«جَر»؛ کاروانسرایی که به ایستگاه پایانی استقامت رسیده است

کاروانسرای«جَر» کرمان طی سال‌های اخیر به دلایل متعدد تخریب شده و به علت عدم بازسازی شرایطی مناسبی ندارد. به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ استان کرمان که در سطح کشور به عنوان پهناورترین استان شناخته می‌شود، دارای هفت اثر تاریخی ثبت جهانی و همچنین ۸۰۱ اثر ملموس و ناملموس استان به ثبت ملی رسیده […]

کاروانسرای«جَر» کرمان طی سال‌های اخیر به دلایل متعدد تخریب شده و به علت عدم بازسازی شرایطی مناسبی ندارد.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ استان کرمان که در سطح کشور به عنوان پهناورترین استان شناخته می‌شود، دارای هفت اثر تاریخی ثبت جهانی و همچنین ۸۰۱ اثر ملموس و ناملموس استان به ثبت ملی رسیده است که از جمله آنها می‌توان به کاروانسرای «جَر» اشاره داشت.

کاروانسرایی در دل شهر کرمان واقع در بافت قدیمی و دارای پیشینه تاریخی که طی سالیان گذشته به دلیل عوامل متعدد تخریب شده است و تنها قسمت کمی از این کاروانسرا باقی مانده است.

سید محمد علی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ در خصوص این کاروانسرا گفت: این کاروانسرا باقیات و صالحاتی است که شخصی به نام ملا محمد صالح از خود به‌جا گذاشته است که گفتنی است این کاروانسرا مربوط به دوره قاجاریه است.

این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: از ویژگی‌های این کاروانسرا می توان به این مورد اشاره داشت که فتح الله قدسی متخلص به فؤاد کرمانی و سراینده مجموعه «شمعِ‌جمع» به همراه پدرش در این کاروانسرا به کار فروش پشم و ریس اشتغال داشتند و در همین کاروانسرا خواندن ئ نوشتن آموخت و سمت و سوی شعر رفت.

وی در خصوص تخریب این کاروانسرا بیان کرد: حوادثی که در اطراف کاروانسرا «جَر» رقم خورده است و همچنین به دلیل عدم توجه، بخش عمده‌ای از آن تخریب شده است و درصد اندکی از کاروانسرا باقی مانده که اگر به آن رسیدگی نشود، تا چندی دیگر این اثر تاریخی به سرنوشت «خانه سردار» دچار می‌شود.

گلاب‌زاده تصریح کرد: کسانی که «خانه سردار» را در گذشته دیده بودند یادشان است که در ایام تاسوعا و عاشورا این خانه مانند خانه مرحوم خوشرو محل اجتماع دسته‌جات عزادارای بود اما متأسفانه با خاک یکسان شد و هیچ اثری از آن باقی نماند.

این تاریخ‌شناس کرمانی خاطرنشان کرد: کاروانسرا«جَر» در جوار «خانه سردار» قرار دارد و در صورت عدم توجه و رسیدگی به این بنا به سرنوشت «خانه سردار» دچار می‌شود؛ بنابراین اگر این اثر تاریخی مورد بازسازی قرار گیرد، می‌تواند یکی از مراکز تجاری خوب به شمار آید.

انتهای خبر/م




«جَر»؛ کاروانسرایی که به ایستگاه پایانی استقامت رسیده است

منبع:آرمـان
? «جَر»؛ کاروانسرایی که به ایستگاه پایانی استقامت رسیده است