حضرت زینب(س) اولین تاریخ نگار نهضت عاشوراست

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران قلعه گنج گفت: اولین تاریخ نگار واقعه کربلا و کاروان اسراء را حضرت زینب(س) و زنان قهرمان اهل مقاومت پیام‌رسانی کردند. به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی نذیر کرمان از رودبار جنوب، حادثه عاشورا نقش به‌سزایی در حیات و رشد و گسترش اسلام داشته و همچون چراغ پر نوری در جلو راه […]

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران قلعه گنج گفت: اولین تاریخ نگار واقعه کربلا و کاروان اسراء را حضرت زینب(س) و زنان قهرمان اهل مقاومت پیام‌رسانی کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی نذیر کرمان از رودبار جنوب، حادثه عاشورا نقش به‌سزایی در حیات و رشد و گسترش اسلام داشته و همچون چراغ پر نوری در جلو راه امت اسلامی نور افشانی کرده است. بی‌تردید یکی از گروه‌های نقش آفرین در این نهضت زنان بودند، اگر اسلام با قیام امام حسین (ع) زنده است، سهم بزرگی از آن مربوط به زنانی است که تاریخ، مانند آن را کمتر دیده است.

 
سمیه سالمی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قلعه گنج در گفت‌و‌گو با خبرنگار نذیر کرمان به نقش زنان عاشورایی در نهضت امام حسین(علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: زنان نیز با صبر و استقامت در برابر مصیبت‌ها، رنج‌ها و اسارت در حماسه عاشورا نقش بسزایی داشتند؛ بانوان و دختران جامعه اسلامی از نور هدایت این بزرگواران بهره گرفته و آنان را سرلوحه خویش در زندگی قرار دهند.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قلعه گنج در ادامه با تاکید بر اینکه نقش زینب کبری(س) در واقعه کربلا بی‌بدیل بود، گفت: ایشان یک نقش هدایت، همراهی و مقاومت و مقابله با دشمن و همچنین نقش حمایت کاروان و پیام واقعه عاشورا را برعهده داشتند و برای کم کردن التهاب روحیه و شهادت اصحاب و یاران امام حسین(ع) به ایشان دلداری و تسلی می‌داد.
 
وی گفت: حضرت زینب(س) مقاوم و صبور در شب عاشورا در صحنه حاضر شد یکی از نقش‌های بسیار تأثیرگذار که تاریخ قلم فرسایی می‌کن  نتوانسته ابعاد این قهرمانی، کاروان سالاری، مقاومت و صبر را بستاید حضور زینب کبری (س) بعد از عصر عاشورا و شهادت امام حسین(ع) است.
 
این مقام حوزوی اضافه کرد: بانوان در کربلا نشان دادند که حضور در عرصه‌های مختلف به مردان اختصاص ندارد؛ بلکه آنان می‌توانند برای دفاع از دین و ارزش‌های الهی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور یابند.
 
سالمی در پاسخ به این سؤال که چرا زنان در کربلا حضور داشتند، خاطر نشان کرد: امام حسین(علیه‌السلام) با علم به شهادت، برای تحقق اهداف خویش و رسوا کردن بنی‌امیه و جلوگیری از انحراف امت و تحریف حقایق، زنان و فرزندان را همراه خود بردند.
 
وی افزود: اگر حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) بدون خویشان و بستگان به کربلا می‌رفتند و به شهادت می‌رسیدند، تاریخ این حادثه را فقط از منظر دشمنان ثبت می‌کرد، اما زنان عاشورایی به سرپرستی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) حقایق و واقعیت‌ها را آشکار و افکار عمومی را روشن کرده و نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.
 
استاد حوزه خواهران، تقویت روحیه صبر و استقامت را از نقش‌های زنان عاشورا برشمرد و تصریح کرد: بانوان حاضر در کربلا با وجود شهادت همسر، فرزندان و بستگان خویش صبر و اسقامت ورزیده و دیگران را دلداری می‌دادند.
 
 وی گفت: یکی از فرازهای مهم در زندگی حضرت زینب(س) وقایع پس از ظهر عاشوراست که ایشان را به مقامی می‌رساند که در دنیا به یک نفر داده شده و آن شخص کسی نیست جز دختر بزرگوار امیرالمومنین(ع) ایشان هنگامی نائبه الامام می‌شوند که جان خود را سپر ولایت و امامت کرده و از امام عصر خویش پس از شهادت برادر بزرگوارشان امام حسین (ع) دفاع می کند.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قلعه گنج با بیان اینکه وقار حضرت زینب(س) در تاریخ ماندگار شد، گفت: به اذن خداوند برای ادامه سلسله امامت و ولایت حضرت سجاد(ع) بیمار می‌شود و در این مسیر بارها حضرت زینب(س) برای حفاظت جان این امام پیش قدم می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: واقعه عاشورا یک نهضت فراگیری بود که همگان از طفل ۶ ماهه تا پیرمردی مانند حبیب بن مظاهر در آن نقش آفرینی کردند و در جایی که خلا نقش مردانه وجود داشت آن را زنان پر کردند.
 
 
سالمی بر تاسی از سیره زینب(س) تاکید کرد و عنوان کرد: از رموز ماندگاری عاشورا همین مشی زینبی(س) زیستن و وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های قیام کربلا ونهصت عاشوراست.
 
وی ابراز کرد: امروز زنان و مردان نیز باید در مسیر ولایت و امامت با الگو گیری از تمام ابعاد زندگانی حضرت زینب(س) حرکت کنند و زمینه ساز ظهور مهدی موعود(عج) باشند.
 
انتهای خبر/پورحیدر




حضرت زینب(س) اولین تاریخ نگار نهضت عاشوراست

منبع:آرمـان
? حضرت زینب(س) اولین تاریخ نگار نهضت عاشوراست