حمایت از اسرائیل، آخرین میخ‌ها بر تابوت تمدن غرب است

نذیر کرمان/کرمان وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: با یادآوری موضع گیری‌های دولت‌های مختلف در برابر آمریکا بیان کرد: ما به یک اجماع ملی در موضوعی به نام آمریکا نرسیده‌ایم. البته نگاه امام و مقام معظم رهبری در برابر آمریکا روشن است. منوچهر متکی ظهر امروز ششم دی ماه در دومین همایش ملی سیاست خارجی […]

نذیر کرمان/کرمان وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: با یادآوری موضع گیری‌های دولت‌های مختلف در برابر آمریکا بیان کرد: ما به یک اجماع ملی در موضوعی به نام آمریکا نرسیده‌ایم. البته نگاه امام و مقام معظم رهبری در برابر آمریکا روشن است.

منوچهر متکی ظهر امروز ششم دی ماه در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: از دل انقلاب آموزشی نظام آموزشی بیرون می‌آید و انسان تراز تربیت می کند.

وی ادامه داد: آموزش یکی از حوزه‌های مهم مورد توجه بعد از انقلاب اسلامی بوده و سوال اینجاست که آیا دانش آموخته‌های ما در تراز جمهوری اسلامی هستند یا نه؟ به سختی می‌توان به این سوال پاسخ داد. به اعتقاد بنده دو عامل متون درسی و کسانی که این درس‌ها را در دانشگاه ها ارائه می‌دهند، در پاسخ به این سوال، مهم هستند.

وزیر اسبق امور خارجه ایران بیان کرد: سیاست خارجی ویترین هر کشور و حکومتی برای دیگران در سطح بین المللی است و سیاست خارجی برآمده از مبانی موجود و غیرموجود آن کشور است.

وی بیان کرد: سیاست خارجی درجه، جایگاه و تاثیرگذاری کشورها را نشان می‌دهد و شناخت این قدرت در سیاست خارجی و نسبت آن با سیاست داخلی نکته مهم و کلیدی است.

متکی با بیان این مطلب که قدرت سیاست خارجی برآمده از برآیندهای همه قدرت‌های موجود در یک جامعه است و اگر این نباشد برآمده از وابستگی است، تصریح کرد: قدرت یک جامعه تجمیع قدرت دیپلماسی و میدان است و قدرت یک جامعه، قدرت مردمی، اقتصادی و قدرت مبانی آن است و هر کشوری برای آنچه در جهان جاری است و آنچه باید شود، حرف و نظریه دارد.

وی جهت‌گیری‌ها را از مولفه‌های نقش آفرینی سیاست خارجی برشمرد و اظهار کرد: جهت‌گیری بسیار مهم است البته این جهت گیری در جمهوری اسلامی در فضای نظام یا دولت‌ها تعریف می‌شود.

وزیر اسبق امور خارجه ایران نقشه راه را از دیگر رموز موفقیت در سیاست خارجی دانست و بیان کرد: نقشه راه کلی در ارتباط با کشورهای منطقه و بین الملل و نقشه راه‌های موردی و موضوعی داریم و بدون نقشه راه حرکت کردن، به ناکجاآباد رفتن است.

وی حضور دیپلمات‌های حرفه‌ای و باورمند را در حوزه سیاست خارجی مهم دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را به ثمر رساند و استقلال برای ایران به ارمغان آورد.

متکی ادامه داد: مردمی بودن و با مردم حرکت کردن ویژگی انقلاب امام راحل بود. امام معتقد نبود که یک گروه خاص یا گروه پیشتازی نهضتی را به پیروزی می‌رساند و ایشان از همین شیوه (مردمی بودن و با مردم حرکت کردن) برای صدور انقلاب استفاده کرد. توفیقاتی که امروز در منطقه می‌بینیم از همان نگاه است.

وی در نسبت سیاست خارجی و داخلی، اظهار کرد: اجماع در سیاست خارجی بسیار مهم است و ما در این زمینه وفاق داریم.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با اشاره به واکنش‌های آمریکا به ایران و برعکس بیان کرد: امریکایی‌ها می‌دانند با ایران مسائه دارند و اهدافشان به راحتی قابل وصول نیست، لذا براندازی و تغییر رفتار ایران از سناریوهای آمریکا در برابر جمهوری اسلامی است.

وی با یادآوری موضع گیری‌های دولت‌های مختلف در برابر آمریکا بیان کرد: ما به یک اجماع ملی در موضوعی به نام آمریکا نرسیده‌ایم. البته نگاه امام و مقام معظم رهبری در برابر آمریکا روشن است.

متکی افزود: مجموعه داشته‌ها و آورده‌های یک کشور می‌تواند در حوزه‌های مختلف تولید قدرت در سیاست خارجی آن کشور موثر باشد.

وی با تبیین نقش  سازمان‌های مردم نهاد، دانشجویان، اقشار و … در سیاست خارجی و در ادامه با اشاره به سفر برخی از احزاب به ایران، تصریح کرد: احزاب می‌توانند بخشی از سیاست خارجی را اجرا کنند.

وزیر اسبق امور خارجه ایران در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: دانشگاه کرمان، در محلی‌سازی سیاست خارجی و نقش آفرینی ظرفیت‌های استانی در سیاست‌های خارجی، پیشگام است.

وی تاکید کرد: کرمان دیار جهاد، اجتهاد و شهادت است و سردار حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز نگاه امام در حوزه سیاست خارجی بود و اینها شاگردهای اول درس‌های امام و مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی بودند. حاج قاسم در کسوت یک دیپلمات حرفه‌ای ظاهر می‌شد و حاصل تلاش و ایثار و جانفشانی و محصول خون پاک سردار دلها، غزه است.

متکی بیان کرد: اسرائیلی‌ها در برابر تهاجم یا در برابر دفاع از تهاجم؛ سریع، خشن، مخرب و گسترده پاسخ می‌دادند اما این‌بار در برابر طوفان الاقصی به بدترین و غیرانسانی ترین شکل مردم غزه را کشتند، اما طعم پیروزی نچشیدند و هر کاری که بکنند اثر پیروزی که حماس ایجاد کرد را نمی‌توانند از بین ببرند.

وی ادامه داد: در آینده نه چندان دور، غزه آبستن حوادث فراوانی خواهد بود و آمریکا و اروپا با حمایت و سکوت‌شان از وحشیانه‌ترین جنایت ضد انسانی در غزه، آخرین میخ‌ها را بر تابوت تمدن غرب می‌زنند.

انتهای پیام




حمایت از اسرائیل، آخرین میخ‌ها بر تابوت تمدن غرب است

منبع: ایـسنا
? حمایت از اسرائیل، آخرین میخ‌ها بر تابوت تمدن غرب است