جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| ۲ تکنیک مهم برای توقف اپیدمی در کشور/ چگونه ویروس سناریوهای قبلی را تکرار می‌کند؟ + نقشه

در حال حاضر با توجه به ایجاد ساب واریانت‌های جدید، میزان مرگ‌هایمان دو رقمی شده و به بالای ۵۰ مورد رسیده که بر این اساس به نظر می‌آید که همچنان روند رو به افزایش داریم. – اخبار استانها – به‌گزارش گروه استان‌های فت فتو، کرونا طی چند ماه اخیر به ویژه از تیرماه به بعد […]

در حال حاضر با توجه به ایجاد ساب واریانت‌های جدید، میزان مرگ‌هایمان دو رقمی شده و به بالای ۵۰ مورد رسیده که بر این اساس به نظر می‌آید که همچنان روند رو به افزایش داریم.

– اخبار استانها –

به‌گزارش گروه استان‌های فت فتو، کرونا طی چند ماه اخیر به ویژه از تیرماه به بعد نوسانات و خیز و فرودهایی داشت. حتی ما یک پیک کوچک با ارتفاع کم هم در اردیبهشت ماه داشتیم، اما از آنجایی که بیماریابی فعالی نداریم و عمدتا بر روی بستری و مرگ و میر مانور داده می‌شود، تغییرات اپیدمی خیلی نمود پیدا نمی‌کند و نمی‌توان تحلیل کرد که گردش ویروس در کشور چگونه است و بر همین اساس آن پیک مشخص نشد.

در حال حاضر با توجه به ایجاد ساب واریانت‌های جدید، موج هفتم بیماری در کشور شکل گرفت و از آنجایی که قابلیت انتشار این ساب‌واریانت‌ها بسیار زیاد است، موارد ابتلایمان بسیار زیاد شد و به تبع بالا رفتن موارد ابتلا، بستری و مرگ هم بیشتر شد. البته نه مانند سویه دلتا که در آن نسبت افزایش مرگ بالا بود، در این واریانت میزان کشندگی کمتر است. با این حال در ماه‌های اخیر میزان مرگ‌هایمان دو رقمی شده و به بالای ۵۰ مورد رسیده است. بر این اساس به نظر می‌آید که همچنان روند رو به افزایش داریم.

‌بر این اساس تصویر روشنی از وضعیت اپیدمی در کشور قابل عرضه نیست، بلکه عمدتا بر اساس برآوردی است که عمدتا هم دقتش پایین است، اما آنچه که اکنون می‌توان مطرح کرد، این است که روند اپیدمی همچنان رو به افزایش است و هنر ما باید در این باشد که هم ارتفاع پیک را به حداقل ممکن رسانده و زودتر به سیر نزولی برسیم و هم دامنه پیک را کاهش دهیم؛ یعنی از زمانی که پیک شروع می‌شود و خاتمه می‌یابد، دامنه زمانی کم شود. این همان کاری است که در برخی کشورها انجام شده و علی‌رغم اینکه ممکن است پیک جدیدی زده شود، اما ارتفاع پیک و دامنه پیک‌شان کمتر می‌شود.

‌در این راستا باید توجه کرد که در اپیدمی سه متغیر اصلی داریم؛ یکی خود ویروس، یکی مردم و یکی هم سیاست‌گذران مدیریت اپیدمی. درباره ویروس ما نمی‌توانیم خیلی ویروس را تحت کنترل قرار دهیم. زیرا بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و تضمینی وجود ندارد که سناریوهای قبلی خودش را تکرار نکند. مشخص نیست که واریانت‌ها یا ساب‌واریانت‌های بعدی چه هستند و آیا میزان کشندگی آن‌ها کمتر یا بیشتر است. یکی از سناریوهایی که برای پاندمی در سطح جهان متصوریم؛ یکی این است که این فراز و فرودها همچنان خواهد بود و اپیدمی تا ماه‌های آینده ادامه دارد. فرض دوم هم این است که ویروس حالت آندمیک به خود گرفته و بومی شود، اما این به زودی اتفاق نمی‌افتد که بخواهیم جشن پیروزی بگیریم. قطعا از آنجایی که پاندمی رخ داده و کشورهای متعددی درگیر این بیماری هستند، کاهش آن زمان‌بر است. حتی ما در کشورهایی که مدیریت موفقی برای اپیدمی داشتند، باز هم پایان اپیدمی را نمی‌بینیم. حتی چین که ماه‌ها میزان مرگ‌ومیرش صفر شده بود یا چشم‌انداز صفر را مبنای کارش قرار داده بود، دیدیم که در شانگهای طغیان اتفاق افتاد و مجبور شدند ۳۰ میلیون نفر را قرنطینه کنند. بنابراین ویروس تحت اختیار ما نیست و هوشمندانه عمل می‌کند.

