دستور کار بحران، فقط در زمان بحران نیست/لزوم تهیه اطلس بحران استان کرمان

نذیر کرمان/کرمان وزیر کشور با بیان این مطلب که اطلس بحران استان کرمان باید مشخص باشد، تصریح کرد: داشتن سازه‌های ناپایدار بدین معناست که با کمترین اتفاق و لرزشی، مصیبت‌های فراوان اتفاق خواهد افتاد، بنابراین باید برخی از اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی ناشی از بحران‌ها در اسرع وقت انجام […]

نذیر کرمان/کرمان وزیر کشور با بیان این مطلب که اطلس بحران استان کرمان باید مشخص باشد، تصریح کرد: داشتن سازه‌های ناپایدار بدین معناست که با کمترین اتفاق و لرزشی، مصیبت‌های فراوان اتفاق خواهد افتاد، بنابراین باید برخی از اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی ناشی از بحران‌ها در اسرع وقت انجام شود.

احمد وحیدی صبح امروز ۲۲ تیرماه در ستاد مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه بحران شرایط ویژه‌، غم‌انگیز و تلخی است، اظهار کرد: آثار بحران‌ها سال‌ها و چه بسا قرن‌ها در حافظه تاریخی مردم باقی می‌ماند و باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که این آثار به حداقل ممکن برسد.

او بر لزوم پیشگیری تاکید و تصریح کرد: کارکنان بحران، جهادگرانی هستند که در زمان بحران در کنار مردم هستند.

وزیر کشور دانش در حوزه بحران را امری بسیار مهم و حیاتی دانست و بیان کرد: بحران، اتفاقی است که ظهور و بروز آن در زمان بسیار کوتاهی رخ می‌دهد، تعادل یک سیستم را برهم می‌زند و شرایط بسیار پیچیده‌ای را بر جا می‌گذارد لذا دانش کافی برای احاطه بر اتفاقات این چنینی، امری حیاتی و لازم است.

او اظهار کرد: سیل و آتش‌سوزی را تا حدودی می‌توان پیش‌بینی کرد اما هنوز بشر به دانش “پیش‌بینی” دست پیدا نکرده است اما تمام دنیا به این موضوع رسیده است که می‌توان با احداث سازه‌های پایدار و مقاوم تا حد ممکن اثرات این بحران را کم و حتی تا درصد قابل توجهی پیشگیری کرد.

وحیدی عنوان کرد: دستور کار بحران فقط در زمان بحران نیست بلکه باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارات ناشی از بحران‌ها را انجام دهیم.

او با بیان این مطلب که اطلس بحران استان کرمان باید مشخص باشد، تصریح کرد: داشتن سازه‌های ناپایدار بدین معناست که با کمترین اتفاق و لرزشی، مصیبت‌های فراوان اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید برخی از اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی ناشی از بحران‌ها در اسرع وقت انجام شود.

وزیر کشور بر لزوم رصد دائمی وضعیت و حل مسائل مخاطره آمیز در پیچیدگی شرایط تاکید کرد و گفت: باید اطلاعات ناشی از وقوع حوادث و موقعیت‌های جغرافیایی محل‌های حادثه خیز را جمع‌آوری کرده و تحلیل خوبی از وضعیت در دسترس باشد تا در بحران‌ها اثرگذاری داشته باشیم.

او تاکید کرد: لازم است در استان‌های خطرخیز کشور مانند کرمان سالانه حداقل دو مانور برگزار شود تا نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار گرفته و در زمان بحران از آمادگی لازم برخوردار باشیم.

وحیدی در پایان بر لزوم فرماندهی واحد در بحران‌ها تاکید کرد.

باید به کرمان در زمینه بحران توجه ویژه‌ای شود

براساس این گزارش محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این ستاد گفت: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، بیشترین شمار حوادث را به خود اختصاص داده که به علت این وسعت باید نگاهی ویژه در مدیریت بحران در دستور کار کشور قرار گیرد.

او با بیان اینکه کرمان همواره پشتیبان جنوب شرق بوده است، تصریح کرد: استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در حوزه پشتیبانی استان کرمان در بحران‌ها قرار دارند لذا باید به کرمان در زمینه بحران توجه ویژه‌ای شود تا بتواند این استان‌ها را پشتیبانی کند.

پورابراهیمی با یادآوری حادثه زلزله اخیر ترکیه عنوان کرد: وجود دستگاه‌های امدادرسان کرمان در زلزله ترکیه به دلیل تسلط و حرفه‌ای بودن نیروهای این حوزه، بسیار موثر واقع شد اما از سوی دیگر باید اذعان داشت که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استان متناسب به حرفه‌ای بودن نیروهای این حوزه نبوده و اگر تجهیزات مناسبی در اختیار استان قرار گیرد، قطعا هزینه‌های بحران را به حداقل می رسانیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشگیری در حوادث را بزرگترین عامل موفقیت دانست و افزود: هزینه پیشگیری به مراتب از مواجهه با بحران کمتر است.

وقوع ۶۴ بحران در استان کرمان

به گزارش نذیر کرمان، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه گفت: امکانات قابل‌توجهی باید برای پیشگیری و مدیریت بحران استان کرمان فراهم کنیم.

او بر تجهیز مرکز پیگیری، کنترل و مدیریت حادثه استان کرمان تاکید کرد و با اشاره به وقوع ۶۴ بحران در این استان گفت: سیلاب یکی از مواردی‌ بوده که خسارت زیادی به زیرساخت‌ها و مردم استان کرمان وارد کرده است و از همه مدیران استانی تقاضا دارم برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز تلاش کنند و برای استفاده از مصالح ساختمانی دقت کافی داشته باشند.

انتهای پیام




دستور کار بحران، فقط در زمان بحران نیست/لزوم تهیه اطلس بحران استان کرمان

منبع: ایـسنا
? دستور کار بحران، فقط در زمان بحران نیست/لزوم تهیه اطلس بحران استان کرمان