خیز بلند دلالان برای مفت خریدن خرمای نخل‌داران شرق استان کرمان

دلالان این روزها با اوج گرفتن فصل برداشت خرما در مناطق شرق استان کرمان، خیز بلندی برای مفت خریدن این محصول برداشته‌اند. به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ این روزها در شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان، نرماشیر و گنبکی، کشاورزان سفت و سخت در حال برداشت محصول خرمایی هستند که خشکیدگی شیرینی برداشت آن را برای […]

دلالان این روزها با اوج گرفتن فصل برداشت خرما در مناطق شرق استان کرمان، خیز بلندی برای مفت خریدن این محصول برداشته‌اند.

به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ این روزها در شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان، نرماشیر و گنبکی، کشاورزان سفت و سخت در حال برداشت محصول خرمایی هستند که خشکیدگی شیرینی برداشت آن را برای نخل‌داران تلخ کرده است.

خشکیدگی خوشه‌های خرما آفتی است که همه ساله کشاورزان این مناطق را آزار می‌دهد و تاکنون علیرغم بررسی‌های بسیار از سوی کارشناسان حوزه کشاورزی لیکن راهکار مناسبی برای کاهش این عارضه پیدا و پیشنهاد نشده است.

در کنار آفت خشکیدگی خرما که کام کشاورزان را تلخ کرده است، آفتی دیگر به‌نام دلال این روزها خیز بلندی برای سود و منفعت خود برداشته تا از آب گل آلود ماهی بگیرد.

در این میان، خشکیدگی خوشه‌های خرما و وضعیت بد اقتصادی مردم موجب شده دلالان کار راحتی برای خرید خرما با پایین‌ترین نرخ ممکن داشته باشند و به آنچه که در ذهن می‌پرورانند به راحتی هر چه تمام‌تر برسند.

محصولی که بیشترین زحمت و هزینه را در طول یکسال، بر دوش کشاورز می‌گذارد، به راحتی هر چه تمام‌تر از چنگ این قشر مظلوم در می‌آیند و با‌ فروش ویژه آن در بازار آزاد به منافع و مقاصد خود می‌رسند.

از طرفی نرخ‌گذاری محصول خرما پاسخگوی نیاز کشاورزان منطقه نیست و همین امر سبب شده کشاورزان از مسئولان امر بدلیل عدم توجه به این موضوع، گلایه‌مندی شدیدی داشته باشند.

 در این بین، آنچه مهم تلقی و پیشنهاد می‌شود، همدلی نخل‌داران و حمایت مسئولان است که می‌تواند بهترین گزینه برای فروش و افزایش قیمت خرما، با توجه به هزینه‌های بالای تولید و برداشت این محصول پر مخاطره و با زحمت باشد.

 
متأسفانه همدلی و همراهی مناسب بین نخلداران شرق استان در فروش خرما وجود ندارد و این امر موجب سوء استفاده برخی دلالان، واسطه ها و تجار از قشر زحمتکش باغدار و کشاورز است.
 
این ضعف بزرگ در بین نخل‌داران منطقه باعث شده دلالان و واسطه‌ها، دست در دست تجار بومی و غیربومی گذاشته و خرما را به پائین‌ترین قیمت از نخل‌داران خریداری و سود اصلی نصیب آنان شود.
 
همگان واقفید نخل‌داران در شرق استان کرمان مشکلات فراوانی دارند و هزینه‌های تولید در سال گذشته و امسال افزایش چند برابری داشته است؛ از شخم زدن باغات، کود، آبیاری، گرده‌افشانی، خوشه بندی، هرس، سمپاشی، خرید کارتن، پلاستیک، سنجاق، سبد، کرایه سردخانه‌ها، هزینه‌های برق، خرابی و تعمیر موتور پمپ‌ها، هزینه برداشت، همه افزایش یافته است و می‌طلبد که قیمت خرما نیز افزایش ملموسی داشته باشد.
 
امید است مسئولان محترم با توجه به افزایش چند برابری تولید و برداشت خرما، از طرفی خسارت بیش از اندازه در سالجاری از حیث خشکیدگی بدلیل گرمای بی سابقه، قیمت‌گذاری متناسب با نوع خرمای تولیدی در منطقه و هزینه‌های تمام شده در تولید و برداشت را در دستور کار قرار دهند.

همچنین میطلبد دست دلالان و واسطه‌ها با خرید تضمینی خرما توسط دولت قطع شود، تا کشاورزان منطقه با کمترین دغدغه نسبت به فروش محصول خود اقدام نمایند.

انتهای خبر/عباسزاده

 




خیز بلند دلالان برای مفت خریدن خرمای نخل‌داران شرق استان کرمان

منبع:آرمـان
? خیز بلند دلالان برای مفت خریدن خرمای نخل‌داران شرق استان کرمان