تامین امنیت غذایی سفره مردم به دست کشاورزان/ خودکفایی جنوب کرمان در تولید بذر

نذیر کرمان/کرمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نقش کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش را در تامین امنیت غذایی سفره مردم موثر دانست که این مهم با دست و پنجه فعالان حوزه کشاورزی رقم خواهد خورد.   به گزارش نذیر کرمان، هر ساله از سوی رهبری معظم انقلاب شعاری برای سال جدید مشخص می‌شود که […]

نذیر کرمان/کرمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نقش کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش را در تامین امنیت غذایی سفره مردم موثر دانست که این مهم با دست و پنجه فعالان حوزه کشاورزی رقم خواهد خورد.

 

به گزارش نذیر کرمان، هر ساله از سوی رهبری معظم انقلاب شعاری برای سال جدید مشخص می‌شود که توجه ویژه مسئولان را نسبت به تحقق اهداف تعریف شده می‌طلبد و نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی معظم له به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» بیانگر ضرورت موضوع اقتصاد و در کنار آن اهمیت مردم است که چند سالی در حول همین محور اقتصاد می‌چرخد.

لازم است تلاش بیشتر و با برنامه‌ای انجام شود که مهمترین دغدغه مردم طی این سال‌ها حول سبد و سفره غذایی می‌چرخد زیرا روز به روز شاهد تنگاهای جدیدی هستیم  که دود آن بیشتر به چشم مردم می‌رود.

از آنجایی که سفره و سبد غذایی اهالی جنوب کرمان به بخش کشاورزی گره خورده، به نظر می‌رسد جهش تولید با مشارکت مردم بدون رونق بخش کشاورزی معنا نخواهد شد لذا این مهم در مردمی کردن اقتصاد از دسترنج کشاورزان برمی‌آید.

سفره مردم جنوب به کشاورزی وابسته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت و گو با نذیر کرمان با اشاره به تاثیر تولیدات کشاورزی و باغی در جهش تولید و مردمی کردن اقتصاد اظهار کرد: مسئولیت سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص بیشتر از سایر دستگاه‌های اجراییست زیرا امنیت سفره غذایی مردم به آن گره خورده است .

دکتر احمد احمدپور افزود: برای تحقق شعار سال هم در بحث جهش تولید و هم مشارکت مردم، این سازمان برنامه‌های اجرایی و عملیاتی دارد.

وی اظهار کرد: در خصوص جهش تولید، مهمترین اصل مشارکت مردم است که زیرمجموعه برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزایش بهره‌وری را یکی از برنامه‌های این سازمان دانست که به صورت ویژه هم در سال گذشته و هم امسال با جدیت و برنامه‌ریزی دنبال می‌شود و گفت: باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم تا کمک ویژه‌ای برای رشد تولید داشته باشیم.

وی عملیاتی شدن افزایش بهره‌وری را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: برای عملیاتی شدن بهره‌وری، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی همراه و همگام با تولید کنندگان بخش کشاورزی حرکت می‌کنند و یکی از برنامه‌های مهم آنها آموزش به بهره‌برداران است که با جدیت دنبال می‌شود.

احمدپور با اشاره به آخرین وضعیت تولید گندم در جنوب کرمان، افزود: در بحث تولید گندم با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده، ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و برنامه‌هایی که اجرا شده از استفاده بهینه از منابع شامل آب، خاک، بذر و زمان کوددهی و آبیاری و سمپاشی است که به خوبی آموزش انجام شده و از طرفی در بحث تولید بذر گندم که همیشه با مشکل روبرو بودیم، طی دو سال اخیر خودکفا شده‌ایم و اکنون اضافه بر نیاز منطقه نیز تولید می‌شود.

وی مبارزه با آفات را در راستای افزایش تولیدات از دیگر برنامه‎هایی برشمرد که در دستور کار قرار دارد و گفت: در خصوص مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما، سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به عنوان پایلوت اصلی برای مبارزه انتخاب شده است و در حوزه آموزش نیز علاوه بر کارشناسان و کشاورزان حوزه جنوب کرمان با استان‌های هرمزگان و سیستان و همچنین شرق استان همکاری لازم صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزایش سطح گلخانه‌ها را یکی از اهداف مهم این سازمان دانست و گفت: برای احداث هر هکتار گلخانه مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که برای وثیقه حدود ۷۰ درصد سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی را باید وثیقه و ضامن تعیین کرد.

