حوزۀ ساخت‌وساز در شهر کرمان فعال نیست

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان گفت: ادامۀ کاهش درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده نگران‌کننده است به گزارش سروی اقتصادی نذیر کرمان به نقل از فردای کرمان؛ بودجۀ مصوب شهرداری کرمان برای سال جاری ۴۱۵۵ میلیارد تومان بوده و به‌طور متوسط هر فصل باید تقریبا ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این بودجه محقق شود. شهرداری در سه […]

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان گفت: ادامۀ کاهش درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده نگران‌کننده است

به گزارش سروی اقتصادی نذیر کرمان به نقل از فردای کرمان؛ بودجۀ مصوب شهرداری کرمان برای سال جاری ۴۱۵۵ میلیارد تومان بوده و به‌طور متوسط هر فصل باید تقریبا ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این بودجه محقق شود.

شهرداری در سه ماه اول امسال توانسته ۶۸۰ میلیارد تومان درآمد وصول کند. حسین چناریان ـ رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان می‌گوید که به‌طور نسبی این درصد تحقق بودجه در بهار امسال رضایت‌بخش است اما او در عین‌حال می‌گوید که حوزۀ ساخت‌وساز در شهر کرمان چندان فعال نیست.

براساس گفته‌های چناریان، نگرانی دیگر مربوط به روند درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در سه ماه اول سال است که تقریبا کاهشی بوده است. او هشدار می‌دهد که با توجه به سهمی که در بودجۀ امسال برای این درآمدها لحاظ شده، چنانچه کاهش آن ادامه‌دار باشد، بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

او همچنین در خصوص عوارض مازادی که برخی معتقدند شهرداری از مردم گرفته اظهار می‌کند که در حال پیگیری و بررسی آن هستند و چنانچه محرز شود که شهرداری عوارضی را غیرقانونی اخذ کرده، حتما باید آن را به مردم برگرداند.

گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

 

*وضعیت تحقق بودجۀ شهرداری در سه ماه اول سال چگونه بود؟ چقدر از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شد؟

در بودجۀ مصوب امسال حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان سهم درآمدهای سه ماه اول سال در نظر گرفته شد. از این میزان ۶۸۰ میلیارد تومان محقق شده که حدود ۶۸ درصد را شامل می‌شود. بیش‌ترین سهم درآمدها در این درآمدِ ۶۸۰ میلیاردی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای ناشی از فروش اموال و دارایی‌های شهرداری مثل زمین و لچکی و درآمدهای ناشی از قدرالسهم‌هاست. دو ماه از سه ماه اول سال، تخفیف‌هایی در عوارض صدور پروانه لحاظ شده بود و با احتساب این تخفیف‌ها، درصد تحقق درآمدهای حوزۀ شهرسازی و صدور پروانه نیز حدود ۷۰ درصد بود. اگر بخواهیم از لحاظ بررسی روندها و به‌صورت منطقی درآمدها را بررسی کنیم، باید گفت که درصد تحقق درآمدها اصولا در سه ماه اول سال نسبت به نیمۀ دوم کم‌تر است. از لحاظ هزینه‌‌کرد هم عمدۀ هزینه‌های شهرداری مربوط به حقوق کارکنان است به گونه‌ای که حدود ۴۸ درصد از درآمدهای این سه ماه صرف هزینه‌های کارکنان شده است. در حوزۀ عمرانی، در سه ماه اول سال، بیش‌تر به تصمیم‌گیری دربارۀ اجرای پروژه‌ها و آماده‌سازی قراردادها پرداخته می‌شود. دربارۀ آنچه که در اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی بوده، به نظر می‌آید با توجه به درصد تحقق درآمدها در سه ماهۀ دوم بتوان تحلیل منطقی داد که چه اتفاقی می‌افتد.

 

*این میزان تحقق بودجه در سه ماه اول سال رضایت‌بخش است؟

تقریبا بله. عمدۀ دغدغه و نگرانی ما مربوط به تحقق درآمدهای اصلی مثل درآمد ناشی از صدور پروانه یا فروش اموال که در حوزۀ تملک و تفکیک و فروش اموال تعریف می‌شود و روند وصول درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است که حدود ۹۳ درصد از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم محقق شده است.

