهوم صدور انقلاب در میان کشورهای همسایه و به‌ویژه شیخ‌نشینان خلیج‌فارس با بازتاب منفی مواجه شد که تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس در برابر انقلاب اسلامی ایران، نمونه‌ای از این واکنش‌ها بود؛ اما خوشبختانه به‌مرور زمان، با تبیین مفهوم حقیقی صدور انقلاب از سوی رهبران و مسئولان نظام اسلامی ایران، حساسیت‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد.

امروز دنیا پیام حقیقی انقلاب را دریافته‌ است

تقوی مدعی شد: امروزه دنیا پیام حقیقی انقلاب که صدور ارزش‌های اصیل و فطری همچون آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و استکبارستیزی بود را به‌روشنی دریافته است.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد:  یکی دیگر از آرمان‌های متعالی انقلاب ایران، تجدید حیات اسلام در سایه تشکیل تمدن نوین اسلامی است که این خود فصل خاصی را به خود اختصاص می‌دهد، اما موجز کلام آنکه با نگاهی به سیر تاریخی تمدن اسلامی، علی‌رغم صعود تمدنی در قرون ابتدایی پس از ظهور اسلام و به‌ویژه در قرن چهارم هجری که به «نوزایی اسلامی» مشهور شده، است.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی از قرن پنجم به بعد تحت تأثیر جنگ‌های صلیبی تا  روی‌کار آمدن شاهان قاجاری و سپس رژیم پهلوی، تمدن اسلامی به روبه‌زوال رفت اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فصل تمدنی جدیدی در سیر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ایجاد شد که امید به بازیابی تمدن نوین اسلامی را در میان کشورهای اسلامی مضاعف کرد.

تقوی ابراز کرد: مقام معظم رهبری نیز در تبیین آرمان تمدن نوین اسلامی، پنج مرحله را ترسیم کردند که عبارتند از: ۱) انقلاب اسلامی، ۲) نظام اسلامی، ۳) دولت اسلامی، ۴) جامعه اسلامی، ۵) تمدن نوین اسلامی. لازم به توضیح است که دو مرحله نخست با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم شاهنشاهی و نیز تعیین نوع حکومت و تدوین و تصویب قانون اساسی در همه‌پرسی مردمی محقق شده است؛ اما تا رسیدن به دولت اسلامی، جامعه اسلامی و غایت آنکه تمدن نوین اسلامی است، راه بسیاری مانده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان کرد: دو مرحله نخست زمانی خود، آرمان تلقی می‌شده است که به برکت مبارزات مردمی و رهبری امام خمینی (ره) به دستاورد مبدل شده، بدیهی است مراحل دیگر که در زمره آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند نیز در گرو خواست مردمی و اراده پولادین ملت تحت زعامت رهبری نظام اسلامی بوده و دور از دسترس نیست.

وی اذعان کرد: هرچند که به دلیل موانع داخلی و خارجی گوناگونی که بر سرراه انقلاب قرار دارد و تمدن غربی را درمقابل تمدن اسلامی قرار داده و حتی درجهت نابودی تمدن اسلامی می‌کوشد، نیل به این آرمان نیز سهل‌الوصول نخواهد بود، در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به این مهم تحت عنوان «تمدن‌سازی» پس از طی مراحل خودسازی و جامعه‌سازی اشاره شده است.

شعارهای انقلاب اسلامی ایران (استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی) به منصه ظهور رسیده‌ است

تقوی عنوان کرد: شعار، هدف و آرمان از یک مقوله واحد نیستند، شعارهای انقلاب اسلامی ایران (استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی) به منصه ظهور رسیده‌ و تلاش نظام در تحقق حداکثریشان بوده است، اهداف انقلاب ایران در جهت حفظ و صیانت از شعارها و عملیاتی کردن آن‌ها طراحی شدند که در کوتاه‌مدت بر اساس اصل سوم قانون اساسی در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، دینی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، داخلی و بین‌المللی مطرح شده‌اند.

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: آرمان‌های انقلاب اسلامی، اهداف بلندمدت، انتزاعی و ایده‌آل هستند که دورنما و افق نظام اسلامی را ترسیم می‌کنند که سه آرمان عدالت، صدور انقلاب و تمدن نوین اسلامی ازجمله آنها قلمداد می‌شود و برای نیل به هر یک نیاز به‌ایجاد زیرساخت‌های فراوان فکری، اقتصادی و تمدنی در انقلاب اسلامی وجود دارد.

