خواجوی کرمانی کجایی است؟ – ایسنا

فت فتو/کرمان اخیرا در یکی از برنامه های صدا و سیما، مجری، با استناد به یک پیام شبکه مجازی، خواجوی کرمانی را اهل شیراز اعلام کرد. “محمدعلی گلاب زاده” کرمانشناس در گفت و گو با فت فتو درباره زادگاه خواجوی کرمانی اظهار کرد: برخی از افراد ناآگاه در شبکه های مجازی اعلام کردند که خواجوی […]

فت فتو/کرمان اخیرا در یکی از برنامه های صدا و سیما، مجری، با استناد به یک پیام شبکه مجازی، خواجوی کرمانی را اهل شیراز اعلام کرد.

“محمدعلی گلاب زاده” کرمانشناس در گفت و گو با فت فتو درباره زادگاه خواجوی کرمانی اظهار کرد: برخی از افراد ناآگاه در شبکه های مجازی اعلام کردند که خواجوی کرمانی، کرمانی نبوده و اهل شیراز است و این مطلب به میزانی مضحک و بی معناست مانند اینکه ما بگوییم سعدی اهل آذربایجان شرقی بود.

وی تاکید کرد: هیچ شاعری به اندازه ای که خواجو دلایل مختلف مبنی بر اینکه کرمانی بوده، ذکر نکرده و حتی یک مورد کتابی که درمورد خواجو نوشته شده، نداریم که نوشته شده باشد ایشان اهل کرمان نبوده است و در همه کتاب ها نوشته شده که خواجو در یکی از خاندان بزرگ کرمان به دنیا آمده است.

گلاب زاده بیان کرد: صاحب تذکره میخانه که یکی از معتبرترین منابع تاریخی ایران است، می نویسد پدر خواجو، “علی بن محمود ” از اکابر کرمان بود. خواجو در ذیحجه سال ۶۸۹ (۱۶۰۹ میلادی) در کرمان به دنیا آمده و در سال ۷۱۸ کرمان را برای ادامه تحصیل ترک کرده است.

این کرمانشناس با اشاره به برخی از اشعار خواجوی کرمانی اظهار کرد: در این شعر با بیت “خرم آن روز که از خطه کرمان بروم/ دل و جان داده ز کف از پی جانان بروم ” خواجو زمانی که دانشگاه قبه سبز که یکی از بزرگترین دانشگاه های ۷۰۰ سال قبل بوده تعطیل می شود و تعدادی از دانشمندان کرمان را ترک می کنند و وقتی کرمان از علم و دانشگاه تهی می شود، می سراید.

وی ادامه داد: خواجو بارها مسئله کرمانی بودن خود را ثابت کرده است به طوری در جای دیگر می گوید” ایوب صبوریم که از محنت کرمان / چون یوسف گم گشته به کنعان نرسیدیم” یا ” افکنده سپهرم به دیاری که وجودم / گر خاک شود باد به کرمان نرساند”

گلاب زاده اظهار کرد: در جایی خواجوی کرمانی می گوید “خوشا باد عنبر نسیم سحر / که بر خاک کرمان باشد گذر” و در ادامه این شعر می گوید”مرا تا چه آمد که چرخ بلند/ از این خاک پاکم به غربت فکند”؛ باید بدانید که کلمه “غربت ” که در این بیت آمده به جایی غیر از وطن گفته می شود؛ آیا روشن تر از این سندی وجود دارد؟

انتظار می رود دست اندرکاران و تهیه کنندگان برنامه ها، قبل از اعلام مطالب و محتوای هر برنامه، مقداری پژوهش و مطالعه داشته باشند تا از تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری شود.

انتهای پیام




خواجوی کرمانی کجایی است؟ – فت فتو

منبع:ایـسنا
? خواجوی کرمانی کجایی است؟ – فت فتو