زنگ خطر مالاریا در رودبار جنوب به صدا در آمد

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب گفت: رودبار جنوب به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اندمیک مالاریا در کشور است، این بیماری از طریق نیش پشه آنوفل از انسان بیمار به سالم منتقل می‌شود. احسان باقری رئیس شبکه و رئیس مرکز بهداشت شهرستان رودبار جنوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت نذیر کرمان  از […]

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب گفت: رودبار جنوب به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اندمیک مالاریا در کشور است، این بیماری از طریق نیش پشه آنوفل از انسان بیمار به سالم منتقل می‌شود.

احسان باقری رئیس شبکه و رئیس مرکز بهداشت شهرستان رودبار جنوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت نذیر کرمان  از زنگ خطر مالاریا در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ از کلیه گروههای پرخطرمالاریا، بیماریابی توسط نیروهای بهداشتی در سطح شهرستان انجام شده است.

 باقری با اشاره به اینکه شهرستان رودبار جنوب به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اندمیک مالاریا در کشور است، افزود: این بیماری از طریق نیش پشه آنوفل از انسان بیمار به سالم منتقل می‌شود و افراد بعد از ابتلا به بیماری مالاریا با علائم اولیه لرز، تب متناوب، تعریق، ضعف عمومی استفراغ و درد عضلانی دچار می‌شوند.

وی افزود: با توجه به طغیان بیماری مالاریا در استان همجوار سیستان و بلوچستان بدلیل گرم شدن هوا و بارندگی‌های اخیر و ترددهای غیرمجاز و سکونت  اتباع بیگانه در سال ۱۴۰۲ ، از هم‌ شهرستانی‌ها تقاضا داریم در صورت داشتن این علائم به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب گفت: تشخیص بیماری از طریق تهیه لام خون یا کیت تشخیص سریع می‌باشد، که در همه مراکز بهداشتی تجهیزات بیماریابی موجود است.

باقری تصریح کرد: با شناسایی به موقع بیماران و تحت درمان قرار گرفتن آنان هیچ گونه فوتی ناشی از این بیماری در سطح شهرستان در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود مردم در مناطقی که مالاریا شایع است از خوابیدن در فضای باز پرهیز کنند، پوست خود را بپوشانند و از محافظ توری برای پنجره‌ها و درها استفاده کنند و از شهروندان به خصوص صاحبان مزارع که اتباع خارجی را استخدام می‌کنند، خواست تا در صورت مواجهه با افراد دارای علائم بیماری مثل تب، عرق شبانه بدن درد و علائم مشابه آن مراتب را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی اطلاع دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب همسایگی ایران با کشور افغانستان و پاکستان را علت افزایش بیماری مالاریا در کشور دانست و عنوان کرد: تردد اتباع کشورهای همسایه شرقی در شهرستان که از نظر مالاریا بسیار آلوده هستند، علت موارد مثبت مالاریا درشهرستان در سال های اخیر بوده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با آگاهی‌ بخشی و آموزش به عموم مردم در خصوص راه‌های انتقال، علائم، پیشگیری و تشدید بیماریابی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

انتهای خبر/پورحیدر




زنگ خطر مالاریا در رودبار جنوب به صدا در آمد

منبع:آرمـان
? زنگ خطر مالاریا در رودبار جنوب به صدا در آمد