ریشه‌یابی شکل‌گیری انقلاب و رسیدن به تمدن اسلامی سبب شد تا با کسی که خودش در بتن انقلاب بوده و زندگی هر دو دوره را تجربه کرده است را مورد بررسی قرار دهیم.

حکومتی که مروج فساد بود برای علم و استقلال تلاشی نداشت

علیرضا نادری نیز در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» عنوان کرد: قبل از انقلاب ما حکومتی داشتیم که خودش مروج فساد بود، اعم از اخلاقی فرهنگی اقتصادی وابستگی‌ به بیگانه داشت، اول انگلستان و بعد از کودتا ۱۳۳۲ آمریکا جایگزین آن شد و بعد ضدیت با نیروهای انقلابی و وطن دوستان که استقلال خودشان را می‌خواستند، حکومت با این افراد مشکل داشت و عملاً مروج تباهی بود و مقابله با کسانی که دلسوز این کشور بودند و می‌خواستند این مملکت را درست کنند، از نظر فرهنگی و از اقتصادی هم وابسته کامل بودیم.

رئیس شورای شهر کرمان افزود: در واقع ما قبل از انقلاب صنعتی نداشتیم و در عرصه صنعت نیز صنایع وابسته کمی هم داشتیم با جمعیت ۳۰ میلیونی حدود ۶ میلیون بشکه نفت را صادر می‌کردیم  و صادرات ما امروز یک پنجم آن زمان است. 

وی اذعان کرد: امروز حکومتی داریم در مقابل آن دوران که از نظر فرهنکی مروج ارزش‌های والای انسانی است و از نظر اجتماعی نیز انسان آلت دست نیست و وابستگی به بیگانگان نداریم و هیچ‌کس بر ما سروری نمی‌کند و ما مستقل هستیم و امروز کشور ما به مرحله‌ای از اقتدار رسیده که دیگران روی آن حساب می‌کنند و به‌عنوان یک کشور قدرتمند به ما می‌نگرند. 

نادری تأکید کرد:  ما در عرصه کشاورزی و بهره‌وری بالا در تولیدات گرچه در برخی از زمینه‌ها خودکفا نشده‌ایم اما صنعت ما رشد کرده و در رتبه‌ها برتر جهانی قرار داریم که صنعت فولاد و صنعت نظامی از این دست است که امروز قدرت‌های مدعی جهان نیازمند ما و محصولاتمان شده‌اند و اکنون رشد بسیار بالایی داریم. 

رئیس شورای شهر کرمان خاطر نشان کرد: امروز اصلا بحث ما مقایسه ایران با کشورهای آلمان،  آمریکا، انگلیس و غیره نیست، بلکه باید دید سرعت رشد و شتاب ما چگونه بوده است؟ که باید گفت؛ جهش علمی و اقتصادی ایران بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده است و بسیاری از دیگر کشورها نیز از انقلاب ایران این درس را یاد گرفته‌اند.

اشاره این عضو شورای شهر به وضعیت علمی و اقتصادی دوران قبل از انقلاب سبب شد تا با یکی از نخبگان عرصه صنعت به گفتگو بنشینیم که ماحصل آن در ذیل آمده است؛

انقلاب اسلامی ایران هدیه ارزشمندی از سوی خداوند برای مردمان ایران است

حجت قاسم‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان» عنوان کرد: ایام‌الله دهه فجر همیشه یادآور مبارزات و جان فشانی‌های ملت شریف و مسلمان ایران اسلامی در راه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است، یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی ایران را تاکنون خصوصا سیدالشهدای مقاومت سردار دل‌ها سپهبد پاسدار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را زنده و جاودان نگاه می‌داریم.

مسئول بسیج مهندسین صنعت در رده تخصصی سپاه عنوان کرد:  انقلاب اسلامی ایران به راستی که هدیه ارزشمندی از سوی خداوند مهربان برای مردمان سربلند ایران اسلامی بوده است، انقلابی که به اذعان همه دوستان و حتی دشمنان خود باعث تغییرات گسترده‌ای در  بیشتر زمینه‌ها و عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی شد.

