در روند خدمت رسانی به کودکان خللی وارد نشده است

سرپرست بهزیستی کرمان گفت: بهزیستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با فراهم آوردن مکانی مناسب کودکان آسیب دیده از این اتفاق را ساماندهی کرده است. علیرضا وحیدزاده، سرپرست بهزیستی استان کرمان گفت: بر اساس توافق شفاهی انجام شده با مسئولین اداره اوقاف در پی تاکید مقام قضایی مقرر شد در کنار اقدام برای فراهم کردن مکانی […]

سرپرست بهزیستی کرمان گفت: بهزیستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با فراهم آوردن مکانی مناسب کودکان آسیب دیده از این اتفاق را ساماندهی کرده است.

علیرضا وحیدزاده، سرپرست بهزیستی استان کرمان گفت: بر اساس توافق شفاهی انجام شده با مسئولین اداره اوقاف در پی تاکید مقام قضایی مقرر شد در کنار اقدام برای فراهم کردن مکانی مناسب و جدید برای جلوگیری از ایجاد اخلال در روند ارائه خدمت به کودکان مقیم در این مرکز، پیگیری بحث لزوم بهره برداری از مکان فوق حسب نیت بانی این مکان مبنی بر خدمت به ایتام و کودکان آسیب دیده از معضلات اجتماعی از طریق مراجع قانونی و به استناد اسناد تهیه شده اخیر انجام شود.

به گفته او تا هر دو دستگاه بهزیستی و اداره اوقاف با توجه به وظایف سازمانی و ذاتی خود از ایجاد خلل در انجام وظایف خود جلوگیری به عمل آورند.

وحیدزاده می‌گوید: در روز وقوع این حادثه ناخوشایند اقدام انجام شده بدون اطلاع و ابلاغ قبلی و همچنین عدم توجه به توافقات صورت پذیرفته در جلسات و نشست‌های مشترک با مقام قضایی و همچنین تماس‌های تلفنی روز‌های اخیر با متولیان امر در اداره اوقاف بوده و مرکز فوق به شیوه‌های نادرست و در کمال ناباوری از کودکان و وسایل موجود تخلیه شده و باعث ایجاد تبعات ناخوشایند پیش‌آمده در سطح ملی و حتی بین المللی شده است.

او می‌گوید: علی رغم ایجاد مشکل فوق بهزیستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با فراهم آوردن مکانی مناسب کودکان آواره شده و آسیب دیده از این اتفاق ناخوشایند را ساماندهی کرده و در حد توان خود از ایجاد اختلال در روند خدمت به آنان در بالاترین سطح ممکن جلوگیری به عمل آورد.

او گفت:کودکان هم اکنون در یکی از ساختمان‌های بهزیستی که قبلاً به عنوان مرکز اورژانس اجتماعی وخانه امن و… مورد بهره برداری قرار می‌گرفت و قرار بود با تکمیل جابجایی برای همین منظور مورد استفاده قرار گیرد، مستقر شده اند علیرغم کمبود‌ها و تنگنا‌های موجود خدمات تخصصی به این کودکان مظلوم دچار نقص و یا خلال نگردد.

وحید زاده گفت: علیرغم مشکلات پیش آمده و کم لطفی‌های صورت پذیرفته روند ارائه خدمت به کودکان تعطیل نشده است.

وحیدزاده می‌گوید: در تلاشیم برای حل و فصل اختلاف پیش آمده به بهترین شکل ممکن با استفاده از ظرفیت‌ها و همکاری‌های قانونی بیشتر و گسترده‌تر با مجموعه‌های همچون اداره اوقاف وشهرداری یاریگر آسیب دیدگان از آسیب‌های اجتماعی بوده و در کنار آن ظرفیت‌های موجود این مجموعه از ظرفیت و توان سایر مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات جهت ارتقاء سطح خدمات در همه ابعاد استفاده کنیم.

