رئیس اتاق کرمان: ظرفیت واردات یک میلیون دز واکسن را داریم

کرمان – فت فتو – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در صورت دریافت مجوزها، اتاق بازرگانی ظرفیت واردات یک میلیون دُز واکسن و تحویل به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان را دارد. به گزارش فت فتو، سیدمهدی طبیب زاده روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه اتاق بازرگانی همواره […]

کرمان – فت فتو – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در صورت دریافت مجوزها، اتاق بازرگانی ظرفیت واردات یک میلیون دُز واکسن و تحویل به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان را دارد.

به گزارش فت فتو، سیدمهدی طبیب زاده روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه اتاق بازرگانی همواره سعی کرده نهادی تاثیرگذار در مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان کرمان باشد افزود: ویروس کرونا اثرات سنگینی در جامعه برجا گذاشته و اثر مشهود آن شمار فوتی ها است اما اثرات آن بر اقتصاد بعدا مشخص می شود.

اقتصاد کرمان اضمحلال منابع است‌

طبیب زاده اضافه کرد: دومین مساله که از آن غفلت می شود بحث بهره وری است زیرا اعتقاد دارم که اقتصاد کرمان اضمحلال منابع است‌.

وی با طرح این سوال که چرخیدن چرخ اقتصاد به چه قیمتی؟ گفت: توسعه کشاورزی، صنعت و معدن ما به معنی نابودی منابع آبی معدنی و محیط زیست است در حالی که فقط در حد گذران زندگی کار می کنیم و به فکر توسعه نیستیم.

طبیب زاده تاکید کرد: استان کرمان رتبه خوبی در شاخص های توسعه پایدار ندارد که نشان دهنده مشکلات اقتصادی آن است و بخشی از این چالش‌ها به بهره‌وری مربوط می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان یادآور شد: مصرف انرژی در کشاورزی و صنعت استان کرمان غیر بهره ور است، ما حتی شاخص‌های بهره وری را تعریف نکردیم لذا بایستی ابتدا مصادیق آن اعلام شود.

وی افزود: آب، انرژی و منابع عمده کشور و استان کرمان باید در راستای سازندگی به‌کار گرفته شود.

فضای جذب نخبگان را نداریم

رئیس اتاق بازرگانی کرمان بیان داشت: کرمان فضای جذب نخبگان در حد عالی را ندارد که این امر موجب تعلیق هوش و استعدادهای درخشان و نخبگان ما می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده مناسب از نیروی انسانی و استعدادهای درخشان گفت: رسانه‌ها باید با بررسی سرنوشت نخبگان و استعدادهای استان دریابند که نفرات برتر کنکور، المپیادهای جهانی و کشوری اکنون در کجا هستند، زیرا عمدتا به خارج از استان رفته اند که نیاز به هشدار دارد.

طبیب زاده افزود: شرکت های دانش بنیان نتوانسته اند فضای جذب نخبگان را فراهم کنند.

فرایند فرار سرمایه از کرمان، حیاتی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: فرار سرمایه از کرمان امری بسیار حیاتی است که بر توسعه نقشی مستقیم دارد، اکنون متاسفانه کمتر کرمانی علاقه مند به سرمایه گذاری در این استان است و آمارهای این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی ابراز داشت: استهلاک سرمایه از میزان سرمایه‌گذاری جدید در استان کرمان پیشی گرفته که به عنوان یک معضل باید روی آن کار شود.

طبیب زاده افزود: اتاق بازرگانی استان کرمان به حوزه مهارت آموزی وارد شده، نیروهای دانشگاه فاقد مهارت لازم هستند که باید این فرایند به عنوان فرهنگ نهادینه و روی آن کار شود.

ورود اتاق بازرگانی کرمان به حوزه کارشناسی سرمایه‌گذاری معادن

وی اضافه کرد: آینده استان کرمان با سرمایه گذاری در بخش معدن پیوند خورده زیرا ممکن است روزی حتی در آغاز تکمیل زنجیره ارزش افزوده، مس نداشته باشیم.

طبیب زاده افزود: سال های آینده این سرمایه چه خواهد شد و مسئولان چه برنامه ای برای آن دارند؟ درآمدهای معادن در کجا هزینه می شود؟ آیا زمینه‌جذب آن فراهم شده و در سال های آینده به کجا خواهیم رسید؟ این‌ها سوالاتی است که باید در استان کرمان به آنها پاسخ داد و به یک جریان رسانه‌ای تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: با محدود کردن منابع این استان با مشکل سرمایه گذاری مواجه می‌شود زیرا منابع زیرزمینی ما نخواهند توانست پاسخگوی این حجم بهره برداری را داشته باشد، که به این حوزه، اتاق بازرگانی وارد شده و نظریه کارشناسی داده که به عنوان منبع در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

استان کرمان را سیاسی نکنید

وی تصریح کرد: نباید استان کرمان را دچار حاشیه های سیاسی کنیم و وقت مسئولان نباید صرف این مسائل شود لذا با تخصیص زمان و فعالیت‌ها باید بر ریل توسعه پایدار قرار گیریم.

طبیب زاده بیان داشت: معیارهای شاخص های توسعه پایدار استان کرمان در مقایسه با کشور باید به یک جریان فکری و مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی افزود: همچنین جریان سازی مثبت بایستی به سمت پرهیز از حاشیه سازی و اجرای حکمرانی خوب در استان کرمان هدایت شود.

تحولات منطقه اخلال در صادرات به افغانستان به‌وجود می‌آورد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار فت فتو در خصوص تاثیرات تحولات اخیر جهان بر اقتصاد کرمان گفت: ایران حدود سه میلیارد دلار در گذشته به افغانستان صادرات داشت و این میزان با توجه به تحولات اخیر این کشور به احتمال فراوان دچار اخلال در کوتاه مدت خواهد شد.

وی با اشاره به ادامه صادرات سوخت و منابع ادامه داد: تمایل طالبان برای مبادلات تجاری بیشتر به سمت کشورهایی همچون قطر، عربستان و ترکیه است.

این مسئول با بیان اینکه در صادرات در ماه های ابتدای سال جاری رشد داشتیم یادآور شد: صادرات استان کرمان بیشتر مواد اولیه و انرژی است و ما هنوز به صادرات کالاهای تکنولوژیک نرسیدیم.

انعکاس فعالیت‌ها در کرمان همدلی عمومی به‌وجود می‌آورد

طبیب زاده در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ظرفیت خوب برای جریان سازی خبری مثبت در حوزه فعالیت‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان وجود دارد و در این خصوص اتاق بازرگانی یک مجموعه غیرانتفاعی، غیر سیاسی و مستقل است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به مثال هایی از همدلی در فعالیت‌ها تصریح کرد: همدلی سیلی از امکانات را به سمت مناطق گسیل می کند که این سیاست در استان کرمان نیز مثمر ثمر خواهد بود لذا از این ظرفیت باید ضمن جریان سازی مثبت برای کمک به سیاست های اقتصادی استان بهره برداری کرد.

وی با اشاره به تحلیل‌های کارشناسی و اعلام اشکالات توسط اتاق بازرگانی ادامه داد: این فرایندها گرچه هزینه‌های مادی داشته و گاها مورد انتقاد واقع می شویم اما چاره ای نداریم که با اعلام این موارد در راستای رفع موانع و رشد و توسعه استان گام برداریم.




رئیس اتاق کرمان: ظرفیت واردات یک میلیون دز واکسن را داریم

منبع:ایرنـا
? رئیس اتاق کرمان: ظرفیت واردات یک میلیون دز واکسن را داریم