وی افزایش سطح گلخانه‌ها را باعث بهره‌وری بالا و استفاده بهینه از خاک و آب دانست و اظهار کرد: از طرفی به شدت در مصرف آب صرفه‌جویی شده و سم، بذر و کود نیز مدیریت می‌شود و هزینه‌های تولید کاهش پیدا می‌کند.

احمدپور پیگیری برای منطقه آزاد کشاورزی را یکی از برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد و گفت: اگر منطقه آزاد کشاورزی برای جنوب کرمان عملیاتی شود، عمده مشکلات کشاورزی حل خواهد شد و شرکت‌های بزرگ کشاورزی برای صادرات و خدمات‌دهی به کشاورزان در دسترس همه قرار خواهد گرفت و مشکلی برای فروش محصول و یا تهیه بذر و کود مناسب نخواهند داشت .

وی یکی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی را بهسازی باغات خرما، گردو و تولید نهال عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی کشت بافت خرما در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان انجام شده و در شُرف تولید انبوه است. ضمن اینکه تولید نهال مرکبات در روستای نراب نیز مراحل پایانی زیرساخت‌های خود را می‌گذراند و طی دوسال آینده نهال اصلاح شده مرکبات در اختیار باغداران قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید بذور هیبرید نظیر فلفل و بادمجان را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: این بذرها برای کاشت و ثبات قیمت‌ها بسیار موردنیاز کشاورزان منطقه بوده که محقق شده و در مرحله تولید انبوه قرار گرفته است.

وی تولید نهال‌های سردسیری و سرشاخه کاری گردو را نیز اقدامات انجام شده دانست که مردم نیز از این امر به خوبی استقبال کرده‌اند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب مستندسازی اراضی کشاورزی و پیگیری برای رفع تداخلات را از دیگر اقداماتی دانست که در رفع دغدغه‌های کشاورزان انجام شده و گفت: کشاورزان باید نسبت به مستندسازی باغات و اراضی کشاورزی خود اقدام کنند.

احمدپور گفت: در حوزه دام و طیور و نهاده‌ها، به سمت اقتصادی کردن تولیدات در این بخش حرکت کردیم و با همکاری بخش خصوصی کشتارگاه صنعتی دام و طیور در دستور کار قرار دارد که با تکمیل کشتارگاه طیور در اسفندقه با کمک بخش خصوصی در سال‌جاری، مراکز دامپروری و مرغداری‌های منفعل نیز دوباره شروع به کار خواهند کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پایان ارتباط بین بخشی با کشاورزان را به عنوان بخش خصوصی مثبت ارزیابی کرد و گفت: مهمترین گزینه برای اجرای شعار سال همین ارتباط بین کشاورزان و سازمان جهادکشاورزی است که به خوبی محقق شده و آموزش نیز از طریق مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی در همه مناطق اجرایی شده و کشاورزان برای تدوین سیاست‌های کشاورزی و بهره‌وری بیشتر مشارکت خوبی دارند و این مشارکت باعث موفقیت سازمان جهاد کشاورزی در تسهیل اجرای برنامه‌ها شده است.

به گزارش نذیر کرمان، در هر حال تولید، بخشی از مجموعه کشاورزی جنوب استان کرمان محسوب می‌شود که به درستی توسط کشاورزان و بهره‌برداران و یا همان بخش خصوصی در حال انجام است اما آنچه که برای کشاورزان جنوب کرمان مشکل آفرین شده، بازار عرضه محصولات کشاورزی و بعضاً نبود صنایع تبدیلی است که همیشه باعث ایجاد بحران می‌شود و بخش بزرگی از اقتصاد منطقه را با چالش مواجه می‌کند که نیاز است برای آن برنامه‌ریزی و اقدام عملی و تثبیت شده‌ای صورت گیرد که اگر اجرای منطقه آزاد کشاورزی اتفاق بیفتد، شاید بخش عمده‌ای از مشکلات حل شوند.

انتهای پیام

تامین امنیت غذایی سفره مردم به دست کشاورزان/ خودکفایی جنوب کرمان در تولید بذر

منبع: ایـسنا
? تامین امنیت غذایی سفره مردم به دست کشاورزان/ خودکفایی جنوب کرمان در تولید بذر