 

*هفتۀ گذشته، شما در صحن علنی شورای شهر از وضعیت درآمدهای شهرداری در سه ماه اول سال انتقاد کردید؟

با توجه به اینکه رویکرد دولت توسعۀ ساخت‌وساز است، به نظر می‌رسد در این زمینه مشکلاتی وجود دارد. ما در سه ماه اول سال، برای صدور پروانه، تخفیف‌هایی را اعمال کردیم و در این مدت، استقبال خوبی هم از صدور پروانه شاهد بودیم ولی به نظر می‌رسد که حوزۀ ساخت‌وساز خیلی در کرمان فعال نیست. در زمینۀ مسکن ملی هم که بسیار مورد تاکید دولت است، صدور پروانه‌های ما خیلی قابل ملاحظه نیست و انتقاداتی در این خصوص وجود دارد. البته تنها برپایۀ آنچه که در سه ماه اول سال رخ داده، نمی‌توان تحلیل جامع و منطقی ارائه کرد و در سه ماه دوم بهتر می‌توان نظر داد. موضوع دیگر این است که روند اخذ درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در این سه ماه تقریبا روندی رو به کاهش داشته است. هنوز به‌طور دقیق تحلیل نشده که این کاهش، ناشی از تصمیم مجلس و قانون توزیع سهم مالیات بر ارزش افزوده است که سال گذشته سهمیه‌بندی دربارۀ شهرهای کوچک و بزرگ انجام داد یا دلایل دیگری دارد. اطلاعات ما هنوز در این خصوص کامل نیست ولی سهمی که از مالیات بر ارزش افزوده در این سه ماه برای شهرداری کرمان وصول شده، روند رو به کاهشی داشته است.

 

*پیش‌بینی می‌کنید در سه ماه دوم هم این روند کاهشی باشد؟

هنوز برای ماه چهارم سهم شهرداری واریز نشده است. اگر این ماه هم واریز شود و ببینیم روند همچنان کاهشی است، جای نگرانی دارد چون حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بودجۀ امسال که تقریبا یک‌چهارم کل بودجه است را مالیات بر ارزش‌افزوده تشکیل می‌دهد که روند کاهشی آن واقعا نگران‌کننده است.

 

*ماجرای عوارض مازادی که از مردم گرفته شده چیست؟ بالاخره کسانی که به شهرداری هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌اند چه باید بکنند؟

موضوع عوارض مازاد نیست. ضریبی داریم که به کای‌پی معروف بوده و مربوط به عوارض صدور پروانه و شهرسازی است. شهرداری سال گذشته ضریبی را پیشنهاد کرد که در هیات تطبیق تایید نشد. شهرداری ضریب جدیدی را پیشنهاد کرد که باز هم در هیات تطبیق تصویب نشد. موضوع به هیات حل اختلاف رفت که در هیات حل اختلاف، تقریبا نظر هیات تطبیق تایید شد و در واقع، ضریب پیشنهادی تصویب نشد ولی شهرداری تا پایان اردیبهشت‌ماه مشکلی نداشت و می‌توانست براساس ضریب مصوب سال قبل و برابر قانون ضوابط بودجه، عمل کند ولی بعد از ابلاغ ضریب دولت، باید با ضریب جدید عوارض را اخذ می‌کرد تا شورای شهر ضریب را تصویب و مراحل مربوط به آن طی می‌شد. بحثی وجود دارد که برخی از دوستان می‌گویند به ما عدم تصویب ابلاغ نشده و برخی می‌گویند ابلاغ شده است اما به نظر می‌آید شهرداری با همان روند ابتدای سال، کار را پیش برده در حالی که نباید آن ضریب اعمال می‌شده است. اگر به این نتیجه برسیم که ضریبی که شهرداری اعمال کرده غیرقانونی بوده، شهرداری هر عوارضی براساس این ضریب گرفته باشد، باید آن را به مردم بگرداند. طی جلساتی در شورا این موضوع در حال بررسی است و وقتی به نتیجۀ نهایی رسید، آن را اعلام خواهیم کرد.




حوزۀ ساخت‌وساز در شهر کرمان فعال نیست

منبع:آرمـان
? حوزۀ ساخت‌وساز در شهر کرمان فعال نیست