تشریح جزئیات اقدام تروریستی در کرمان/ دستگیری ۳۲ نفر در این رابطه

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان جزئیات اقدام تروریستی گلزار شهدا کرمان را تشریح کرد. به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ به نقل از راوبط عمومی دادگستری کل استان کرمان؛ مهدی بخشی شب گذشته در برنامه گفتگو ویژه خبری ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان مصیبت عظمی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان […]

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان جزئیات اقدام تروریستی گلزار شهدا کرمان را تشریح کرد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ به نقل از راوبط عمومی دادگستری کل استان کرمان؛ مهدی بخشی شب گذشته در برنامه گفتگو ویژه خبری ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان مصیبت عظمی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحین حادثه گفت: پس از اینکه انفجار نخست رخ داد به سرعت به سمت محل حادثه در حال عزیمت بودم که اطلاع دادند حادثه دوم نیز رخ داده است که در وحله اول با دستوراتی که رئیس کل دادگستری بلافاصله تلفنی ابلاغ کردند. بر روی سه محور تمرکز نمودیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با اشاره به ابهامات مردم در سه محور اقدامات شورای تأمین در بحث پیشگیری و برآورد اطلاعاتی، طرح و برنامه دشمنان و اقدامات و عمل در مرحله اجرا عنوان کرد:  ستاد برگزاری مراسمات شهید سلیمانی از سه سال گذشته شروع به فعالیت نمود که شامل دو کمیته ایمنی و امنیتی است و در همین راستا مراسم سالگرد سال گذشته توسط نیروهای نظامی و امنیتی آسیب‌شناسی گردید.

وی افزود: برای اولین بار در جامعه اطلاعاتی استان، کمیسیون خاصی ویژه مراسم سالگرد شهید سلیمانی تشکیل گردید که چهار  جلسه در خصوص این مراسم برگزار نمود و حداقل دو جلسه این کمیسیون با حضور معاونین ویژه وزارت اطلاعات از تهران برگزار  و تدابیر لازم از چندین ماه قبل اندیشیده شد.

این مقام قضائی به ١۶ بمب کشف شده در استان کرمان اشاره و اظهار داشت: قدرت انفجار هر کدام از این بمب‌های کشف شده بسیار بیشتر از جلیقه انفجاری که در حادثه توسط عامل انتحاری منفجر شد بود که الحمدالله با عنایت خدا و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف و خنثی گردیدند.

وی گفت: حجم تهدیدات در سال جاری بسیار زیاد بود به دلایل متعدد از جمله شکست مفتضحانه اسرائیل از گردان‌های قسام و شکسته شدن هیمنه استکبار صهیونست‌ها که همانند یک مار زخمی به دنبال ضربه زدن و انتقام از سردار سلیمانی، مکتب و زائر ایشان بودند.

دادستان کرمان تأکید کرد: گروه‌های زخم خورده مختلف از جمله داعش، انصار الفرقان، منافقین و غیره برنامه‌هایی داشتند و خبرهایی نیز مبنی بر تصمیم آنان به صورت منسجم، متحد و با برنامه جهت انجام اقدام تروریستی وجود داشت لذا تمام توان استان پای کار آمد و علاوه بر نیروهای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، حتی نیروی انتظامی و ارتش نیز دستگاه‌های خود را مستقر کردند که تا چندین کیلومتر تمام ریز پرنده‌ها را رصد می‌کرد و دستگاه جمر و سگ‌های مخصوص کشف مواد منفجره نیز در نظر گرفته شده بود.

