تعاون در اذهان عمومی جامعه تخریب شده است

فت فتو/کرمان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: اولویت پرداخت تسهیلات و اشتغالزایی با تعاونی‌های روستایی است، البته به این نحو که به جای وام دادن به افراد، به تعاونی وام داده شود تا افراد را تحت پوشش خود بگیرند. محمدرضا مصباح امروز هفتم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به […]

فت فتو/کرمان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: اولویت پرداخت تسهیلات و اشتغالزایی با تعاونی‌های روستایی است، البته به این نحو که به جای وام دادن به افراد، به تعاونی وام داده شود تا افراد را تحت پوشش خود بگیرند.

محمدرضا مصباح امروز هفتم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته تعاون بیان کرد: به نظر می‌رسد حوزه تعاون در اذهان عمومی جامعه دارد تخریب می‌شود؛ در سطح کشور هزار شرکت تعاونی وجود دارد که فعالیت موفقی دارند اما چند شرکت‌ تعاونی که فعالیت موفقی نداشتند همواره به عنوان شناسنامه تعاونی آن استان معرفی می‌شود.

وی افزود: اگر در حوزه مسکن شرکت‌های تعاونی ورود نمی‌کردند نه طرح مسکن مهر داشتیم و نه طرح مسکن ملی؛ این نشان می‌دهد که اگر به حوزه تعاون بها داده شود می‌تواند گره‌گشای بسیاری از گره‌های کور اقتصادی کشور باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص بیان آمار تعاونی‌های استان کرمان گفت: در استان کرمان، ۵۳۷۹ شرکت تعاونی فعال داریم که با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال توانستند برای ۶۳ هزار و ۷۰۱ نفر اشتغال ایجاد کنند.

مصباح با بیان اینکه حوزه کشاورزی با ۱۵۰۳ تعاونی در صدر تعاونی‌های استان کرمان قرار دارد اظهار کرد: شهرستان کرمان دارای بیشترین تعاونی در میان دیگر شهرستان‌ها است ضمن آنکه در یک سال گذشته ۱۱۷ تعاونی جدید در استان تشکیل شده است که بیش از ۴۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در رابطه با میزان صادرات تعاونی‌ها توضیح داد: در سال ۱۳۹۹، میزان صادرات تعاونی‌ها ۶۱ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ به ۷۲ میلیون دلار رسیده یعنی با ۱۸ درصد رشد مواجه بوده است.

مصباح با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۵۰ هزار و ۲۹۷ ساعت آموزش برای تعاونی‌ها صورت گرفته، به مشکلات ۵۴ تعاونی مشکل دار رسیدگی شده و به حسابرسی ۶۳ تعاونی رسیدگی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در هفته تعاون هم برنامه‌های بسیار زیادی در راستای ترویج مفهوم و تکریم تعاون تدارک دیده شده است ابراز کرد: مهم‌ترین این برنامه‌ها جشنواره تعاونی‌های برتر است که روز شنبه در استانداری کرمان برگزار و از ۶ تعاونی برتر در آن تقدیر خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص دیگر برنامه‌های هفته تعاون توضیح داد: بازدید و سرکشی از تعاونی‌های استان، میز خدمت در پایان نماز جمعه، افتتاح طرح تعاونی مسکن کارکنان مس با ۱۴۶ واحد مسکن از جمله برنامه‌های هفته تعاون تا روز تعاون یعنی ۱۳ شهریور ماه است.

مصباح از انجام ۱۲۲ درصد تعهد اشتغال استان در سال گذشته خبر داد و گفت: ایجاد شغل مرتبط با دستگاه‌های مختلفی است و عموما بخش زیادی از آن در نیمه دوم سال محقق می‌شود همان‌طور که سال گذشته نزدیک به ۷۵ درصد در نیمه دوم سال اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه درصد سهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان کرمان بین ۵ تا ۶ درصد است در مورد برنامه استان برای افزایش این درصد توضیح داد: اولویت پرداخت تسهیلات و اشتغالزایی با تعاونی‌های روستایی است، البته به این نحو که به جای وام دادن به افراد، به تعاونی وام داده شود تا افراد را تحت پوشش خود بگیرند.

مصباح اظهار کرد: وقتی تعاونی تشکیل شد اگر در آن تخلفی صورت بگیرد اعضا باید به بازرسی که خودشان انتخاب کردند یا اتاق تعاون شکایت کنند، اگر آن هم نتوانست احقاق حق کند باید به مرجع قضایی مراجعه کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص آمار بیکاری استان کرمان گفت: آمار رسمی که هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود اما طبق نمونه نرخ بیکاری سه ماه اول سال گذشته استان ۱۱.۲ درصد و سه ماهه اول امسال ۸.۷ درصد است که دلیل آن کاهش ویروس کرونا، اقدامات استان در حوزه اشتغالزایی و توسعه صنعتی استان کرمان است.

انتهای پیام




تعاون در اذهان عمومی جامعه تخریب شده است

منبع: ایـسنا
? تعاون در اذهان عمومی جامعه تخریب شده است