حق دخالت در انتخابات را نداریم/ لزوم شناسایی و کنترل عواملی که موجب اختلاف می‌شود

نذیر کرمان/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی گفت: باید آسیب‌شناسی و موضوعاتی که موجب تشکیل پرونده می‌شود، کنترل شود و این مسئله به تنهایی از عهده قوه قضائیه برنمی‌آید. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی امروز هفتم دی ماه در همایش روسا و دادستان‌های استان کرمان در راستای […]

نذیر کرمان/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی گفت: باید آسیب‌شناسی و موضوعاتی که موجب تشکیل پرونده می‌شود، کنترل شود و این مسئله به تنهایی از عهده قوه قضائیه برنمی‌آید.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی امروز هفتم دی ماه در همایش روسا و دادستان‌های استان کرمان در راستای ارزیابی عملکرد حوزه‌های قضایی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ورودی پرونده‌ها در ۹ ماهه امسال اظهار کرد: این وضعیت خوبی نیست و نشان دهنده بیماری جامعه و وجود مشکل است که باید آسیب‌شناسی و موضوعاتی که موجب تشکیل پرونده می‌شود، کنترل شود و این مسئله به تنهایی از عهده قوه قضائیه برنمی‌آید.

وی افزود: علی رغم افزایش ورودی، خروجی پرونده‌ها نیز ۱۴ درصد افزایش داشته و با وجود همه مشکلات و کمبود نیروی انسانی، نرخ رسیدگی در سال جاری با تلاش قضات و همکاران اداری به ۹۹ درصد رسیده است.

حمیدی تصریح کرد: کمبود قاضی و شعب بدون تصدی از معضلات دادسراها و دادگاه‌های استان کرمان است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به فرا رسیدن سالروز حماسه ۹ دی، بیان کرد: ۹ دی روز تاریخی در نظام جمهوری اسلامی است که مردم فهیم ایران فتنه بزرگی را از کشور و نظام دور کردند.

وی با اشاره به اینکه فتنه‌های مختلفی در کشور داشتیم اما سال ۸۸ به دلیل سردمداری افراد سرشناس، آن حوادث جایگاه مهم‌تری داشت و در واقع توطئه بزرگی بود، گفت: افرادی که زمانی خودشان در به ثمر نشستن انقلاب نقش داشته‌اند، در فتنه ۸۸ سردمدار بودند و این مسائل غبار فتنه را بیشتر کرد اما با حضور مردم با بصیرت در ۹ دی، این فتنه را خنثی کرد و باید این واقعه بزرگ پاس داشته شود.

حمیدی همچنین با اشاره به انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در سال جاری تاکید کرد: همکاران قضایی باید نقش قوه قصائیه در انتخابات را کامل و بدون نقص ایفا و به وظیفه خود عمل کنند تا به با شکوه برگزار شدن انتخابات کمک کنیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره به نقش شهروندی دادستان‌ها روسای دادگستری گفت: باید از جایگاه خود در بین خانواده و دوستان برای دعوت و تشویق به حضور در انتخابات استفاده کنیم و از سوی دیگر در انجام وظیفه سازمانی که به عنوان دستگاه قضائی در انتخابات داریم، نباید تعلل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما حق دخالت در انتخابات را نداریم، اظهار کرد: نظارت و اجرا دو رکن انتخابات هستند و هر دو متولی دارد. نظارت با شورای نگهبان است و قوه قضائیه نظارت عامه بر حسن اجرای قوانین دارد.

حمیدی تصریح کرد: ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در استان کرمان تشکیل شده و جلسات منظم برگزار می‌شود. متناظر این ستاد در شهرستان‌هاست و جلسات تشکیل شده و تاکید داریم این ستادها فعال پای کار باشند زیرا در پیشگیری از جرائم انتخاباتی خیلی کمک‌کننده است.

وی بیان کرد: وظیفه دیگر ما تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی است که این امر نیز انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگر سخنانش خطاب به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها گفت: شما در شهرستان خودتان مسئولیت دارید و به عنوان رئیس حوزه قضایی وظایف نظارتی دارید اما متاسفانه مشکلاتی را مشاهده می‌کنیم که ناشی از عدم نظارت است.

وی با تاکید بر رسیدگی به پرونده‌های مسن افزود: پرونده‌هایی که اول مهرماه امسال، یک سال از ثبت آن گذشته و مختومه نشده، پرونده معوقه محسوب می‌شد و حدود ۷۵۰۰ مورد در سطح استان داشتیم که تعهد کردیم تا پایان سال یک سوم این پرونده‌ها را تصمیم‌گیری و مختومه شود و تاکنون حدود ۱۸۰۰ مورد تعیین تکلیف شده است.

حمیدی همچنین با تاکید بر تلاش و همت بر سوق دادن پرونده‌های قصاص به سمت صلح و سازش اظهار کرد: دادرسی الکترونیک را اجرا کنید و به ویژه دادگاه‌های زندانیان باید آنلاین باشد. چه لزومی است اعزام و بدرقه از زندان داشته باشیم؟

وی با اشاره به اینکه بعد از قعطیت، در اجرای احکام تعلل نکنید، گفت: از وضعیت زندان و سرشکی از زندانیان غفلت نکنید. حق و حقوق این افراد باید رعایت شده و نباید زندانیان را فراموش کنیم.

انتهای پیام




حق دخالت در انتخابات را نداریم/ لزوم شناسایی و کنترل عواملی که موجب اختلاف می‌شود

منبع: ایـسنا
? حق دخالت در انتخابات را نداریم/ لزوم شناسایی و کنترل عواملی که موجب اختلاف می‌شود