مدعی العموم در استان با اشاره به اینکه روزهای قبل از مراسم و به ویژه شب قبل از سالگرد، تمام منطقه گلزار شهدا با وسایل فنی- الکترونیکی و با سگ‌های ویژه پاکسازی شد، اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته دشمن نتوانست مواد منفجره‌ای در هیچ نقطه‌ای از محل برگزاری سالگرد جا سازی نماید و هر دو عملیات تروریستی به صورت انتحاری بوده‌اند. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان حجم تهدیدات در سال جاری را بسیار زیاد قلمداد کرد و تصریح داشت: در دو ماه گذشته ٢٣ عنصر داعشی و آماده عملیات انتحاری توسط وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، نیروهای انتطامی و ارتش در مرز دستگیر شدند که هر کدام از اقدامات خرابکارانه آن‌ها برای یک استان کافی بود.

بخشی جابه جایی گیت‌ها در گلزار شهدا را کارشناسی شده دانست و عنوان کرد:  گیت‌های اولیه به خصوص گیتی که بعد از زیر گذر و محل عبور مردم بود ترکیبی بود و بر اساس نظر کارشناسی غیر از این نقطه نمی‌توانست در جای دیگر مستقر شود کما اینکه اگر در جای دیگر نیز بود این انفجار صورت می‌گرفت و عامل انتحاری می‌آمد و با یک سد امنیتی برخورد و قبل از آن گیت خود را منفجر می‌کرد.

وی افزود: گیت اول به صورت فیزیکی در دو طرف مسیر بود و نیروهای مخفی در آنجا حضور داشتند و از طریق فنی و هوشمند نیز در حال چک بود.

این مقام قضائی بیان کرد: یکی از شواهدی که نشان می‌دهد عامل انتحاری نتوانست وارد جمعیت اصلی شود این است که نیروهای انتظامی در منطقه وقوع حادثه مستقر بودند و چهار شهید و ١٩ مجروح داده‌اند که حال برخی از آنان نیز وخیم است.

وی در خصوص پژو ۴٠۵ سربی رنگ مستقر در محل وقوع حادثه توضیح داد:  این خودرو کارت تردد داشته و از جمله خودروهایی بود که برای موکب‌ها تجهیزاتی می‌آورد و عنایت الهی بود که جلوی تعداد زیادی از ساچمه‌ها و ترکش‌ها را گرفته بود و مانع از این شده بود که صدمات بیشتری وارد شود.

بخشی در ادامه به اقدامات نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات پس از وقوع حادثه اشاره و تصریح کرد: ظرف مدت ٢۴ ساعت، کلیه عوامل دخیل در این موضوع و پشتیبان آن شناسایی گردیدند و عصر حادثه محلی که جلیقه‌های انفجاری ساخته شده بود و همچنین ابزار و ادوات مربوطه، ریموت، ساچمه‌ها و غیره در آن محل در حاشیه شهر کشف شد که قصد داشتند در مراسم صبح تشییع از آن‌ها استفاده نمایند اما با عنایت خدا از عملیات تروریستی دیگر جلوگیری به عمل آمد.

دادستان کرمان ابراز داشت: استاندار حداقل دو جلسه در شورای امنیت کشور در شاک شرکت نمودند و تدابیر لازم را در خصوص مسائل و مشکلات احتمالی اندیشیدند و مجموعه دولت و استاندار هزینه‌هایی را انجام دادند که زیر ساخت‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتقاء یابد و جلسات مستمری نیز جامعه اطلاعاتی و شورای تأمین برای برگزاری مراسم سالگرد سردار سلیمانی برگزار نمود.

مدعی العموم در استان تأکید کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته توسط نیروهای حفاظت اطلاعات مراجع امنیتی و انتظامی، تاکنون  قصوری از ناحیه متولیان امنیت برگزاری سالگرد شهید سلیمانی صورت نگرفته است و نتایج بررسی های ما نیز حکایت از تلاش شبانه روزی متولیان امر از چند ماه قبل دارد و تمام توان خود را گذاشتند.

