درخت بهترین نمونه بارز و طبیعی یک آبخیزدار است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در آئین اختتامیه هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران گفت: درخت بهترین نمونه بارز و طبیعی یک آبخیزدار است. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی فت فتو به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب؛ رحیمی نیا در  همایش ملی که با حضور جمعی از […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در آئین اختتامیه هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران گفت: درخت بهترین نمونه بارز و طبیعی یک آبخیزدار است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی فت فتو به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب؛ رحیمی نیا در  همایش ملی که با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و مدیران حوزه آبخیزداری کشور در محل دانشگاه جیرفت برگزار شده است؛ ضمن بیان اهمیت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و همچنین پروژه‌های آبخیزداری افزود: درخت‌کاری و جنگل‌کاری در مباحث آبخیزداری به خاطر آثار و دستاورد‌های متعدد آن مثل مقابله با شدت سیل، کاهش فرسایش خاک، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی هوا و غیره از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 
وی با بیان اینکه از مجموع سه میلیون و ۸۵٠ هزار هکتار مساحت سطح حنوب کرمان سه میلیون و ۶۸۶ هزار هکتار آن را عرصه‌های منابع ملی تشکیل داده‌اند گزارشی از وضعت جنگل‌ها، مراتع و بیابان‌ها جنوب کرمان ارائه کرد. 
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه سطح حوزه‌‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار است گفت: ۹٠٠ هزار هکتار از این سطح مطالعه و در سطح ۵٠٠ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در حال اجرایی شدن است. 
 
قاسم رحیمی نیا با اشاره به اهمیت پروژه‌های آبخیزداری در رشد و سرسبزی درختان، جنگل‌ها و مراتع افزود: با منویات مقام معظم رهبری و دستور وزیر محترم جهاد کشاورزی و پیگیری‌های ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار است طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کاشت شود. 
 
وی افزود: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال ۱۶ میلیون اصله نهال در جنوب کرمان، تولید و در عرصه های منابع طبیعی و اراضی مستعد کاشته می شود. 
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزایش سرانه پوشش گیاهی، تولید ترسیب کربن، مبارزه با فرسایش خاک، بهبود معیشت ساکنان و جوامع محلی، کاهش آلودگی‌های هوا، مدیریت و ذخیره آب‌های زیرزمینی را برخی از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد. 
 
رحیمی نیا با بیان اینکه بخشی از نهال‌های تولید شده در پروژه‌های منابع طبیعی، زراعت چوب و احداث بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع استفاده می‌شود از احداث ۲٠٠٠کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع در سال ۱۴٠۲ در جنوب کرمان خبر داد و گفت: این طرح طی چهار سال و هر سال بطول ۲٠٠٠کیلومتر اجرایی می‌شود. 
 
 گفتنی است هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با تاکید بر آبخیزداری و امنیت پایدار غذایی امروز چهارشنبه در دانشگاه جیرفت پس از دو روز به کار خود پایان داد.

انتهای خبر/ تاج الدینی 




درخت بهترین نمونه بارز و طبیعی یک آبخیزدار است

منبع:آرمـان
? درخت بهترین نمونه بارز و طبیعی یک آبخیزدار است