وحید زاده در خصوص چرایی و چگونگی به وجود آمدن این وضعیت گفت: از سال ۹۶ بنا به گفته مقامات قضایی حکمی در خصوص لزوم تخلیه این بنا صادر شده بود منتها این حکم به مرحله اجرا در نیامده و به بهزیستی ابلاغ نشده بود و از سویی همگان آگاهند که در مسائل مرتبط با معضلات و مشکلات اجتماعی تعامل و کدخدامنشی از اصول اصلی و کارساز در بهبود وضعیت است لذا بر پایه همین اصل پس از صدور حکم فوق با توجه به اینکه بهزیستی از تصرف این ملک هیچگونه انتفاعی نداشته و تنها در راستای تحقق نیت بانی این بنا در تلاش بوده تا از این امکان برای ساماندهی کودکان بی پناه کار و بدسرپرست در قالب ارائه خدمات تخصصی و اثربخش کنند.

او می‌گوید: بحث پیگیری‌های آموزشی، مهارت آموزی، خدمات رسانی به خانواده‌ها و بچه‌ها به اشکال مختلف تحت قانون حمایت از کودکان و اطفال انجام می‌شود و ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و اطفال بهزیستی را ملزم و مکلف کرده است تا تمامی امور مربوط به کودکان و اطفال از شناسایی و پذیرش تا توانمند سازی انجام دهد.

وحیدزاده گفت:حداقل ۲۰ دستگاه دیگر نیز در همین راستا مکلف به همکاری به بهزیستی شده اند و در حوزه‌های اجتماعی دستگاه بالادستی و پایین دستی وجود ندارد و هر دستگاهی مسئولیتی برعهده دارد واز آنجا که برای حصول نتیجه مطلوب باید داشته‌ها را به اشتراک گذاشت انتظار داریم هر دستگاه مسئولیت خودش را بپذیرد، هر چند انتظار فراقانونی هم نداریم.

او گفت: مستندات قانونی را با دستگاه‌هایی که با این مرکز ارتباطات داشتند به اشتراک گذاشتیم و اسناد جدید حکایت از بازنگری در حکم قبلی قضایی دارد که این ملک می‌تواند به بهزیستی تعلق داشته باشد و در ضمن وقفنامه‌ای نیز برای این ملک وجود ندارد.

او در زمینه ناایمن بودن ساختمان نگهداری و آموزش کودکان بد سرپرست و بی سرپرست گفت: غیرایمن بودن ساختمان بحثی فنی است که باید توسط مرجع ذیصلاح و تخصصی اعلام شود و قبل از اینکه این مرکز راه اندازی شود، تاییدیه مراجع ذیصلاح در این رابطه اخذ شده است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان درباره جابه جایی مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست نیز گفت: بهزیستی برای خدمت رسانی به کودکان خیابانی نیاز به مکانی دارد که به مناطق مرکزی شهرو نقاطی که بیشترین تجمع کودکان کار وخیابانی را دارد نزدیک باشد تا بهتر به خدمات رسانی دسترسی داشته باشند.

او با اشاره به اینکه شهرداری در موضوع اخیر هیچ فضایی به کودکان کار تخصیص نداده است لیکن ساختمانی برای حمایت و خدمت به کودکان خیابانی را طی سال‌های قبل در اختیار ما گذاشته است، گفت: برای انتقال ۴۰ کودک بی سرپرست ساکن در این مجموعه در حال فراهم کردن فضا برای جابه جایی هستیم.

وحید زاده می‌گوید: ما هیچ وقت برای تامین منافع پشت بچه‌ها پنهان نمی‌شویم؛ بهزیستی چه نفعی از این کودکان دارد. وظیفه ما ارائه خدمت تخصصی به آنهاست و خانواده‌ها نیز در کنار آن از تمامی خدمات مستمر سازمان بهزیستی برخودار هستند؛ این کودکان نباید از تحصیل باز بمانند و مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند.

 

فت فتو کرمان کرمان




در روند خدمت رسانی به کودکان خللی وارد نشده است

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? در روند خدمت رسانی به کودکان خللی وارد نشده است