دود معطری که قبح اعتیاد را با قُل‌قُل مرگ شکست

در گذشته اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر مردانه بود و تعداد اندکی از زنان به سمت و سوی مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کردند اما رفته رفته قبح مصرف مواد دخانی برای بانوان ریخت و در هر مکانی و هر شرایطی از این مواد استفاده می‌کنند. گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان، بلای خانمان […]

در گذشته اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر مردانه بود و تعداد اندکی از زنان به سمت و سوی مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کردند اما رفته رفته قبح مصرف مواد دخانی برای بانوان ریخت و در هر مکانی و هر شرایطی از این مواد استفاده می‌کنند.

گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان، بلای خانمان سوز کلمه‌ای که بارها و بارها از زبان این و آن به گوش‌مان خورده است، کلمه‌ای که در عالم واقع تنها یک کلمه نیست و به معنای واقعی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اعتیاد بلای خانمان سوزی که گریبان‌گیر بسیاری از جوانان شده است و تفریحی و غیرتفریحی از انواع آن استفاده می‌کنند.
در گذشته اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر مردانه بود و تعداد اندکی از زنان به سمت و سوی مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کردند اما رفته رفته قبح مصرف مواد دخانی برای بانوان ریخت و در هر مکانی و هر شرایطی از این مواد استفاده می‌کنند.

متاسفانه شهر رودبار جنوب در حال حاضر شاهد رشد قارچ گونه مغازه‌های است که به طور آشکار وسایل قلیان را به جوانان عرضه می‌کنند بدون اینکه مراجع مربوطه مانع این کار باشد.

متاسفانه امروزه کشیدن قلیان در برخی از شهرها به یک سرگرمی عادی و خانوادگی تبدیل شده است و خانواده‌ها حتی در مهمانی‌ها و شب نشینی‌ها و اماکن عمومی همچون پارک‌ها از آن استفاده کرده و اوقات استراحت خود را با حلقه کردن دود آن می‌گذرانند.

جایگاه قلیان و مصرف آن در میان برخی از  خانواده‌ها به حدی رسیده است که متأسفانه اغلب زنان و دختران جوان هم به مصرف آن روی آورده و شاید به جرات بتوان گفت که شان قلیان در این خانواده‌ها از جایگاه فرزندان بالاتر رفته چرا که پدر و مادر وجود قلیان را بر وجود فرزندان ترجیح داده‌اند.

اغلب افراد با این استدلال قلیان مصرف می‌کنند که قلیان اعتیاد آور نیست و تفریحی می‌کشند ولی این افراد سخت در اشتباهند چرا که آمارها حکایت از این دارد که منشا اعتیاد در خانواده‌ها پهن کردن بساطی به اسم قلیان است.

متأسفانه با ورود قلیان به خانواده و شکستن قبح آن، حریم و حیای بین افراد خانواده از میان رفته و کانون برخی از خانواده‌ها تنها با قُل‌قُل قلیان گرم می‌شود.

آمارها نشان دهنده این واقعیت تلخ است که میزان وابستگی زنان به این‌ گونه مواد چندین برابر مرد است. امروزه زنانی که دوشادوش مردان به جای محکم کردن کانون خانواده خود به مصرف قلیان روی آورده‌اند باید در انتظار فرداهایی اسفبار باشند چرا که اعتیاد در انتظار آنان است. موید این موضوع رشد میزان طلاق زنان به خاطر اعتیاد و در کنار آن افزایش تعداد زنان معتاد در جامعه است.

اعتیاد در میان زنان به عنوان رکن، محور و بنیان روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی خانواده‌ها از معضلات مهم اجتماعی است که غفلت از آن، عواقب خطرناکی را متوجه جامعه خواهد کرد.

بدون شک مشخصه اصلی اعتیاد وابستگی روانی است  اما برخلاف تصوری که در جامعه وجود دارد بسیاری از موادی که وابستگی جسمی به همراه ندارند دارای وابستگی روانی بسیاری هستند که گاها صدمات جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه دارد.

وابستگی به مواد مخدر البته از هر نوع آن به اندازه ای در میان خانواده ها مخصوصا جوانان رخنه کرده است که گاهی اوقات به جزیی جدایی‌ناپذیر در محافل آن‌ها بدل شده است مصرفی که مرد و زن ندارد و هر قشر و جنسیتی ممکن است به نوعی مصرف‌کننده باشد.

اما از آن جا که در گذشته اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر مردانه بود تعداد اندکی از زنان به سمت و سوی مصرف گرایش پیدا می‌کردند اما رفته رفته قبح مصرف مواد دخانی برای بانوان ریخت و در هر مکانی و هر شرایطی بدون ملاحظه و درک فضا به قول معروف خود را می‌سازند.

انتهای خبر/پورحیدر 




دود معطری که قبح اعتیاد را با قُل‌قُل مرگ شکست

منبع:آرمـان
? دود معطری که قبح اعتیاد را با قُل‌قُل مرگ شکست