با این حال اگر هوشمندانه عمل نکنیم احتمال سه رقمی شدن مرگ‌ها وجود دارد، اما پیش‌بینی زمان آن دشوار است. احتمال سه رقمی شدن مرگ‌ها هست و باید توجه کرد که اکنون هم تعداد مرگ‌هایی که گزارش می‌کنیم، مربوط به کسانی هستند که ابتلایشان به کرونا تایید شده و تست‌شان مثبت شده است. اگر افراد محتمل را هم اضافه کنیم، شاید همین الان هم تعداد مرگ‌هایمان سه رقمی باشد.

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان بوشهر/ موارد بستری همچنان سه‌رقمی است

به گزارش فت فتو از بوشهر، حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر موج هفتم کرونا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: روند ابتلا به کرونا در استان بوشهر صعودی است به گونه‌ای که تعداد بستری بخش کرونایی سه رقمی است و اکنون ۱۰۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته ۳۸ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند افزود: در حال حاضر ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۵ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از روز بدون فوتی کرونایی خبر داد و بیان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۲۱۰ نفر به سبب ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۳۷ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۰۸ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

خراسان رضوی/ بیماران بستری ۱۷درصد کاهش یافت

محمد پهلوان کاشی رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس،اظهارداشت: در حال حاضر ۴۱۰بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان خراسان رضوی بستری هستند و سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد ۳۰۱ نفر است.

وی با بیان اینکه طی یک روز گذشته ۹۲ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۶۹ نفر از این تعداد در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند تصریح کرد: روند کاهشی تعداد بیماران بستری و سرپایی تثبیت نشده و لازم است که عموم مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجه لازم را داشته باشند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند گفت: بر اساس بررسی های انجام شده افرادی که واکسن دریافت نکرده اند و یا واکسیناسیون کامل ندارند، بیشترین حجم بیماران را در این بخش ها تشکیل می دهند.

استان کرمان/ بستری ۱۵۲ بیمار قطعی در بیمارستان‌ها

به گزارش فت فتو از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ۲۹ مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از ۳ مورد به ۱۲ مورد افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۶ شهر به ۵ شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۴ شهر به ۶ شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹، تا روز گذشته، اظهار داشت: ۳۱ مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد ۱۶ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۰ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۱۵۲ نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۲ مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به ۵ هزار و ۷۷۶ نفر رسیده است.

استان سمنان/تست‌های مثبت کاهش یافت

حجت‌الله یحیایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: امروز ۲۸۶ بیمار با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان سمنان مراجعه کردند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۴۷ نفر کاهش داشت.

وی با بیان اینکه از مجموع مراجعان مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان سمنان، ۱۴۷ نفر مربوط به جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود و ۱۰۰ نفر نیز مربوط به جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده است عنوان کرد: از مجموع این تعداد تست کرونای ۴۶ نفر در استان سمنان در شبانه‌روز گذشته مثبت شد که سهم شهرستان‌های شاهرود و میامی ۱۱ نفر و ۶ شهرستان دیگر استان سمنان نیز ۳۵ نفر بوده است.

به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، تعداد تست‌های مثبت کرونا در استان سمنان در شبانه‌روز گذشته نسبت به روز پیش از آن ۲۱ نفر کاهش داشته است.

یحیایی با اشاره به بستری شدن ۹ نفر از مجموع مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بیان کرد: این تعداد ۹ بیمار در بیمارستان‌های شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بستری شده‌اند و مجموع بستری شده‌ها در بخش کرونای بیمارستان‌های استان سمنان نسبت به روز پیش از آن ۱ نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۳۷ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان سمنان نیز روند درمانی خود را به صورت سرپایی آغاز کرده‌اند عنوان کرد: در این مدت ۲۶ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان و ۱۱ بیمار سرپایی مبتلای قطعی به کرونا در جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به ثبت رسیده است.

به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، مجموع بیماران سرپایی شناسایی شده مبتلا به کرونا در استان سمنان در شبانه‌روز گذشته نسبت به روز پیش از آن ۲۰ نفر کاهش داشته است.

یحیایی با اشاره به اینکه خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان سمنان ثبت نشد خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۶ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان سمنان بستری‌اند که از این تعداد ۱۸ بیمار در بیمارستان‌های شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان و هشت بیمار در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بستری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع و با احتساب بیماران مشکوک به کرونا، در شبانه‌روز گذشته ۱۹ بیمار در بخش‌های کرونای بیمارستان‌های استان سمنان بستری شده‌اند اضافه کرد: از این تعداد ۱۱ نفر در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان و ۸ نفر نیز در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بستری شده‌اند و مجموع آمار بستری‌ها در بخش‌های کرونای بیمارستان‌های استان سمنان در شبانه‌روز گذشته نسبت به روز پیش از آن ۲ نفرکاهش داشته است.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

گزارش در حال تکمیل




جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| ۲ تکنیک مهم برای توقف اپیدمی در کشور/ چگونه ویروس سناریوهای قبلی را تکرار می‌کند؟ + نقشه

منبع: تسنــیم
? جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| ۲ تکنیک مهم برای توقف اپیدمی در کشور/ چگونه ویروس سناریوهای قبلی را تکرار می‌کند؟ + نقشه