رسالت کمیته امداد پشتیبانی و توانمندسازی محرومان و اقشار کم درامد است/ جمع اوری زکات ماموریتی از سوی ستاد احیای زکات

کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه در شهرستان جیرفت به دنبال ایجاد اشتغال، ساخت و تعمیر مسکن، تامین جهیزیه، پرداخت هزینه تحصیل، ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات و جمع آوری آن برای نیازمندان بوده است. به گزارش “فت فتو” از جیرفت، کمیته امداد به فرمان امام خمینی (ره) در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با اعلام […]

کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه در شهرستان جیرفت به دنبال ایجاد اشتغال، ساخت و تعمیر مسکن، تامین جهیزیه، پرداخت هزینه تحصیل، ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات و جمع آوری آن برای نیازمندان بوده است.

به گزارش “فت فتو” از جیرفت، کمیته امداد به فرمان امام خمینی (ره) در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با اعلام هدفی با عنوان پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و توانمندسازی آنها به ریاست حبیب‌الله عسگراولادی بنیان‌گذاری شد و از سال ۱۳۶۸، کمیتهٔ امداد با اجازه از رهبر معظم انقلاب (مدضله العالی) و صدور فتوای چند مرجع تقلید، کار گردآوری و هزینه‌کردن زکات را شروع کرد.

ستاد احیای زکات در سال ۱۳۷۵، در سازمان برنامه و بودجه ایجاد شد و در سال ۱۳۸۳ نیز کارش به کمیتهٔ امداد واگذار شد در آبان ۱۳۹۰، مجلس ایران «طرح زکات» را به شکل رسمی به یک قانون تبدیل کرد.

به گزارش “فت فتو” از جیرفت، ناصر امیرمحمودی رییس کمیته امداد جيرفت درخصوص تعداد افراد و خانوار تحت پوشش گفت: کميته امداد جيرفت، بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ خانوار مستمری بگیر و بیش از هزار و ۵۰۰ خانوار بدون مستمری را تحت پوشش دارد که خانوارهای غیرمستمری که از سایر خدمات کمیته امداد استفاده می‌کنند که جمعا قریب به ۱۱ هزار خانوار می‌شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) جیرفت افزود: در شعبه بلوک هم بالغ بر ۱۴ هزار خانوار تحت پوشش داریم که مجموع شهرستان جیرفت قریب به ۲۸ هزار نفر، تحت پوشش بوده که در حال دریافت خدمات هستند.

ناصر امیرمحمودی خاطرنشان کرد: الویت اول کمیته امداد، برای خدمت به مددجویان، ایجاد اشتغال است و علاوه بر افراد تحت پوشش، افرادی که در دهک اول تا پنجم هستند به شرط نداشتن شغل، بیمه و ارائه طرح تا مبلغ ۱ میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد با دوره پرداخت ۶۰ ماهه تعلق خواهد گرفت.

سهمیه ۸۰ میلیاردی اشتغالزایی کمیته امداد شهرستان جیرفت

 

وی افزود: درصورت ارائه طرح‌هایی مانند گلخانه و کارگاه‌های تولیدی، تسهیلات تا سقف ۳ میلیارد ریال با سود چهار درصد و حتی مبالغ بالاتر با سود ۹ درصد هم قابل پرداخت است.

امیرمحمودی اظهار کرد: با توجه به مشکلات سیستم بانکی، روند پرداخت تسهیلات به افراد متقاضی با کندی روند روبرو شده است و پیگیری لازم برای جذب سهمیه ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی سال ۱۴۰۱ هستیم.

رییس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) جیرفت گفت: ایجاد مزایای پرداخت حق بیمه کارفرما و تسهیلات یک میلیارد ریال برای کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی هم برای ایجاد زمینه جذب و اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد است.

ناصر امیرمحمودی حوزه مسکن مددجویان کمیته امداد را مهم دانست و افزود: در حوزه‌ مسکن، برای ساخت مسکن مددجویان، محدودیتی نداریم و شرط پرداخت تسهیلات مسکن، داشتن زمین است که بخش از تسهیلات، قرض الحسنه و بخش هم بلاعوض خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حوزه حمایتی هم پرداخت مستمری، جهیزیه، بیماری صعب‌العلاج، پوشاک، فاکتور ویزیت دکتر و داروخانه را برای کمک به مددجویان واجد الشرایط در دستور کار کمیته امداد است.
 

صرف نیمی از وجوهات زکات برای طرح‌های عام‌المنفعه

رییس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان جیرفت، حوزه فرهنگ را در صدر برنامه‌های کمیته امداد معرفی کرد و گفت: آموزش‌های لازم به مددجویان در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی، قبل از ازدواج و بعد از ازدواج داد می‌شود و همچنین خدمات پرداخت شهریه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش نیز جزو برنامه‌های کمیته امداد است.

