توجه بانوان طلبه به فلسفه حجاب و تاثیرگذاری رفتارشان بر جامعه

در میزگرد اخلاقی، با موضوع «آسیب شناسی رفتاری بانوان طلبه در امر پوشش»، بر لزوم توجه طلاب به فلسفه حجاب و تاثیرگذای رفتارشان بر جامعه تأکید شد. به گزارش نذیر کرمان در کرمان، میزگرد اخلاقی «آسیب شناسی رفتاری بانوان طلبه در امر پوشش و آراستگی» به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری(س) رفسنجان […]

در میزگرد اخلاقی، با موضوع «آسیب شناسی رفتاری بانوان طلبه در امر پوشش»، بر لزوم توجه طلاب به فلسفه حجاب و تاثیرگذای رفتارشان بر جامعه تأکید شد.

به گزارش نذیر کرمان در کرمان، میزگرد اخلاقی «آسیب شناسی رفتاری بانوان طلبه در امر پوشش و آراستگی» به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری(س) رفسنجان با حضور طلاب این مؤسسه برگزار شد که در بخش اول پنج نفر از طلاب خانم‌ها رضوانه جعفری، زینب عظیم زاده، نجمه خدادادی، فاطمه مهدوی و فاطمه گلستانی به گفت‌وگو پرداختند و در بخش دوم خانم‌ها آفرند و کاظمی به سئوالات مطرح شده و آسیب‌های شناسایی شده پاسخ دادند.

رضوانه جعفری یکی از بانوان طلبه ارائه دهنده بحث، اظهار داشت: با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و سطح تأثیرگذاری طلاب بر اقشار مختلف جامعه، یکی از آسیب‌های پوشش در بانوان طلبه، تنوع در پوشش ایشان است.

وی یکی از دلایل تنوع در پوشش طلاب را «بی توجهی آن‌ها به فلسفه حجاب» دانست و افزود: اگر طلاب در این زمینه مطالعه جدی داشته باشند و متوجه تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم خود بر جامعه باشند، نه تنها خود از این آسیب در امان می‌مانند بلکه سطح تأثیر گذاری قوی‌تری هم دارند.

زینب عظیم‌زاده، بانوی طلبه شرکت کننده در بحث، «جامعه» را یکی دیگر از دلایل تنوع پوشش طلاب دانست و مصادیق سخن خود را تبلیغات، رسانه، بازار و نوع برخورد افراد جامعه با طلاب خواهر بیان کرد و یادآور شد: طلاب ما بدون توجه به جایگاه خود از جامعه تأثیر می‌گیرند و نتیجه آن مشاهده انواع پوشش‌ها در بین بانوان طلبه است.

نجمه خدادادی، دیگر بانوی طلبه شرکت کننده در میزگرد به یکی دیگر از دلایل تنوع پوشش بانوان طلبه اشاره کرد و خانواده را در پوشش حداقلی و یا حداکثری بانوان طلبه مؤثر دانست و اظهار کرد: لازمه جهت دهی مثبت این دلیل، آگاهی دادن به خانواده، محکم نمودن پایه‌های اعتقادی و کسب مهارت است.

فاطمه مهدوی بانوی طلبه شرکت کننده در میزگرد نیز با بیان اینکه محل اعتبار طلبه، علم قوی و رفتار اخلاقی او است نه ظاهرش، خاطرنشان کرد: ظاهر طلبه در پذیرش او بسیار مهم است ولی منظور، ظاهری نظیف، پیراسته و به دور از شلختگی مد نظر است نه اینکه همراه مُد با رنگ‌ها و مدل‌ها چرخش داشته باشد.

فاطمه گلستانی، از شرکت کنندگان در میزگرد، سلایق شخصی را در تنوع پوشش بانوان طلبه اثر گذار دانست و اظهار کرد: در بین آقایان طلبه، لباس خاصی مرسوم است و همه طلاب آقا را با این لباس می‌شناسند، هر چند که در رنگ و جنس تفاوت دارند، اما حالت ویژه آن معرف طلبگی ایشان است، ولی در بین خانم‌های طلبه چنین لباسی مطرح نیست و خانم‌ها بسته به سلیقه خود، نوعی از پوشش را انتخاب می‌کنند و با توجه به این موضوع انواع مختلفی از پوشش در بین طلاب مشاهده می‌شود.

در بخش دوم این میزگرد، خانم‌ها آفرند و کاظمی از مدرسان حوزه و فعالان فرهنگی، با جمع بندی مباحث مطرح شده توسط طلاب، با تأیید آن و با توجه به شرایط جامعه، راهکارهایی در این زمینه بیان کردند.

مدرسان حوزه علمیه یادآور شدند: طلاب به دور از تمایلات شخصی باید در نظر داشته باشند که دین خدا در این زمینه چه گفته و چه چیز مرضی رضای خدای متعال است و نکته دیگر اینکه چه بخواهند و چه نخواهند، قشر طلبه بر جامعه تأثیر می‌گذارد و چه بسا عمل ایشان نسبت به گفتارشان تأثیر بیشتری داشته باشد.

اساتید پاسخگوی میزگرد، تصریح کردند: بانوان طلبه باید در جنبه‌های علمی خود را قوی کنند و توان پاسخگویی خود را در بُعد دینی بالا ببرند، چرا که محل رجوع مردم هستند و به این موضوع هم توجه داشته باشند که هر جایی از جمله محل کار و تحصیل، مهمانی خانوادگی، مهمانی رسمی، حضور در جامعه و در بین همسایگان پوشش خاصی می‌طلبد و یک طلبه باید به طور جامع به همه این مسائل توجه داشته باشد و بداند اگر آنچه را که به آن اعتقاد دارد عمل کند و در این راه مقاومت کند، به یقین نصرت خدای متعال در ابعاد مختلف همراه او است و او را سربلند خواهد کرد.




توجه بانوان طلبه به فلسفه حجاب و تاثیرگذاری رفتارشان بر جامعه

منبع: رســا
? توجه بانوان طلبه به فلسفه حجاب و تاثیرگذاری رفتارشان بر جامعه