در نشست بخش دولتی و خصوصی با محوریت بررسی مشکلات کشاورزی استان کرمان چه گذشت؟

فت فتو/کرمان امروز چهارم اسفندماه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به بررسی نقاط قوت و مشکلات حوزه کشاورزی به ویژه کشت گلخانه ای پرداخته شد. محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، اقلیم جغرافیایی استان کرمان برای توسعه کشت گلخانه‌ای را مناسب دانست و گفت: گلخانه‌ها در زمینه اشتغال، صادارت و ارزآوری از اهمیت زیادی برخوردار […]

فت فتو/کرمان امروز چهارم اسفندماه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به بررسی نقاط قوت و مشکلات حوزه کشاورزی به ویژه کشت گلخانه ای پرداخته شد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، اقلیم جغرافیایی استان کرمان برای توسعه کشت گلخانه‌ای را مناسب دانست و گفت: گلخانه‌ها در زمینه اشتغال، صادارت و ارزآوری از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

او از حمایت از توسعه کشت گلخانه‌ای در استان کرمان در ابعاد مختلف کوچک و بزرگ سخن گفت و اظهار کرد: یکی از مشکلات گلخانه کاران تامین آب و برق و زیرساخت است که پیگیر هستیم تا برطرف شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: از فعالیت‌های پژوهشی در استان حمایت می‌کنیم و کشور به‌شدت نیازمند فعالیت‌های پژوهشی در حوزه کشاورزی به‌ویژه تولید بذر و سموم کشاورزی است.

او بیان کرد: سنددار کردن اراضی کشاورزی در دستور کار استان است و جهاد کشاورزی و اداره ثبت اسناد این مهم را با جدیت پیگیری کنند.

فداکار با اشاره به محدودیت های کشور در حوزه حمل و نقل مدرون و در ادامه صادرات محصولات کشاورزی را نیازمند سیستم حمل‌ونقل مدرن در کشور دانست و اظهار کرد: محصولات کشاورزی را نمی‌توان با کامیون و تریلر معمولی حمل کرد و نیاز است خودروهای با تجهیزات روز و یخچالدار به سیستم حمل و نقل کشور اضافه شود تا محصولات کشاورزی در مسیر جاده از دست نرود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛ نمایشگاه های بین المللی در معرفی محصولات کشاورزی کار گشاست

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دانشگاه‌های کرمان حرکت خوبی را در جهت تولید بذر انجام دادند که جای تقدیر دارد.

او با اشاره به لزوم درآمدزدایی از ایده ها اظهار کرد: در حال حاضر بورس ایده در کشور راه‌اندازی شده و فرمول‌ها توضیح داده می‌شود و قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بودجه دولتی جوابگوی مشکلات نیست و ما باید از سایر ظرفیت‌ها و مشارکت بخش خصوصی کار را جلو ببریم.

پورابراهیمی ایجاد شرکت‌های حمل و نقل برای جابجایی محصولات کشاورزی در استان کرمان را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به اینکه واردات خودروهای خاص در کشور مانعی ندارد و می‌توانیم از این ظرفیت و خودروهای به‌روز یخچال دار برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی استان استفاد کنیم.

او با اشاره به اینکه دفاتر تجاری کشور در روسیه و عمان دایر شده است، بیان کرد: راه‌اندازی نمایشگاه‌های دایمی محصولات کشاورزی در کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه می‌تواند کمک بزرگی به فروش این محصولات بکند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهای دنیا نیازمند محصولات کشاورزی ایران هستند که باید این محصولات معرفی شود که راه اندازی نمایشگاه های دایمی کشاورزی برای معرفی محصولات کشاورزی موثر است.

رئیس کل دادگستری استان؛ کشاورزی باید به سمت دانش روز برود

به گزارش فت فتو، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز گفت: ظرفیت‌های کشاورزی استان کرمان بر کسی پوشیده نیست و به‌ویژه در جنوب استان ما ظرفیت‌های بزرگی داریم.

او با بیان این مطلب که کشاورزی استان باید به سمت دانش روز و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان برود، تصریح کرد: گلخانه‌ای ضرورت دارد و در کشت گلخانه‌ای باید زنجیره حمایتی قبل، حین و بعد از تولید تشکیل شود چرا که هر کدام از این حلقه‌ها مورد غفلت قرار بگیرد قطعا نتیجه لازم را نخواهیم گرفت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی آنها باید در اولویت قرار بگیرد.

او با بیان این مطلب که دغدغه سرمایه‌گذاران در استان کرمان باید دغدغه مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد، تاکید کرد: دستگاه های دولتی باید از طرح ها و سرمایه گذاری های بزرگ در این بخش حمایت کنند تا این سرمایه گذاری هدر نرود و در زمینه زیر ساخت ها نیز پیگیری های لازم انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان؛ نبود توسعه کیفی در گلخانه های کرمان

مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز گفت: توسعه گلخانه‌ها در استان کرمان با توجه به مشکلات کمبود آب یک ضرورت است.

او با بیان این مطلب که ۲۵ درصد سطح باغات کشور در استان کرمان است، اظهار کرد: کرمان از مرحله دیم به گلخانه‌ها توسعه آنچنانی نداشته است و همه به این نتیجه رسیده‌اند که استان کرمان باید به سمت توسعه کمی و کیفی گلخانه‌ای برود. هرچند توسعه کمی شاید داشته باشیم اما توسعه کیفی بسیار کم بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه طرح توسعه زنجیره راهبردی گلخانه‌ها در کشور در حال اجرا است، عنوان کرد: به هر حال اگر می‌خواهیم در کشاورزی بهره‌وری را بالا ببریم باید کاشت، داشت و برداشت را مکانیزه و مدرن کنیم و هم جابجایی و صادرات محصولات کشاورزی را به امکانات و تجهیزات روز دنیا تجهیز کنیم.

او رتبه استان کرمان در حوزه گلخانه ای را دوم کشور اعلام کرد و افزود: یکی از معضلات کشاورزی کشور و استان کرمان واردات بذر است و از این بابت ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.

طبیب زاده ادامه داد: تولید بذر در کشور کار بزرگی است که البته در استان کرمان هم با کمک دانشگاه‌ها این کار پیشرفت خوبی داشته است.

او افزود: امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد و اگر کشور را در حوزه تامین بذر تحریم کنند حتما با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان تصریح کرد: برای انجام کارهای پژوهشی در حوزه تولید بذر، به تخصیص اعتبار نیاز است و استان کرمان در این زمینه پیشقدم باشد.

انتهای پیام




در نشست بخش دولتی و خصوصی با محوریت بررسی مشکلات کشاورزی استان کرمان چه گذشت؟

منبع: ایـسنا
? در نشست بخش دولتی و خصوصی با محوریت بررسی مشکلات کشاورزی استان کرمان چه گذشت؟