رومینگ داده تنها راه حل کمبود اینترنت در روستاها

در حالی که استان کرمان عملیات اجرائی پروژه فیبر نوری را در دست دارد مردم شرق استان دچار کمبود آنتن دهی‌اند که مدیرکل ارتباطات استان برای شرق فعال‌سازی رومینگ را راه چاره عنوان کرد. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ در دوران کنونی که بیشتر کارهای بانکی، اداری و تجاری از طریق اینترنت و با […]

در حالی که استان کرمان عملیات اجرائی پروژه فیبر نوری را در دست دارد مردم شرق استان دچار کمبود آنتن دهی‌اند که مدیرکل ارتباطات استان برای شرق فعال‌سازی رومینگ را راه چاره عنوان کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ در دوران کنونی که بیشتر کارهای بانکی، اداری و تجاری از طریق اینترنت و با در اختیار داشتن یک گوشی تلفن همراه برای همگان امکان پذیر است اهالی این ۵۳ روستا باز هم از قافله پیشرفت و بهره‌مندی از این خدمات محروم هستند و برای پرداخت بانکی مجبورند چندین ساعت وقت صرف کنند تا سرعت اینترنت اندکی افزایش یابد و بتوانند نقل و انتقالات پولی را انجام دهند یا به شهرها بیایند تا کارشان را انجام دهند.

ضعف آنتن‌دهی موبایل و پوشش اینترنت همچنین از دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان در این روستاهاست و برخی می‌گویند اگر مدارس به دلیل شرایط آب و هوا یا هر دلیل دیگری تعطیل شود فرزندان ما امکان استفاده از آموزش مجازی را به شکل مناسب ندارند.

آمار بخشداران بخش های مرکزی، دِهبَکری و بَرَوات از روستاهای تابعه گویای ۵۳ روستا ست که یا آنتن دهی تلفن یا اینترنت ندارند.

آنطور که مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان در ۱۷ مرداد سال جاری در نشست خبری روز خبرنگار گفته بود، وضعیت ارتباطات در دولت سیزدهم بهبود یافته اما همچنان با وضع مطلوب فاصله داریم و بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان باید هزینه شود تا به توسعه مدنظر برسیم.


به گفته حسن پورباقری بخشدار بخش مرکزی بم ۲۴ روستای این بخش فاقد آنتن دهی یا پوشش اینترنت هستند و اکثر این روستاها نیز جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارند که بیش از سه هزار نفر جمعیت روستایی را پوشش می‌دهند.

شاهرخ دهقان بخشدار بروات نیز می گوید ۹ روستای این بخش هم پوشش آنتن دهی ندارند و همچنین فاقد اینترنت هستند.

در ادامه میثم افشاری بخشدار دهبکری نیز از ۲۰ روستای این بخش نام می برد که آنها نیز آنتن‌دهی ندارند و فاقد اینترنت هستند.

این آمارها در جلسه‌ای طی هفته جاری با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری استان کرمان که برای امضای تفاهم‌نامه اجرای عملیات فیبرنوری در شهرستان بم برگزار شده بود توسط بخشداران این شهرستان ارائه شد.

حسین ساجدی‌فر مدیرکل ارتباطات و فناوری استان کرمان درخصوص نبود اینترنت در روستاها اظهارداشت: باید این موضوع ( آمار مربوط به روستاهای فاقد اینترنت ) را بررسی کنم زیرا کار در شرق استان کرمان به خوبی در حال سرمایه‌گذاری است و به زودی مشکلات اینترنتی حل می‌شود.

مشکل‌گشایی با رومینگ؟
وی ادامه داد: روستائیان اگر رومینگ‌های خود را باز کنند مشکل اینترنت آنها حل می‌شود و سیم کارت‌ها با روشن شدن رومینگ سرویس می‌دهند زیرا قرار نیست در همه روستاها تمامی اپراتورها فعال باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری استان کرمان عنوان کرد: در یک روستا ایرانسل و روستائی دیگر همراه اول و بخشی را هم شرکت «های وب » پوشش می‌دهد بنابراین افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند باید رومینگ گوشی خود را فعال کنند؛ به طور مثال شخصی که سیم کارت ایرانسل دارد اگر بی تی اس همراه اول باشد با روشن کردن رومینگ سوییچ روی اپراتور مقابل می‌رود و می‌تواند استفاده کند.

اهالی ۵۳ روستای بم در دسترس نیستند

روستائیان صبر کنند تا به اینترنت متصل شوند

وی در پاسخ به اینکه روستاهایی که آنتن‌دهی ندارند چگونه باید از رومینگ استفاده کنند، گفت: اهالی این روستائیان باید صبر کنند تا کم کم اتصالشان برقرار شود و تعداد زیادی از روستاها برای اتصال و رفع مشکل در دست اقدام هستند اما زمان مشخصی را نمی‌توانیم، اعلام کنیم.

ساجدی‌فر اظهارداشت: تکلیف برنامه‌ای ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در سطح استان کرمان به اینترنت متصل کنیم و تا پایان این برنامه تکلیفمان را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: روستاهای هر شهرستان متفاوت هستند، به طور مثال در شهرستان نَرماشیر ۹۸ درصد روستاها به اینترنت متصل هستند اما در شهرستان بم حدود ۸۲ درصد روستاها به اینترنت اتصال دارند که تا پایان سال به ۹۰ درصد می‌رسد.

 در سال‌های اخیر استفاده از اینترنت در کشور رشد قابل‌ توجهی داشته و مسئولان مربوطه بارها برای فراهم کردن زیرساخت‌های این حوزه وعده‌ داده‌اند که تجهیز روستاها به امکانات مطلوب یکی از مهم‌ترین این وعده‌هاست و مسئولان به این نکته ضروری باید توجه داشته باشند که قطع تلفن‌های همراه و اینترنت اختلالاتی در کسب و کار و زندگی شهروندان نیز ایجاد می‌کند.

شرق استان کرمان شامل شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج، ریگان و گُنبگی است که به تازگی به شهرستان ارتقا یافته است.

منبع: نذیر کرمان
انتهای خبر/ طهماسبی




رومینگ داده تنها راه حل کمبود اینترنت در روستاها

منبع:آرمـان
? رومینگ داده تنها راه حل کمبود اینترنت در روستاها