جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی افتتاحیه و اختتامیه ندارد

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با شعار «ایران فرهنگی،وحدت و کثرت موسیقایی» از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه در کرمان برگزار خواهد شد. استان کرمان میزبان منطقۀ پنجم است که شامل استان‌های خراسان رضوی،خراسان جنوبی،یزد،هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان است. همچون سال‌های گذشته این جشنواره طی سه روز در تالار […]

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با شعار «ایران فرهنگی،وحدت و کثرت موسیقایی» از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه در کرمان برگزار خواهد شد.

استان کرمان میزبان منطقۀ پنجم است که شامل استان‌های خراسان رضوی،خراسان جنوبی،یزد،هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان است.

همچون سال‌های گذشته این جشنواره طی سه روز در تالار فرهنگ و هنر برگزار می‌شود و ۱۴ گروه در این برنامه،اجرا دارند. جشنوارۀ امسال غیررقابتی است و مردم کرمان می‌توانند از ساعت ۷ و نیم شب در این رویداد شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با ارائۀ این توضیحات افزود:«اتفاق دیگری که همزمان رخ می‌دهد،برگزاری جشنواره موسیقی نواحی استانی در شهرستان بافت است. دور نخست این جشنواره در سال‌های خیلی دور برگزار می‌شد،دور دوم آن سال گذشته برگزار شد و امسال دور سوم این جشنواره را خواهیم داشت».

محسن روحی در پاسخ به نذیر کرمان که نظرتان دربارۀ این مطالبه که  اختتامیۀ جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شود چیست و آیا در این خصوص پیگیری‌ای انجام داده‌اید؟ اظهار کرد:«زمانی که وزارتخانه،تصمیم را به استان‌ها اعلام کرد که جشنواره به‌صورت منطقه‌ای می‌شود و استان‌هایی که متقاضی میزبانی هستند،به وزارتخانه اعلام کنند،ما نامه نوشتیم و گفتیم هم آمادۀ برگزاری منطقه‌ای و هم ملی هستیم. بخش منطقه‌ای را به ما دادند اما تصمیمی که برای ملی گرفتند هنوز چیزی اعلام نشده است که اینکه کرمان را میزبان جشنوارۀ ملی می‌دانند یا خیر؟».

وی افزود:«جشنواره،مدل افتتاحیه و اختتامیه ندارد و غیررقابتی است. اما اگر قرار باشد جشنی ملی با حضور گروه‌های موسیقی برگزار شود،ما اعلام آمادگی کردیم که در کرمان باشد. تصمیم نهایی با وزارتخانه است».

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،وی ۱۸ تیرماه در جمع خبرنگاران در توضیح بیش‌تر دربارۀ جشنواره موسیقی نواحی که پیش از این به میزبانی کرمان برگزار می‌شد اما در این دوره تنها میزبانی منطقه ۵ به کرمان داده شده است،گفت:«هنرمندان استان ۲۰ نفر هستند که در این جشنواره اجرای موسیقی خواهند داشت. ۴۲ نفر هم از خارج از استان می‌آیند و جمعا ۶۲ نفر از اهالی موسیقی در این جشنواره شرکت می‌کنند».

وی با اشاره به همزمانی برگزاری جشنواره منطقه‌ای و استانی ادامه داد:«در جشنوارۀ منطقه‌ای ۴ گروه از استان کرمان داریم،بقیۀ گروه‌ها در جشنواره بافت شرکت خواهند کرد. برخی میهمانان جشنواره موسیقی نواحی نیز در بافت اجرا خواهند داشت».

روحی اضافه کرد:«هنرمندان و علاقمندان در بافت و شهرستان‌های مجاور می‌توانند از این جشنواره بهره‌مند شوند».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از اظهاراتش،دربارۀ اینکه میزبانی کرمان گرفته شده است،گفت:«اینکه دلیل اصلی چه بوده نمی‌دانم اما طبیعی است که وزارتخانه دربارۀ شکل برگزاری جشنواره‌ای تجدیدنظر کند. برخی جشنواره‌ها ملی بوده و وزارت‌خانه‌ها تصمیم گرفته که به صورت استانی برگزار شوند از جمله جشنواره فیلم فجر در تهران که وزارتخانه به این جمع‌بندی رسید که همزمان با تهران در استان‌ها برگزار شود».

وی افزود:«وزارتخانه موضوع عدالت فرهنگی و توجه ویژه به استان‌ها و شهرستان‌ها را مدنظر دارد».

روحی ادامه داد:«اینکه ما جشنواره استانی را هم در بافت داریم در همین راستاست که جشنواره‌ها در شهرستان‌ها توزیع شده است».

وی گفت:«در موسیقی نواحی وزارتخانه تصمیم گرفته که استان‌های بیش‌تری آن را برگزار کنند و هنرمندان بیش‌تری در آن شرکت کنند. وقتی در پنج منطقه برگزار می‌شود تعداد هنرمندان بیش‌تری شرکت می‌کنند».

وی تاکید کرد:«آنچه به ما گفته شده این است که در سیاست وزارتخانه تجدیدنظر شده و جشنواره باید در پنج منطقه برگزار شود».

وی اضافه کرد:«اینکه جشنواره به این شکل موفق خواهد بود و در سال‌های بعد همین‌طور ادامه خواهد یافت؟ تصمیم با وزارتخانه است».

وی در پاسخ به این پرسش نذیر کرمان که آیا وزارتخانه دربارۀ اینکه کرمان در برگزاری جشنواره‌های گذشته چه نواقصی داشته چیزی اعلام شده است؟ گفت:«اینکه در دوره‌های گذشته کاستی‌هایی داشتیم،وزارتخانه چیزی نگفته است. اگر در گذشته چیزی بوده و اعلام شده،مطلع نیستم ولی در این یک سال که بنده در این مسئولیت حضور دارم. موضوعی که جشنواره کاستی یا ضعفی داشته اعلام نشده است». / الف




جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی افتتاحیه و اختتامیه ندارد

منبع:خبر کرمان
?

جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی افتتاحیه و اختتامیه ندارد

:اخبار استان کرمان – فرهنگ