وی درخصوص حوزه‌ی مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: کمیته امداد، برنامه‌های مختلفی در حوزه مشارکت های مردمی، تبلیغ و جمع آوری زکات مردم، دریافت صدقات، نذورات در سر فصل های مختلف را دارد که این درآمدها به مردم محروم منطقه پرداخت می‌شود و بخشی از درآمد حاصل از زکات، صرف هزینه‌های مورد نياز  فقرا شده و بخش دیگری هم برای احداث طرح های عمرانی عام‌المنفعه در همان منطقه خرج خواهد شد.

ناصر امیرمحمودی گفت: برای ایتام و بچه های بدسرپرست، طرح حامیابی درحال انجام است که حامیان می‌توانند هر تعدادی فرزندی، با هر مبلغی که حداقل بیست هزار تومان در ماه است به حساب این فرزندان معنوی‌شان پرداخت کنند.

به گزارش “فت فتو” از جیرفت، اسحاق شهریاری رییس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) شهر بلوک گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای بهبود و تسریع در ارائه خدمات به مددجویان، از ۲ سال پیش، سامانه‌ای هوشمند را راه‌اندازی کرده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بلوک افزود: متقاضیان دریافت خدمات، باید در سامانه هوشمند ثبت نام کنند و سپس درخواست‌شان را به کارتابل کمیته امداد محل سکونت‌شان ارسال کنند که درخواست ها توسط مددکاران کمیته امداد مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سامانه هوشمند کمیته امداد عامل بالا رفتن سرعت و دقت در خدمات

اسحاق شهریاری بیان کرد: سامانه هوشمند امداد به صورت الکترونیک، استعلام ها را انجام می دهد که باعث بالا رفتن دقت و سرعت در خدمات شده است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات کمیته امداد به افراد متقاضی تا دهک پنجم بوده و افراد ۳ دهک اول مستمری و ۲ دهک بعدی در صورت داشتن شرایط از تسهیلات اشتغالزایی برخوردار خواهند شد.

رییس کمیته امداد بلوک درخصوص نحوه‌ی پرداخت مستمری به مددجویان گفت: مستمری مددجویان معیشت بگیر به صورت متمرکز و سراسری واریز می شود و به مددجویان، خدمات متنوعی از جمله توانمندسازی با اعطا تسهیلات اشتغال، خدمات درمانی، فرهنگی، حمایتی، جهیزیه، مسکن، حقوقی و … ارائه می شود.

وی با بیان اینکه اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان هست، تصریح کرد: در کمیته امداد سه نوع تسهیلات اشتغال کارانگیزی، توان افزایی و ارائه طرح وجود دارد که سقف تسهیلات کار انگیزی تا ۲۰۰ میلیون ریال می باشد.

شهریاری افزود: برای ارائه تسهیلات توان افزایی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، افراد متقاضی بایستی گواهی فنی وحرفه ای را ارائه دهند.
 

پرداخت تسهیلات برای مشاغل دانش بنیان

اسحاق شهریاری اظهار کرد: به دلیل اهمیت بالای اشتغالزایی در کمیته امداد، پرداخت تسهیلات تا سقف ۱ میلیارد ریال با ارائه‌ی پروانه کسب و سایر مجوزها وجود دارد و اخیراً نیز فصلی در رابطه با مشاغل دانش بنیان و طرح‌هایی که سرمایه گذاری زیادی لازم دارند اضافه شده است که طرح آن با تایید کارشناس و اداره کل معاونت اشتغال، تسهیلات تا سقف ۳ میلیارد ریال را دریافت خواهد کرد.

وی بیان کرد: در بخش اسماعیلی مشاغل کشاورزی، دامداری، کسب و کارهای خرد، مشاغل خانگی و … با تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد راه‌اندازی شده است.

به گزارش “فت فتو” از جیرفت، یکی دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد گفت: با وجود بیش از ۷۰۰ دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشگاه و دانش آموزان به دلیل کمبود اعتبار ممکن نیست.

خانمی تحت پوشش کمیته امداد هم از عدم توجه برخی از مددکاران به مددجویان نگران بود و گفت: پاسخ همراه با خشم و عصبانیت برخی از مددکاران باعث نگرانی بوده و تجهیزات رفاهی برای مراجعان، در کمیته امداد کافی نیست زیرا بسیاری از مراجعان روزمره کمیته امداد را افراد کهنسال تشکیل می‌دهند.

وی معضل عدم توجه به زنان خانوار تک نفره را یادآور شد و افزود: زنان تک نفره از خدماتی مانند ساخت و تعمیر مسکن، اشتغالزایی و … کمیته امداد محروم هستند.

انتهای پیام/ فاریابی




رسالت کمیته امداد پشتیبانی و توانمندسازی محرومان و اقشار کم درامد است/ جمع اوری زکات ماموریتی از سوی ستاد احیای زکات

منبع:آرمـان
? رسالت کمیته امداد پشتیبانی و توانمندسازی محرومان و اقشار کم درامد است/ جمع اوری زکات ماموریتی از سوی ستاد احیای زکات