رییس اتاق بازرگانی: بازمهندسی کشاورزی کرمان حیاتی است

کرمان – فت فتو – رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به مصرف سالانه بیش از ٢ میلیارد مترمکعب آب در استان گفت: کشاورزی این استان بازمهندسی و بازطراحی شود و این اقدام برای شاخص های توسعه پایدار این استان کم آب حیاتی است. به گزارش فت فتو، سیدمهدی طبیب […]

کرمان – فت فتو – رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به مصرف سالانه بیش از ٢ میلیارد مترمکعب آب در استان گفت: کشاورزی این استان بازمهندسی و بازطراحی شود و این اقدام برای شاخص های توسعه پایدار این استان کم آب حیاتی است.

به گزارش فت فتو، سیدمهدی طبیب زاده شامگاه سه شنبه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با امام جمعه کرمان با موضوع تحقق شعار سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین افزود: بایستی در سال جدید وضعیت استان کرمان ازجمله در حوزه های آینده مصرف آب، بهره وری، تمرکز فراوان بر معدن و منابع تجدیدناپذیر استان را ترسیم و در راستای رفع مشکلات حرکت کنیم.

وضعیت خطرناک بهره وری آب در کرمان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با طرح این پرسش ها که ریل گذاری استان با اضافه مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت به چه سمتی می رود؟ چه حرکتی باید کرد؟ اظهار داشت: بحث بهره وری آب در استان کرمان وضعیت بسیار خطرناکی دارد.

وی عنوان کرد: براساس گزارش ها به ازای هر متر مکعب مصرف آب در حوزه کشاورزی ٢ هزار و ٧٠٠ تومان عایدی داریم درحالی که آب را به قیمت ٧٠ تا ٨٠ هزار تومان به کرمان می آوریم.

طبیب زاده افزود: باید تمامی این سیستم نقد و رصد شود که به چه سمتی می رویم؟ با این آب گران خط انتقال هزار میلیارد تومانی به کرمان می آوریم اما انرژی ما بدون بهره وری به ویژه در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

شاخص های توسعه پایدار کرمان تبیین شود

وی تصریح کرد: همچنین باید بهره وری، مهارت آموزی و شاخص های توسعه پایدار در استان کرمان تبیین شود اما در این شاخص ها در حد متوسط کشور هم نیستیم.

طبیب زاده افزود: این سوال‌های اصلی همواره مطرح می شود که چه اتفاقی در استان کرمان افتاده، با وجود گستردگی منابع، تنوع اقلیم، وسعت، دانشگاه‌ها، معادن و دومین استان پرمصرف آب کشور، چگونه در شاخص های توسعه پایدار جایگاه خوبی نداریم؟.

وضعیت حکمرانی اقتصادی در کرمان نامناسب است

وی همچنین با طرح این سوال که چطور با این همه امکانات استان کرمان در رتبه ٣٠ فضای کسب و کار کشور است؟ اضافه کرد: فضای کسب و کار به باید سمت حمایت از سرمایه گذار باشد و بحث بیکاری، تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه به تناسب امکانات و وسعت استان نیست که تمامی اینها مطالعات شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: باوجود ظرفیت مدیریتی و تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همچنان اراده جدی در استان مشاهده نمی شود و اتاق بازرگانی آمادگی دارد که مسایل استان را کارشناسی مطرح کند.

وی ادامه داد: چرا زمان شمارش ظرفیت ها ازجمله هفت اثر ثبت جهانی، ٨٠٠ اثر ملی، تنوع اقلیم، معادن و نیروی انسانی درآمدهای معدنی در رده های بالای کشور هستیم اما در آموزش، برق روستایی وضعیت خوبی نداریم و در درآمد سرانه خانوار شهری و روستایی در رتبه های آخر کشور هستیم.

طبیب زاده افزود: تناسب امکانات با خروجی سیستم نمی خواند که نشان می دهد، استان کرمان وضعیت حکمرانی اقتصادی مناسبی ندارد.

وی ابراز داشت: مسایل را در سطح ملی و استانی مطرح می کنیم و به عنوان مشاور راجع به ریل گذاری و فرصت های سرمایه گذاری نظرات خود را ارائه و نقش مشاور سه قوه را ایفا می کنیم و مسایل در این راستا مطرح و پیگیری می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: خوشبختانه شورای راهبردی مدیران استان کرمان تشکیل شده که اتاق بازرگانی آمادگی طرح اوضاع شاخص های توسعه پایدار در آن مطرح را دارد.

ضرورت اصلاحات در شاخص های توسعه پایدار کرمان

وی بیان کرد: کرمان سرزمین فرصت های مغفول مانده است، منکر سرمایه گذاری و تلاش های مسئولان نیستیم اما زمانی که خروجی نداریم باید اصلاحاتی در شاخص های توسعه پایدار استان انجام شود.

طبیب زاده تاکید کرد: اتاق بازرگانی کرمان فرایند تحقق شعار سال را جدی گرفته و کارگروه آن در استان تشکیل شده و در شرکت های دانش بنیان تلاش های گسترده ای داشتیم و امیدواریم امسال شرکت های دانش بنیان ما نقشی موثرتر در تولید و اشتغالزایی داشته باشند و اتاق بازرگانی نیز همسو با آن به وظیفه خود عمل می کند.

ایفای نقش مشاوره ای اتاق بازرگانی کرمان

وی افزود: اتاق کرمان علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود ازجمله صدور کارت بازرگانی، حضور در مجامع و شوراها و حمایت از فعالان اقتصادی جایگاه مشاور برای سه قوه دارد و سعی کردیم این نقش قانونی اتاق پررنگ و مبتنی بر مطالعه و پژوهش باشد.

طبیب زاده عنوان کرد: اتاق بازرگانی کرمان ٢ اندیشکده تدبیر انرژی و مرکز پژوهش‌ها دارد که نتایج آن علمی و قانونی و حاصل همفکری دانشگاه‌ها، دولت و بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: سعی کردیم مشاور خوبی برای نمایندگان قوا در استان کرمان باشیم و مسایل را صریح، شفاف و شجاعانه در جایگاه خود مطرح می کنیم که امیدواریم طرح این چالش‌ها راهگشا باشد.

وی یادآور شد: نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد فعالان بخش خصوصی در این نشست حضور دارند و مطرح کردن واقعیت های موجود، می تواند به روند توسعه استان کمک کند، لذا به نتایج و نظریات توجه شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه با اشراف کلی بر اقتصاد استان، تحلیلگر اقتصادی خوبی هستند که مایه مباهات است.

وی ادامه داد: منکر زحمات و تلاش های مدیران استان از گذشته تا زمان حال نیستیم اما باید وضع موجود تبیین شود که راه برون رفت از مشکلات را پیدا کنیم.




رییس اتاق بازرگانی: بازمهندسی کشاورزی کرمان حیاتی است

منبع: ایرنـا
? رییس اتاق بازرگانی: بازمهندسی کشاورزی کرمان حیاتی است