ذخیره آب سدهای استان کرمان کمتر از سال گذشته است

حمید علیدادی‌سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر سدها در استان کرمان، اظهار داشت: با وجودی که زمستان گذشته، استان کرمان خیلی کم‌بارش بود در سال جدید بارندگی‌های بسیار خوبی را در سه جبهه بارشی داشتیم. وی با اشاره با اینکه در این سه جبهه بارشی نزدیک با […]

حمید علیدادی‌سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر سدها در استان کرمان، اظهار داشت: با وجودی که زمستان گذشته، استان کرمان خیلی کم‌بارش بود در سال جدید بارندگی‌های بسیار خوبی را در سه جبهه بارشی داشتیم.

وی با اشاره با اینکه در این سه جبهه بارشی نزدیک با ۷۰ میلیون متر مکعب روان‌آب به سمت سدهای استان کرمان سرازیر شد و ذخیره آب سدهای استان از ۲۰ درصد به نزدیک ۳۲ درصد رسیده است، افزود: ذخیره آب سد شهید سلیمانی بافت به ۱۴ میلیون مترمکعب، ذخیره آب سد نساء به ۴۶ میلیون مترمکعب معادل ۲۷ درصد، ذخیره آب سد جیرفت به ۱۱۳ میلیون مترمکعب معادل ۳۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه در سد سیرجان نسبت به گذشته کمبود آب خیلی زیادی داریم و در حال حاضر ذخیره آب آن ۴٫۲ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: در مجموع ۳۲ درصد ذخیره آب سدهای استان است و این درحالی است که ذخیره آب سال گذشته سدهای ما ۳۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی کشور ۲۴۵ میلی‌متر و متوسط بارندگی دنیا ۷۸۰ میلی‌متر است، گفت: متوسط بارندگی استان کرمان ۱۲۹ میلی‌متر است و با وجود بارش‌های خوبی که در فصل بهار داشتیم، مجموعه بارندگی استان در سال آبی جاری به ۱۲۶ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است.

علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه در این شرایط و با توجه به کمبود آبی که در استان وجود دارد باید تا حد امکان مصرف خود را محدودتر کرده و صرفه‌جویی هم در بخش شرب و هم در سایر مصارف از جمله کشاورزی را مدنظر قرار دهیم، افزود: در ماه‌های گرم سال مصارف ما بالا می‌رود و صرفه‌جویی برای همه شهروندان لازم است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان در مجموع ۲۳ هزار و ۶۱۵ حلقه چاه مجاز داریم، بیان کرد: از این تعداد هزار و ۴۰۰ حلقه چاه در بخش شرب است و ۵ درصد مصرف آب استان را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه سرانه مصرف ما بالای ۲۰۰ لیتر است که خیلی زیاد است و نیاز به صرفه‌جویی بیشتری وجود دارد، افزود: با اتفاقات خوبی که بین شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان کرمان افتاده است در اغلب شهرستان‌هایی که مشکل آب وجود داشت حفر چاه‌هایی به صورت پدافندی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در شهر کرمان مجوز حفر ۲۰ حلقه چاه صادر شده و حفاری آن توسط آب و فاضلاب در حال انجام است، بیان کرد: در رفسنجان ۵ حلقه چاه، سیرجان ۹ حلقه چاه و انار دو حلقه چاه برای آب شرب در حال حفر است.

علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه به فصل گرم سال نزدیک می‌شویم و به زودی تنها در شهر کرمان بیش از ۲۵۰ هزار کولر آبی وارد مدار می‌شود، افزود: هر کولر آبی بیش‌ از ۱۵۰ لیتر مصرف آب دارد و درخواست دارم شهروندان صرفه‌جویی را در اولویت قرار داده تا با همراهی و همکاری همه از فصل گرم سال به راحتی عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه‌ها و مطالعه حد و حریم و بستر رودخانه‌ها نیز از وظایف ما است، گفت: در استان کرمان در مجموع ۸ هزار کیلومتر رودخانه‌ها از مراکز مسکونی و جمعیتی عبور می‌کنند که مطالعه ۶ هزار کیلومتر آن انجام شده و رفع تصرفات حریم و بستر و لایروبی آن در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه ساماندهی رودخانه‌ها نیازمند هزینه‌های زیادی است، افزود: در این حوزه با همکاری مدیریت عالی استان از محل مسئولیت اجتماعی صنایع نزدیک به ۴۰ کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بارندگی اخیر بیش از ۷۰۰ مورد سازه مزاحم در مسیر رودخانه‌ها شناسایی شده که تاکنون ۸۰ مورد آن برطرف شده است، ادامه داد: از طریق دفتر مدیریت بحران استانداری و استاندار کرمان پیگیر هستیم که سازمان‌های مختلف سازه‌های مزاحم در مسیر رودخانه‌ها را اصلاح کنند.

انتهای پیام/۵۱۱/




ذخیره آب سدهای استان کرمان کمتر از سال گذشته است

منبع: تسنــیم
? ذخیره آب سدهای استان کرمان کمتر از سال گذشته است