وی عنوان کرد:  این دستاوردها به لطف خداوند به گونه‌ای مثبت و سازنده بوده‌اند که بررسی هرکدام از آنها زمان جدا و مجال گسترده‌ای را می‌طلبد اما چنانچه بخواهیم در حد اختصار اشاره‌ای به گوشه‌ای از این دستاوردهای سازنده در عرصه‌های علمی و صنعتی کنیم و بیان برخی نکات خالی از لطف نخواهد بود.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «صنعت» 

قاسم‌پور گفت: سهم صنعت در تولید ناخالص ملی از درصد ۱۶ به درصد ۴۰ افزایش یافته که این بیانگر جهش صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی است، ضمن اینکه صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴ میلیون دلار به ۳۱ میلیارد دلار یعنی ۵۷ برابر افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تک‌محصولی را به صادرکننده محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی تبدیل کرده است، افزود: تولید مـحصولات پتروشیمی ایران از سال ۵۷ تاکنون ۳۳ برابر رشد داشته است و بدون پیوستن به سازمان تجارت جهانی ما هفدهمین اقتصاد جهان را داریم.

مسئول بسیج مهندسین صنعت ادامه داد:  تولید فولاد از ۳۶۰ هزار تن به ۱۸ میلیون تن افزایش و ۵۰ برابر شده است و کرمان نیز به‌زودی قطب تولید فولاد در کشور خواهد شد که این نشان از جهش اقتصادی در کشور است.

قاسم‌پور با بیان اینکه ما در تولید خودرو و مس رتبه هجدهم جهان را داریم گفت: مونتاژکاری در صنعت خودرو از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش‌یافته است و اکنون تولیدکننده هستیم ضمن اینکه در ابتدای انقلاب، صنعت دارویی کشور نیز تنها  ۲۵ درصد از دارو‌های دم‌دستی مردم را تولید می‌کرد درحالی‌که  ۹۵ درصد از تخصصی‌ترین دارو‌ها امروز در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران از رده واردکننده قایق‌های کوچک ماهیگیری به سازنده کشتی‌های اقیانوس‌پیما بدیل‌شده است، افزود: پیش از انقلاب نهاد متولی نخبگان نداشتیم، اما پس از انقلاب خصوصاً طی دو دهه اخیر شخص مقام معظم رهبری با اقداماتی مانند تأسیس نهاد‌های متولی شناسایی، حمایت نخبگان، ایجاد ساختار‌ها و تشکیلات علمی و نخبگانی نقش مهمی در گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فضای علمی کشور ایفا کردند.

مسئول بسیج مهندسین صنعت اذعان کرد: برگزاری سالانه بیش از ۱۰ دیدار عمومی با نخبگان علمی و نشست هفتگی مداوم با نخبگان علمی نشان از اهتمام رهبر ایران به پیشرفت علمی دارد، پس‌از انقلاب تاکنون ۵۵ سند بالادستی و قانون در خصوص شناسایی، حمایت و نگهداشت نخبگان توسط نهاد‌های مرتبط تصویب شده و در حال اجراست.

قاسم‌پور تأکید کرد: رشد ۱۲۹ برابری تعداد مدارک نمایه‌شده از ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس پایگاه استنادی اسکپوس نشان می‌دهد تعداد مدارک نمایه شده، ۳ هزار و ۷۱ مدرک در  قبل از انقلاب بوده که امروز این رقم به  ۳۹۷هزار ۲۱۲ مدرک بعد از انقلاب اسلامی رسیده است.

وی ادامه داد: درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده است، این سهم قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزارم درصد بوده است که در ۲۰۱۷ مطابق نظر ISI به ۱/۹۵ درصد و مطابق نظر اسکوپوس به ۱/۹۷ رسیده است.

ایران در جایگاه نخست رتبه‌علمی قرار دارد

مسئول بسیج مهندسین صنعت مدعی شد: ایران به رتبه اول علمی بین کلیه کشور‌های اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است و ارتقای ۱۷ پله‌ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پر استناد کشور که از سال ۲۰۱۱ از رتبه ۳۹ به رتبه ۲۱ تا سال ۲۰۱۶ رسیده است، نشانگر کاربردی و اثربخش بودن مقالات و تأیید این مدعاست.

قاسم‌پور در پایان خاطر نشان کرد: ایران از کشوری فاقد افتخارات و فاقد نوآوری در قبل از انقلاب امروز در حوزه فنی و مهندسی به سومین کشور در تربیت مهندس دست یافته است که این نشان از یک جهش بزرگ علمی، صنعتی، اقتصادی و نظامی یا به عبارت آسان‌تر گام بسیار بلندی دارد که ملت ایران با انقلاب اسلامی برداشته‌اند.

انتهای خبر/ طهماسبی




سرعت رشد ایران در عرصه‌های مختلف بی‌نظیر است

منبع:آرمـان
? سرعت رشد ایران در عرصه‌های مختلف بی‌نظیر است