درختان کرمان تا ۹۰ روز آب نمی‌خورند

کرمان – فت فتو – درختان برخی مناطق شهر کرمان تا ۹۰ روز آب نمی‌خورند؛ این جمله اعتراضی یکی از اعضای شورای شهر کرمان بود که گرچه یک عضو دیگر این تعداد روز را تایید نمی‌کند اما می‌گوید بله، در مناطقی درختان تا ۶۰، ۷۰ روز آب نمی‌خورند. به گزارش خبرنگار فت فتو بررسی فضای […]

کرمان – فت فتو – درختان برخی مناطق شهر کرمان تا ۹۰ روز آب نمی‌خورند؛ این جمله اعتراضی یکی از اعضای شورای شهر کرمان بود که گرچه یک عضو دیگر این تعداد روز را تایید نمی‌کند اما می‌گوید بله، در مناطقی درختان تا ۶۰، ۷۰ روز آب نمی‌خورند.

به گزارش خبرنگار فت فتو بررسی فضای سبز شهر کرمان در کنار دیگر موضوعات مثل اضافه یا کم شدن محدوده این شهر از جمله موارد مطرح شده در جلسه این هفته شورای اسلامی شهر کرمان بود.

لزوم ارتقای کیفیت فضای سبز شهری، تاکید بر جلوگیری از بروش مشکلات حین طرح های عمرانی، استفاده از پساب شهری و همچنین حذف و الحاق محدوده هایی به شهر کرمان از جمله پیشنهادها یا مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه اعلام شد که سرانه نیروی انسانی واحد فضای سبز کرمان بیشتر از سایر کلانشهرها اما فضای سبز موجود کمتر از همان شهرهاست.

وضعیت موجود فضای سبز شهر کرمان درحالی است که شهردار این شهر می گوید پاییز پارسال نیروهایی را به چند کلانشهر دیگر کشور فرستاده تا الگو بگیرند.

کاهش کیفیت فضای سبز شهری کرمان 

محمدرضا کُمساری سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با اشاره به کیفیت نامناسب فضای سبز شهری گفت: در نشستی جمعبندی شد که از فضای سبز سطح شهر بویژه در پارک ها عکسبرداری و مستندات قابل ارایه تهیه شود تا شهردار کرمان نتایج این اتفاق را مورد بررسی قرار دهد و درصورت لزوم اصلاحات ساختاری در فضای سبز رقم بخورد.

وی عنوان کرد: البته امسال میزان و شدت گرما در کرمان به نسبت ۳۰ سال گذشته بی سابقه و یکی از دلایل افت کیفیت درختان و برگ ریزان نیز همین امر بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه حوضه های آبیاری کرمان را تقسیم بندی کردیم گفت: روز گذشته بر اساس گزارش شهرداران مشخص شد که فضای سبز مناطق مختلف شهری از ۲۵ تا ۶۰ روزه آبیاری می‌شود در حالی که این امر توسط سازمان فضای سبز شهرداری ۹۰ روز اعلام شده است.

فتح الله مویدی عضو شورا نیز در این نشست از اینکه آبیاری درختان در برخی مناطق پس از ۹۰ روز انجام می شود انتقادکرد.

پساب شهری و لزوم شکایت شهرداری از آبفا

وی همچنین گفت: داستان فضای سبز کرمان جزو مصوبات کارگروه مربوطه بود و براساس قانون هوای پاک به اندازه ای که فضای سبز نیاز به آب داشته باشد، حق دارد که از پساب شهری بهره مند شود.

کمساری تصریح کرد: شهرداری شکایت را در دستور کار قرار دهد زیرا رایزنی با آبفا دیگر پاسخگو نیست و مدیران آبفا اعلام می کنند که قرارداد ملی برای طرح فاضلاب کرمان منعقد شده است.

مخالفت با احداث پارک های جدید

وی یادآور شد: بحث احداث پارک های جدید مدنظر است که معاون خدمات شهری شهرداری کرمان و سازمان فضای سبز مخالف انجام آن هستند و بر بهبود فضای موجود تاکید می کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان افزود: همچنین در بودجه سال جدید شهرداری احیا، ترمیم و رسیدگی به پارک‌های شهر مشخص شده است.

