تلاش فرهنگستان علوم برای ارائه راهکارهای اجرایی تفکیک پسماند از مبدا

رئیس کارگروه اتاق فکر تغییر اقلیم و محیط زیست فرهنگستان علوم با اشاره به آغاز به کار این اتاق از مهرماه سال جاری، گفت: اولین اولویت تعیین شده در این اتاق موضوع مدیریت پسماند با رویکرد تفکیک از مبدا است؛ چرا که از تصویب قانون این موضوع ۱۰ سال می‌گذرد، ولی همچنان تفکیک پسماند از […]

رئیس کارگروه اتاق فکر تغییر اقلیم و محیط زیست فرهنگستان علوم با اشاره به آغاز به کار این اتاق از مهرماه سال جاری، گفت: اولین اولویت تعیین شده در این اتاق موضوع مدیریت پسماند با رویکرد تفکیک از مبدا است؛ چرا که از تصویب قانون این موضوع ۱۰ سال می‌گذرد، ولی همچنان تفکیک پسماند از مبدا اجرایی نشده است.

به گزارش فت فتو، دکتر نادر مختارانی امروز در نشست عمومی کارگروه مدیریت پسماند با موضوع تفکیک از مبدا پسماندهای عادی که در سالن همایش‌های ابوریحان بیرونی فرهنگستان علوم برگزار شد، افزود: فرهنگستان علوم در راستای وظایف و مسؤولیت‌های حرفه‌ای که بر عهده دارد، اقدام به تشکیل اتاق فکر تغییر اقلیم و محیط زیست کرده که ذیل آن ۴ کارگروه را تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه این اتاق در مهرماه سال جاری آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: این اتاق کار خود را با ۴ کارگروه “مدیریت پسماند”، “آلودگی هوا”، “تغییر اقلیم” و “پیوند” آغاز کرد.

مختارانی، با اشاره به ماموریت‌های این کارگروه‌ها با تاکید بر اینکه این کارگروه‌ها قرار نیست کار پژوهشی انجام دهند، یادآور شد: ما در گام اول مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف پسماند و تغییر اقلیم را شناسایی کرده و با برگزاری نشست‌هایی با متخصصان، راهکارهای اجرایی برای حل این معضلات را ارائه خواهیم داد.

رییس کارگروه اتاق فکر تغییر اقلیم و محیط زیست فرهنگستان علوم، اولین موضوع در دستور کار این اتاق را مدیریت پسماند با رویکرد تفکیک از مبدا ذکر کرد و ادامه داد: ما علاوه بر شناسایی و ارائه راهکارها به دنبال اجرایی کردن مصوبات در حوزه‌های مختلف هستیم که در این زمینه آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها است.

به گفته وی، ماده ۴ این آیین‌نامه بر این موضوع تاکید دارد که مدیریت‌های اجرایی پسماندهای عادی باید طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را به گونه‌ای تهیه کنند که در مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۰ و در سایر شهرها و روستاها تا پایان سال ۱۳۹۲، همه پسماندهای عادی به صورت تفکیک شده، جمع آوری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، خاطر نشان کرد: از تصویب این قانون ۱۰ سال می‌گذرد، ولی همچنان اجرایی نشده است و تفکیک پسماند از مبدا را نداریم و ما درصدد هستیم در این کارگروه‌ها دستورالعمل‌های اجرایی برای حل این معضل را به مسوولان ارائه دهیم.

انتهای پیام




تلاش فرهنگستان علوم برای ارائه راهکارهای اجرایی تفکیک پسماند از مبدا

منبع: ایـسنا
? تلاش فرهنگستان علوم برای ارائه راهکارهای اجرایی تفکیک پسماند از مبدا