تضامین مذاکرات هسته ای متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران باشد

کرمان – فت فتو – نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: دور جدید مذاکرات هسته ای باید بر اساس یک چارچوب حرفه ای و منطقی شکل گیرد و تضامین به شکلی به کار گرفته شود که هرگونه ورود جمهوری اسلای ایران به این موضوع، متضمن منافع ملی جمهوری اسلامی ایران شود. […]

کرمان – فت فتو – نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: دور جدید مذاکرات هسته ای باید بر اساس یک چارچوب حرفه ای و منطقی شکل گیرد و تضامین به شکلی به کار گرفته شود که هرگونه ورود جمهوری اسلای ایران به این موضوع، متضمن منافع ملی جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش فت فتو، محمدرضا پورابراهیمی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو افزود: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات نباید ذره ای از منافع ملی کشور که حقوق مردم در عرصه اقتصادی است، کوتاه بیایند و در این رابطه باید تضامین لازم از طرف های مقابل به نحوی اخذ شود که تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشود زیرا ما به تعهدات خود عمل کرده ایم و اکنون طلب کار، جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: اکنون مشاهده می شود اروپایی ها و وزیر امور خارجه فرانسه با گستاخی صحبت می کنند و از این رو تاکید می شود که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر زیاده خواهی ها و گستاخی های طرف های مقابل کوتاه بیایند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه درباره مذاکرات برجامی در دوره دولت آقای روحانی می توان مطرح کرد این است که طرف های مقابل در برابر جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل نکرده اند و تضامین لازم در رابطه با عدم اجرای تعهدات در این موضوع مد نظر قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: شاید اصلی ترین چالش درباره این مذاکرات به جز موضوع اعتماد به طرف های خارجی که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم بارها به آن اشاره شد، این بود که با وجود اینکه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خیلی اعلام می کردند که تمامی چارچوب ها را مد نظر قرار داده اند اما آمریکایی ها از برجام خارج شدند و اروپایی ها هم به تعهدات خود عمل نکردند.

پورابراهیمی با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اظهار داشت: حتی یکی از فهرست تعهدات طرف های خارجی درباره جمهوری اسلامی ایران در بحث رفع تحریم های اقتصادی عملیاتی نشد و عملا این اتفاق در مذاکرات دولت روحانی رقم خورد.

وی یادآور شد: با وجود آنکه مقام معظم رهبری بارها تذکر داده بودند و مجلس در حوزه تصمیمات خود شروطی را گذاشته بود ولی دولت نه به محتوای شروط مجلس در موضوعات مربوطه عمل کرد نه آنچه دغدغه معظم له بود را مد نظر قرار داد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون که در دولت آیت الله رئیسی مذاکرات دارد مجدد برای رفع تحریم های اقتصادی دنبال می شود تمام هدف ما باید این باشد بتوانیم تحریم های اقتصادی را برداریم تا گشایش های اقتصادی در کشور ایجاد شود زیرا تحریم ها موجب تضییع حق مردم کشور ما است و هزینه های زیادی را برای مردم ایجاد می کند.

پورابراهیمی ادامه داد: هدف از ورود به دور دوم مذکرات در دولت آقای رئیسی این است که تحریم های اقتصادی را منتفی کرده و کنار بگذاریم و اگر قرار باشد دوباره وارد دور جدیدی از مذاکرات شویم و در دور جدید تعهداتی را بپذیریم اما طرف های مقابل تکرار جریان مذاکرات دولت آقای روحانی را بکنند قاعده عقلی، شرعی و منطقی نخواهد داشت و هیچکس در جمهوری اسلامی ایران آن را نمی پذیرند و مردم چنین اجازه ای نمی دهند.

پورابراهیمی تاکید کرد: باید چارچوب فنی مذاکرات متفاوت از چارچوب مذاکرات قبلی به شکلی باشد که خروجی آن تامین کننده منافع ملی کشور و رفع تحریم های اقتصادی ظالمانه علیه مردم باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این مطلب که هدف اصلی از ورود به مذاکرات هسته ای رفع تحریم های اقتصادی و مسائل تحریمی است، تاکید کرد: اکنون شاهدیم که در مسائل اخیر از جمله بحث های اجتماعی، آب و …  دنبال هستند که کشور را چالش زده نشان دهند و در حوزه ارز شاهد تحرکاتی از طرف های مقابل هستیم که در زمان مذاکرات وین بازار ارز را ملتهب نشان دهند و طرف های مقابل بگویند اگر شما توافق نکنید این التهاب ارزی گسترده تر می شود.

پورابراهیمی بیان کرد: مشخص است که طرف های مقابل حساب شده روی جنگ روانی کار کرده اند و روی آن حساب باز می کنند و اینکه تیم مذاکره کننده با توجه به فضای عمومی و اقتصادی کشور می خواهد تصمیم بگیرد، نباید تحت تاثیر این فضا قرار گیرد و باید منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند.

وی گفت: در بحث قبل آمریکایی ها گفتند اگر امضا نکنید این می شود و آن می شود و کشور را تهدید می کردند و می خواستند در بازه زمانی کوتاه مدت امکان تصمیمات دقیق تر و کارشناسی تر را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند.

وی ادامه داد: بنابراین این فشار هم اکنون نیز در دستور کار آنها است تا با ایجاد فضای روانی کشور را برای تصمیم گیری آنی ترغیب و نگاه همه جانبه را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند که در این رابطه باید با دقت و مراقبت و نگاه تخصصی کار را پیش برد و با حفظ منافع ملی و با یک رویکرد عقلانی و مبتنی بر نگاه حرفه ای و تخصصی و مبتنی بر مبانی شرعی و دینی حرکت کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: آسیب هایی که در مذاکرات دولت آقای روحانی به عنوان آسیب های مذاکرات برجامی مطرح شده بود این است که به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمان آغاز مذاکرات برجامی عمل نشد و در نهایت این وضعیت نامناسب و عدم ایفای تعهدات طرف مقابل شکل گرفت.

وی اظهار داشت: در این دوره اگر جمهوری اسلامی ایران می خواهد با رویکرد مبتنی بر کار حرفه ای و نتیجه بخش حرکت کند و خروجی آن مشهود باشد و به نتایج قابل توجهی برسیم، باید محور تصمیمات، نگاه رهبری باشد که در ابتدای مذاکرات به عنوان توصیه ها، تاکیدات و الزامات خود مطرح کردند و دولت آقای رئیسی باید آنها را مرور کند زیرا  چارچوب آنها می تواند مبنای مستحکمی برای مذاکرات جدید باشد.




تضامین مذاکرات هسته ای متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران باشد

منبع:ایرنـا
? تضامین مذاکرات هسته ای متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران باشد