لزوم توسعه شبکه آب خام شهری 

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: فضای سبز شهری موضوع مهمی است که بیش از ۱۰ جلسه در این حوزه با حضور معاونان و شهرداران مناطق داشتیم زیرا می دانستیم حساسیت این حوزه بالاست.

سعید شعرباف یادآور شد: تغییرات ساختاری در فضای سبز به آذرماه گذشته برمی گردد که تیمی مامور شد به دیگر شهرهای کشور برود تا شهرهای با ساختار فضای سبز خوب و کیفیت قابل قبول را بررسی کنند.

وی ادامه داد: همچنین نشستی با سازمان فضای سبز شهرداری های مشهد، تهران و شیراز داشتم و در این زمینه باید از روی قواعد حرکت کنیم؛ بخشی از مشکل ما آب است که امسال بودجه خوبی برای این حوزه گذاشته شده است.

شهردار کرمان افزود: بخشی از شبکه آب خام کرمان را بایستی با مطالبات شهرداری از شرکت فولاد بوتیا(پیمانکار فاضلاب)، کامل کنیم و اگر این اتفاق بیفتد در جاهای پر آب این مساله حل خواهد شد.

شعرباف ادامه داد: فرایند توسعه شبکه آب خام شهری، نیز از خریدهای پروژه تا تامین لوله در حال انجام است و اجرای کامل این طرح به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

هزینه می کنیم اما نتیجه نمی گیریم

وی با بیان اینکه سازمان فضای سبز شهرداری در حوزه تولید و نیز نمایشگاه گل و گیاه ورود می کند گفت: سازمان فضای سبز شهرداری در همه شهرهای ایران نقش سیاستگذار را دارد و در هیچ شهری وارد اجرا نشده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه سرانه نیروی فضای سبز ما در مقایسه با کلانشهرها بالاتر است افزود: مثلا در این خصوص تعداد نیروهای انسانی نسبت به متراژ فضای سبز کرمان ۱.۵ برابر استان یزد است.

وی یادآور شد: اندازه مساحت فضای سبز ما نسبت به تعداد نیروها افزایش نیافته و ما زیاد هزینه می کنیم اما این هزینه ها نتیجه و کارایی لازم را ندارد اما اکنون به نظر می رسد که فضای سبز ما به سمت مثبت شدن حرکت می کند.

کمساری سخنگوی شورای شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: شهرداری های مناطق درمقابل مشکلات موجود پاسخ نامه های سازمان فضای سبز شهرداری را نمی دهند و استدلال آنها این بود که اگر پاسخ دهیم دعوا می شود که این بحث استدلال باطلی است.

شهردار کرمان نیز در این زمینه گفت: داده ها نسبت به یک سال گذشته رصد شود و باید به لحاظ کیفیت فضای سبز، تغییر مثبت داشته باشیم.

محدودیت طرح های عمرانی کرمان در پیک ترافیک

در ادامه این نشست رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه در پیک (اوج) ترافیک نباید فعالیت عمرانی در معابر اصلی انجام گیرد گفت: مسیرها نباید مسدود شود تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نکنیم.

منصور ایرانمنش ادامه داد: انجام عملیات عمرانی حین پیک ترافیک خطرآفرین است و محدودیت هایی برای مردم ایجاد می کند لذا انجام این محدودیت در ۱۵ خیابان اصلی لحاظ می شود.

وی ادامه داد: وجود ماشین آلات سنگین در طرح های عمرانی مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

فعالیت برخی پیمانکاران در محدودیت ها

حسین چناریان عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: به نظر می رسد وضعیت قراردادها بایستی اصلاح شود و با توجه به فعالیت طرح های عمرانی در روز، برخی پیمانکاران در عمل اجرای تعهدات، تجهیز کارگاه و نحوه اجرا را زیر سوال می برند که امیدواریم بررسی شود.

آب زیرسطحی کرمان فروخته می شود

امین شمسی عضو و منشی شورای اسلامی شهر کرمان نیز بااشاره به احداث فاضلاب شهری گفت: آب زیرسطحی و فاضلاب شهری نیاز کرمان است اما به خارج از این شهر فروخته می‌شود.