وی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح، هیئتی از کمیسیون امنیت مجلس نیز در استان کرمان جهت بررسی موضوع حضور پیدا کرده‌اند  دستگاه قضائی تاکنون به قصور یا سهل‌انگاری در انجام وظیفه از ناحیه متولیان امر نرسیده است و شاهد تلاش زیاد دست اندرکاران در برگزاری مراسم بوده‌ایم اما اگر در آینده بر اساس نظر کارشناسان به مدرکی حاکی از قصور فرد یا افرادی برسیم قطعاً برخورد خواهیم نمود و مماشاتی نداریم.

دادستان کرمان اقدامات پیشگیرانه و امنیتی در سال جاری را نسبت به سال گذشته بیشتر دانست و اظهارکرد: امسال با توجه به آسیب‌شناسی از سال گذشته و افزایش ٣٠ درصدی جمعیتی که پیش‌بینی می‌کردیم تعداد نیروهای امنیتی نیز به صورت محسوسی با کمک استان‌های دیگر افزایش پیدا کرده بودند، از لحاظ فنی و هوشمند اقدامات قابل توجهی از جمله تعبیه دوربین‌های حرارتی و استفاده از پهباد صورت گرفته بود و پایگاه اطلاعاتی ویژه‌ای هم تشکیل شد که تمام موارد را در گلزار شهدا رصد می‌کرد.

وی عنوان داشت: دو عامل انتحاری نیز در صدد انجام عملیات در آئین تشییع شهدای حادثه تروریستی بودند که قبل از برگزاری مراسم تشییع دستگیر شدند.

مدعی العموم در استان افزود: تاکنون ٣٢ نفر در این پرونده اعم از افرادی که پشتیبانی می‌کردند دستگیر شده‌اند که در حال بازجویی و اقدامات مقدماتی است و برخورد دستگاه قضایی با مسببان و عاملان پشیمان‌کننده و قاطع خواهد بود.

وی گفت: همانگونه که ما در دستگاه قضائی تکلیف داریم با مسببان این حادثه برخورد قاطع داشته باشیم، با افرادی که در فضای مجازی و رسانه‌ها تولید محتوای کذب و نشر اکاذیب می‌کنند و می‌خواهند به نحوی در راستای سیاست‌های اسرائیل، نیروهای خدوم نظام و نیروهای امنیتی را زیر سؤال ببرند و آب در آسیاب دشمن بریزند نیز برخورد خواهیم داشت.

دادستان کرمان هدف اصلی اسرائیل و دشمنان نظام را القای ناامنی در جامعه و زیر سؤال بردن نیروهای خدوم نظام دانست و ابراز کرد: بی انصافی است که بدون تحقیق و بررسی، اظهار نظری در راستای سیاست اسرائیل نمائیم و در این خصوص نیز بنا به دستور رئیس محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور شروع به شناسایی کرده‌ایم و به واحد رصد فضای مجازی دادسرای مرکز استان و نیروهای امنیتی دستور داده شده تا این افراد را شناسایی نمایند و قطعاً  احضار یاجلب و برخورد با آن‌ها صورت گرفته خواهد شد.

این مقام قضائی در پایان متذکر شد: تیم تروریستی گلزار شهدای کرمان به‌طور کامل جمع‌آوری شده‌اند اما این به معنای غفلت کردن نیست و اگر همیشه با این دید که وضعیت مطلوب است به وضع موجود قانع باشیم اشتباه است کما اینکه داعش بیانیه دوم خود را نیز صادر کرد که قصد اجرای اقدامات دیگری نیز دارد اما الحمدالله به حول قوه الهی و با اقتدار نیروهای امنیتی قطعاً شکست خواهند خورد و راه شهید سلیمانی پر رهرو خواهد شد و این انگیزه و هدف دشمنان که می‌خواهند مکتب سلیمانی را کمرنگ کنند محکوم به شکست است.

انتهای خبر/م




تشریح جزئیات اقدام تروریستی در کرمان/ دستگیری ۳۲ نفر در این رابطه

منبع:آرمـان
? تشریح جزئیات اقدام تروریستی در کرمان/ دستگیری ۳۲ نفر در این رابطه