تبِ زیباتر جلوه دادن چهره آن‌ها را به این روز انداخته

نذیر کرمان/کرمان دادستان کرمان گفت :برخی از مراکز ارائه خدمات زیبایی و یا افراد دیگر به صورت غیر قانونی و بدون صلاحیت پزشکی و اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح مبادرت به انجام اقدامات و فعالیت‌های پزشکی به‌ویژه در موضوعات زیبایی می‌کنند که در بسیاری موارد منجر به ورود صدمات شدید و غیر قابل جبران و […]

نذیر کرمان/کرمان دادستان کرمان گفت :برخی از مراکز ارائه خدمات زیبایی و یا افراد دیگر به صورت غیر قانونی و بدون صلاحیت پزشکی و اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح مبادرت به انجام اقدامات و فعالیت‌های پزشکی به‌ویژه در موضوعات زیبایی می‌کنند که در بسیاری موارد منجر به ورود صدمات شدید و غیر قابل جبران و در چندین نمونه منجر به فلج اعضای نواحی مختلف بدن فرد شده است.

تزریق ژل در مرکز نامعتبر باعث عفونت شدید در بدن زن جوان شد، تزریق مواد تاریخ گذشته، زیبایی دختر جوان را از او گرفت، چَنگ مواد تاریخ گذشته بر صورت زن جوان و زیبایی که به قیمت جان تمام شد؛ نمونه اخباری است که می‌توان با یک جست‌وجوی کوتاه در فضای مجازی پیدا کرد. اخباری که هر کدام از تباه شدن سلامت یک فرد می‌گوید و متأسفانه با رونق گرفتن فعالیت مراکز نامعتبر در سال‌های اخیر نمونه‌های آن زیاد شده است.

به گزارش نذیر کرمان، تا چندی پیش این قبیل‌ خدمات محبوبیت و فراگیری امروزه را نداشتند. جراحی‌های زیبایی عمدتاً راز مگویِ افرادی بود که در سوانحی چون سوختگی یا تصادف، در پی راه‌حلی برای ترمیم، بهبود عملکرد و زیبایی نسبی عضو حادثه دیده توسط جراح پلاستیک بود اما امروزه افراد زیادی به نحوی فزاینده با الهام از شبکه‌های اجتماعی و ستاره‌های ایرانی و خارجی، از این روش‌ها برای بهبود ویژگی‌های ظاهری خود استفاده می‌کنند اما آنچه بر مشکلات در این زمینه دامن می‌زند عدم مراجعه به افراد متخصص و مراکز معتبر برای دریافت خدمات زیبایی و ترمیمی است.

تبِ زیباتر جلوه دادن چهره‌شان آن‌ها را به این روز انداخته. تمایل به داشتنِ صورتی زیباتر ظاهراً بر هراس از نتایج ناگوار یا عوارض خدمات زیبایی چربیده و هیچ گاه نمی‌توانند فرجام‌های تلخ بعدی را پیشاپیش ببینند. افرادی نا آشنا و غیر پزشک که دست به تیغ می‌شوند و گستردگی این بزه به دلیل سود آور بودنش، آمار بالایی از خطاها و قصور جراحی‌های زیبایی را رقم می‌زنند به نحوی که در سال ١۴٠٢ پرونده‌های متعددی در زمینه مداخلات افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی و جراحی زیبایی به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ارسال شده است.

کم نیستند افرادی که در طول روز با عارضه ناشی از مراجعه به مراکز نامعتبر به دادستان مراجعه می‌کنند. سهیلا یکی از مراجعه کنندگانی است که با چشم‌هایی پریشان و عکس‌هایی در دست که چهره قبل از عمل او را نشان می‌دهند و کاغذی که عریضه‌اش را داخل آن نوشته‌ منتظر است تا شرح مشکل خود را با آقای دادستان در میان بگذارد. می‌گوید: «از طریق سایت دیوار با این مرکز آشنا شدم، خودشان را جای دکتر معرفی کردند و تزریق ژل را انجام دادند، بعد از دو روز صورتم ورم کرد که مجدداً مراجعه کردم و طی سه جلسه با تزریق فیلر و آنزیم، باعث ایجاد لک و فرو رفتگی در صورتم شد» 

آرزو هم مشکل مشابهی دارد و مشتری یکی دیگر از مراکز نامعتبر ارائه خدمات پزشکی و زیبایی بوده است.

شکایت دیگری که از معاونت درمان علوم پزشکی به این مرجع قضائی ارجاع شده حکایت از مرکز غیر مجازی دارد که خدمات پوست، مو، لیزر و زیبایی را ارائه می‌دهد و بدون داشتن پروانه به کار با اشعه مشغول و دخالت در امر پزشکی و تهدیدی علیه بهداشت عمومی می‌باشد که تعداد زیادی از مردم از طریق مراجع غیر رسمی با این مرکز آشنا شده‌اند.

افراد به دلایلی همچون پایین‌تر بودن هزینه و یا تحت تاثیر تبلیغات نامعتبر برای دریافت خدمات زیبایی به مراکز و یا افراد غیرمتخصص مراجعه می‌کنند و پس از اقدام زیبایی دچار عوارض و نواقصی در چهره یا سایر اعضای بدن خود می‌شوند که به سادگی قابل جبران نیست و منجر به شکایت و بعضاً صدمات شدیدی می‌شوند و حتی بسیاری از این صدمات قابل برگشت هم نیستند.

دادستان کرمان هشدار می‌دهد با توجه به اینکه اکثر این عمل‌های زیبایی و سایر خدمات سرپایی به صورت غیر قانونی و زیر زمینی انجام می‌شوند لذا خود شهروندان باید هوشیار باشند و اگر برای عمل زیبایی و دریافت خدماتی از این قبیل اصرار دارند حتماً به مراکز معتبر و مجوزدار مراجعه کنند.

رسانه‌ها نقش خود را در راستای آگاهی بخشی در امر سلامت مردم فراموش نکنند

مهدی بخشی دادستان کرمان دو معضل را در این زمینه یادآور می‌شود: نخست افراد پزشکی که صلاحیت ورود به حوزه جراحی زیبایی را ندارند و دوم هم افراد غیرپزشکی که به صورت غیر مجاز در امر پزشکی مداخله می‌کنند که در این خصوص، سازمان نظام پزشکی باید عملکرد پزشکانی که صلاحیت و تخصص ورود به حوزه جراحی زیبایی ندارند اما وارد این حوزه می‌شوند را بررسی و بر آن نظارت کند.

مدعی العموم در استان به مردم توصیه کرد: همانطور که مردم در بسیاری از امور زندگی خود حساس و دقیق هستند، از آنان درخواست می کنم قبل از دریافت هر اقدام درمانی و تشخیصی به خصوص اقدامات زیبایی که در کشور ما بسیار زیاد شده و به نظر می رسد تعدد اعمال جراحی در حوزه زیبایی از میانگین جهانی هم بالاتر رفته است، تحقیقات کافی به عمل آورند و با حساسیت و وسواس زیاد، پزشک و درمانگر خود را انتخاب کنند و رسانه‌ها نیز نقش خود را در راستای آگاهی بخشی در امر سلامت مردم فراموش نکنند.

انتهای پیام




تبِ زیباتر جلوه دادن چهره آن‌ها را به این روز انداخته

منبع: ایـسنا
? تبِ زیباتر جلوه دادن چهره آن‌ها را به این روز انداخته