وی ابراز داشت: در کمیسیون هوشمندسازی یک پروژه سرمایه گذاری(صاروج پارس) داشتیم که قرار بود این پروژه در سامانه شفافیت بارگزاری شود اما قرادادهای آن تاکنون منتشر نشده است که مردم بدانند چه اتفاقاتی رقم می خورد.

شعرباف شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: تمامی قراردادها، طرف مقابل، زمان و مبلغ در بخش اطلاعات مالی سایت شفافیت موجود است که معتقدم باید شاخص های بیشتری نیز منتشر شود.

وی ادامه داد: قراردادهای گذشته را هنوز در سایت شفافیت بارگذاری نکردیم اما جزییات طرح های مهم از جمله بتن علی بابا منتشر شده و منعی در این حوزه وجود ندارد.

وی گفت: قراردادهای گذشته صاروج پارس را نداشتیم اما می توانیم آن را منتشر کنیم.

تفاهم نامه خواهرخواندگی کرمان با بصره عراق 

شهردار کرمان همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی کرمان با شهر بصره عراق گفت: ارتباطات بین کرمان و چند نقطه را در راستای خواهر خواندگی پیگیری می‌کنیم و در این زمینه می توان به تقویت ارتباطات با بصره به عنوان یک شهر شیعی و شناخته شده و بنام مقاومت اشاره کرد.

وی افزود: در این زمینه مسیری هوایی ایجاد می شود که در تور عراقی ها به مشهد، مسیری میانی در کرمان ایجاد شود تا گردشگران عراقی به کرمان بیایند.

شهردار کرمان همچنین با بیان اینکه پیش نمایش جشنواره شعر مقاومت در بصره ایجاد خواهد شد گفت: مقرر شد ارتباطات گردشگری بین کرمان و بصره تقویت شود و بحث خواهر خواندگی ویژگی های آن را دارد.

تنها ۲۰ درصد بودجه محقق شد

حسین چناریان رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز در این جلسه گفت: ۲۰ درصد بودجه شهرداری تا اینجای سال محقق شده است.

وی ادامه داد: وصولی بودجه شهرداری به جز در بحث مالیات و ارزش افزوده دچار عقب ماندگی قابل توجهی است که بایستی پیگیری شود.

محدوده شهری؛ حذف کوه‌های و الحاق اراضی هوانیروز

منصور ایرانمنش عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز در خصوص ضرورت اصلاح حریم شهر کرمان گفت: ۳۷ هکتار از اراضی ارتش در جنب هوانیروز به محدوده شهر کرمان الحاق شد.

وی افزود: با توجه به اینکه شهر کرمان نمی تواند از ۱۳ هزار هکتار افزایش بیشتری داشته باشد و با توجه به مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان، کوههای صاحب الزمان از محدوده شهری کم می شود.

ایرانمنش بیان کرد: همچنین بایستی پادگان ۰۵ از محدوده شهری کرمان حذف شود و به جای آن شهرک شیشه گر الحاق شود که این پیشنهاد با مخالفت شهردار کرمان روبه رو شد.

درخواست عضویت شورا در کمیسیون ماده ۵

فتح الله مویدی عضو دیگر شورای شهر کرمان نیز با بیان اینکه در تمامی شوراهای گذشته شهر کرمان با افزایش حریم شهری مخالفت می کردیم اظهارداشت: متاسفانه شورا در کمیسیون ماده ۵ استان عضویت ندارد.

وی با بیان اینکه حضور نماینده شهرداری بتنهایی در این کمیسیون کافی نیست افزود: اضافه کردن بخش های جدید به شهر، هزینه هایی تحمیل می کند.

مویدی عنوان کرد: همچنین مطرح شد که محله شیشه گری به شهر الحاق شود که مصوبه شورا در این حوزه بتنهایی کافی نیست و نیاز به تصمیم استانی و ملی دارد.




درختان کرمان تا ۹۰ روز آب نمی‌خورند

منبع: ایرنـا
? درختان کرمان تا ۹۰ روز آب نمی‌خورند