تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان از ضایعات سنگ‌های طبیعی

نذیر کرمان ـ حسین بوذری؛ واردات مصالح ساختمانی از کشور چین در سال‌های گذشته شدت گرفته و تولید این مصالح در کشور با کاهش مواجه شده، در حالی که ایران دارای ظرفیت بسیار بالا در زمینه تولید مصالح ساختمانی است. دولت می‌تواند با تکیه و اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور علاوه بر تولید […]

نذیر کرمان ـ حسین بوذری؛ واردات مصالح ساختمانی از کشور چین در سال‌های گذشته شدت گرفته و تولید این مصالح در کشور با کاهش مواجه شده، در حالی که ایران دارای ظرفیت بسیار بالا در زمینه تولید مصالح ساختمانی است.

دولت می‌تواند با تکیه و اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور علاوه بر تولید باکیفیت مصالح ساختمانی از واردات این قبیل محصولات جلوگیری کرده و حتی به صادرات فکر کند.

یک واحد فناور که به تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان ورود کرده است با ایده «تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان» تأسیس شد تا نیاز صنعت ساختمان را برطرف کند.

واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده و تاکنون دستاوردهای مهمی داشته است. محمد رئیسی مدیر این واحد فناور در این‌باره به نذیر کرمان گفت: واحد فناور «نانو فناوران ساختمان» سال ۱۳۹۷ با ایده «تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان» تأسیس و ابتدا چندین پروژه با عناون «تولید نانوپوشش‌های آب‌گریز خودتمیزشونده»، «تولید آجرنما‌های بتنی رنگی»، «تولید سنگ مصنوعی» و «تولید صفحات سیمانی سبک الیافی» تعریف شد.

این فعال حوزه فناوری افزود: به جز ایده «تولید نانو پوشش‌های خودتمیزشونده» که به دلایلی پس از سال‌ها متوقف شد، سایر ایده‌ها تاکنون در حال پیگیری و تکمیل است. سال ۱۳۹۸ مرکز تحقیقات سنگ را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر راه‌اندازی کردیم؛ چراکه در اطراف خمینی‌شهر چندین شهرک صنعتی وجود دارد که در زمینه فرآوری سنگ طبیعی فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات زیست‌محیطی ایجاد شده توسط این شهرک‌ها حجم زیادی از ضایعات است که توسط کارخانه‌های فرآوری سنگ طبیعی ایجاد می‌شود، بر این اساس از سال ۱۳۹۹ این ایده‌ها به این سمت هدایت شد که بتوان از ضایعات در تولید «آجرنما‌های بتنی رنگی»، «سنگ مصنوعی» و «صفحات سیمانی سبک الیافی» استفاده کرد.

مدیر واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر اضافه کرد: این واحد فناور فعالیت خود را از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز کرد و سال ۱۳۹۸ به‌عنوان واحد فناور برتر بین واحد‌های فناور دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان انتخاب شد و اکنون در حال تکمیل فرآیند تولید و استانداردسازی «آجرنما‌های بتنی رنگی»، «سنگ مصنوعی» و «صفحات سیمانی سبک الیافی» است.

رئیسی درباره زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات واحد فناور متبوع خود تشریح کرد: زمینه فعالیت واحد فناور، تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان است و همان‌طور که بالا اشاره شد در حال تکمیل فرآیند تولید نیمه‌صنعتی و استانداردسازی «آجرنما‌های بتنی رنگی»، «سنگ مصنوعی» و «صفحات سیمانی سبک الیافی» هستیم. با توجه به اینکه در این محصولات از ضایعات کارخانه‌های فرآوری سنگ طبیعی استفاده می‌شود، این محصولات می‌تواند برچسب زیست‌محیطی نیز کسب کند.

مشکلات سرراه تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان

وی افزود: این واحد فناور هنوز به درآمدزایی نرسیده و کمک‌های دانشگاه بیشتر جنبه پشتیبانی داشته است، امیدوارم از سوی سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط به ما کمک شود، محصولات واحد فناور قابل استفاده در صنعت ساختمان است و قطعاً به این صنعت کمک بسیاری خواهد کرد. از سویی تولید دانش‌بنیان این فرصت را در اختیار صنعت ساختمان قرار می‌دهد که به خودکفایی برسد.

این فعال حوزه فناوری نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشترین مشکلات موجود در مسیر تجاری‌سازی محصولات، مشکلات مالی است. مشکلات مالی موجب می‌شود محصولی که امکان دارد با حمایت مالی پس از یک یا دو سال به تجاری‌سازی برسد، بدون کمک مالی حتی پس از چندین سال راه به جایی نبرد. کمک‌های دانشگاه هم بیشتر جنبه پشتیبانی داشته است.

رئیسی پیشنهاد کرد که مشابه مراکز رشد دولتی، شهرک‌های علمی تحقیقاتی هم باید به واحد‌های فناور کمک مالی کنند و برای مراکز رشد بودجه جدا در نظر گرفته شود تا اگر توسط واحد‌ها هزینه نشود به سازمان بازگردانده شود.

به گزارش آنا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد این فعال حوزه فناوری که در زمینه دوام بتن بود از سوی انجمن بتن آمریکا (ACI) شاخه ایران به‌عنوان پایان‌نامه برتر کشور در سال ۱۳۸۲ انتخاب شد. سال ۱۳۸۴ در مقطع دکتری گرایش سازه در دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته و دو سال بعد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر که در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد، شد.

رئیسی که سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ مدرک دکتری با گرایش سازه شده است، مدت ۱۵ سال ضمن آموزش دانشجویان مهندسی عمران در مقطع کارشناسی، استاد راهنمای بیش از ۲۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری بوده‌ و تاکنون بیش از ۲۰ مقاله در محلات معتبر بین‌المللی و بیش از ۲۰ مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی چاپ کرده‌ است. تمرکز اصلی فعالیت‌های تحقیقاتی وی روی بتن به‌خصوص تکنولوژی بتن است و سال ۱۳۹۸ به‌عنوان هیئت علمی فناور برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزیده شد.

وی در دو سال اخیر به‌عنوان عضو هیئت علمی فناور از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد انتخاب شد. از سال ۱۳۹۷ به‌عنوان مدیر واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در قالب «واحد نانو فناوران ساختمان» مستقر است و اکنون روی تولید قطعات پیش‌ساخته بتنی دانش‌بنیان فعالیت تحقیقاتی انجام می‌دهد.

انتهای پیام/




تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان از ضایعات سنگ‌های طبیعی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? تولید مصالح ساختمانی دانش‌بنیان از ضایعات سنگ‌های طبیعی