جای خالی کارخانه آرد در کنار گندم‌زارهای رودبار جنوب

یکی از مشکلات پیش روی رودبار جنوب نبود کارخانه آرد است که با صرف هزینه‌های فراوان، گندم‌ها از آن خارج شده و با صرف هزینه بسیار زیاد، آرد مورد نیاز مردم باید دوباره وارد شهرستان شود. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان، با توجه به اینکه گندم محصولی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود […]

یکی از مشکلات پیش روی رودبار جنوب نبود کارخانه آرد است که با صرف هزینه‌های فراوان، گندم‌ها از آن خارج شده و با صرف هزینه بسیار زیاد، آرد مورد نیاز مردم باید دوباره وارد شهرستان شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان، با توجه به اینکه گندم محصولی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود تا دولت حمایت بیشتری از گندمکاران صورت دهد تا علاوه بر ادامه روند خودکفایی گندم، بر حجم تولید نیز افزوده شود و همانند سال‌های نه چندان دور مجددا نیازمند واردات این محصول نباشیم.

 
در سنوات گذشته به دلیل کمبود گندم، بخشی از گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد و علاوه بر اینکه امنیت غذایی کشور به خارج از کشور وابسته بود، سالانه مبلغ قابل توجهی ارز نیز برای تامین نیاز گندم از کشور خارج می‌شد.
 
کشت محصول مهم و استراتژیکی گندم در شهرستان رودبار جنوب مانند دیگر مناطق از تولیدات مهم کشاورزی این شهرستان محسوب شده و کشاورزان رودباری در دوران خشکسالی هم توانسته‌اند به سهم خود در تولید و برداشت این محصول مهم نقش ایفا کنند.
 
بر اساس اعلام مدیر جهاد کشاورزی رودبار جنوب کاشت گندم در این شهرستان امسال افزایش ۷۰ درصدی داشته است و با وجود تولید سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گندم در مزارع رودبار جنوب گندم با کیفیت کشاورزان از شهرستان خارج می‌شود که در واقع تولید کننده نمی‌تواند از این گندم با کیفیت که دسترنج خود اوست استفاده کند.
 
ضرورت ایجاد کارخانه آرد در شهرستان رودبار جنوب
 
آرد و نان در زندگی ایرانیان از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و در اغلب وعده‌های غذایی آنان، این نعمت الهی دیده می‌شود مصرف آرد در ایران به جهت بهره‌ گیری از آن در تهیه نان، شیرینی و غیره بسیار زیاد است که به همین جهت دولتمردان را مجاب به توجه به کشت گندم و تلاش برای خودکفایی کشور در این محصول کرده است.
 
با وجود تولید سالانه ده‌ها هزار تن گندم در مزارع رودبار جنوب مصرف بالای آرد در این شهرستان حتی یک کارخانه آرد در این منطقه وجود ندارد.
 
کارخانه تولید آرد به عنوان مرکز فرآوری‌ کننده گندم و تبدیل آن به کالای اولیه مورد نیاز مردم بسیار حائز اهمیت است که مردم شهرستان همچون سایر شهرهای کشور، به مصرف آرد برای تهیه مواد خوراکی مصرفی خود توجه ویژه‌ای دارند، اما با وجود مصرف بالای آرد متأسفانه هنوز یک کارخانه آرد در این منطقه وجود ندارد.
 
با توجه به اینکه نان در عرصه زندگی اجتماعی ایران زمین همیشه موضوعی فراتر از یک کالای صرف اقتصادی بوده زیرا نه تنها آحاد جامعه از غنی و فقیر مصرف کننده آن هستند بلکه زنجیره طویلی از بخش کشاورزی همچون مزرعه، صنعت و بازرگانی شامل کارخانه و سیلو و صنوف همچون نانوایی تا سفره تک تک شهروندان را در بر می‌گیرد.
 
یکی از مشکلات پیش روی شهرستان رودبارجنوب نبود کارخانه آرد است که با صرف هزینه‌های فراوان گندم از شهرستان خارج شده و دوباره با صرف هزینه بسیار آرد مورد نیاز مردم باید وارد شهرستان شود.
 
داشتن نان خوب و دارای ارزش غذایی بالا از مولفه های متعددی برخوردار است چنانکه از نوع کاشت، داشت و برداشت گندم گرفته تا نحوه نگهداری گندم در سیلوها، نحوه آردسازی و سبوس گیری و در نهایت روش خمیر کردن و پخت آن در کیفیت نان موثر است.
 
هر چند این شهرستان بهترین و باکیفیت ترین گندم استان و کشور را تولید می‌کند اما آردهای توزیع شده در شهرستان از کیفیت پایین تری در تراز با گندم منطقه برخوردار است که بر این اساس توجه به گندم، آرد، نان و کیفیت آن موضوعی بسیار مهم و همیشگی است تا سفره مردم هیچگاه خالی از نان با کیفیت نماند.
 
آرد مورد نیاز رودبار جنوب از کارخانه‌های خارج از شهرستان تأمین می‌شود و احداث کارخانه آرد زمانی توجیه ‌پذیراست که در کنار آن سیلوی دائمی ذخیره گندم باشد یا اینکه خود کارخانه، امکانات ذخیره را داشته باشد که در شهرستان این شرایط کاملا مهیاست.
 
خرید تضمینی گندم از کشاورز در سال جاری بدون هیچ مشکلی در حال انجام بوده و ظرفیت ذخیره سازی شهرستان مطلوب و با کیفیت است که در مجموع دو مرکز آماده خرید این محصول هستند.
 
با توجه به اینکه شهرستان روربار جنوب قطب کشاورزی استان است و افزون بر ۳۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آن به کشت گندم اختصاص داده شده، ضرورت فعالیت این واحدهای تولیدی بیش از پیش احساس می‌شود، به نوعی که وجود کارخانه‌های آرد در این شهرستان می‌تواند زمینه خوبی برای درآمدزایی در این بخش را فراهم کند و برای بسیاری از جوانان اشتغالزایی کند.
 
انتهای خبر/پورحیدر
 
 




جای خالی کارخانه آرد در کنار گندم‌زارهای رودبار جنوب

منبع:آرمـان
? جای خالی کارخانه آرد در کنار گندم‌زارهای رودبار جنوب