کل اخبار 111850 اخبار امروز : 42
  • تاریخ : جمعه - ۲۱ - اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 - May - 2024
  • ساعت :

    بیم و امیدها برای پسته ایران

    یادداشت محسن جلال‌پور کارشناس و فعال اقتصادی / رئیس اسبق اتاق‌های ایران و کرمان پسته ایران از سال ۱۳۹۷ به این سو روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته؛ نه محصول خوبی داشته‌ایم و نه صادرات‌مان خوب بوده. مصرف داخلی هم به‌طور مداوم کاهش یافته است اما شاید سال ۱۴۰۲ سالی متفاوت باشد. در پنج سال […]

    یادداشت محسن جلال‌پور
    کارشناس و فعال اقتصادی / رئیس اسبق اتاق‌های ایران و کرمان

    پسته ایران از سال ۱۳۹۷ به این سو روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته؛ نه محصول خوبی داشته‌ایم و نه صادرات‌مان خوب بوده. مصرف داخلی هم به‌طور مداوم کاهش یافته است اما شاید سال ۱۴۰۲ سالی متفاوت باشد.

    در پنج سال گذشته حداکثر محصول برداشت‌شده در کشور ۱۵۰ هزار‌ تن بوده اما گاهی برداشت محصول به ۴۰ تا ۵۰ هزار تن نیز رسیده که عدد پایینی است.

    اما خبر خوب این است که امسال محصول خوبی داریم.

    هرچند انجمن ملی پسته هنوز نتیجۀ برآوردهایش را اعلام نکرده اما احتمالا امسال بیش از ۲۰۰ هزار تن پسته برداشت خواهد شد.

    بر اساس پیش‌بینی‌ اتحادیه جهانی خشکبار، امسال بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار تن پسته در جهان برداشت می‌شود. سهم آمریکا حدود ۶۰۰ هزار تن است. ایران ۲۰۰ هزار تن محصول خواهد داشت و دیگر کشورها از جمله ترکیه، سوریه و اسپانیا حدود ٢٢٠ هزار تن برداشت می‌کنند. ظاهرا ۲۰۰ هزار تن محصول از سال گذشته باقی مانده که در مجموع، کل پسته امسال حدود یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن خواهد بود.

    حال که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ایران پسته بیشتری داشته باشد، آیا در صادرات هم شرايط بهتر خواهد بود؟

    به گمانم نه؛ چون شرایط برای حضور در بازارهای جهانی از همیشه سخت‌تر است.

    در حال حاضر صنعت پسته ایران چند تهدید بزرگ پیش‌ رو دارد:

    تهدید اول مربوط به بخش کشاورزی این صنعت است که به‌خاطر ساختار خرده‌مالکی، از بهره‌وری پایین رنج می‌برد، در نتیجه راندمان تولید پسته در هکتار در کشور ما پایین است. آب همیشه از مشکلات اساسی ما بوده و در سال‌های گذشته، فرو‌نشست زمین هم به آن اضافه شده است. در فرآوری پسته، شرایط بهتری داریم؛ ماشین‌آلاتی که در این صنعت به کار رفته، تقریبا به‌روز و مدرن است.

    اما خبر بد اینکه در صادرات، مشکلات نگران‌کننده‌ای داریم.

    از یک‌سو قیمت تمام‌شدۀ محصول ما از قیمت تمام‌شدۀ محصول آمریکا بسیار بالاتر است و از سوی دیگر، تحریم هستیم اما آن‌ها دست بالاتر را دارند و آزادانه تجارت می‌کنند و بازارهای ما را تحت کنترل خود می‌گیرند.

    تحریم‌ها مشکلات زیادی برای صادرکنندگان ایجاد کرده و رسما تجار ایرانی را به حاشیه رانده است. به سختی مذاکره می‌کنیم، به سختی می‌فروشیم و به سختی ارز ناشی از صادرات را به کشور باز می‌گردانیم. اعتباری برایمان نمانده و کسی برای تجارت با ما ریسک نمی‌کند. در چنین شرایطی، سیاستگذار هم هرجا که بتواند ضربۀ مهلکی وارد می‌آورد. این ضربه یا به‌صورت مستقیم از طریق سیاستگذاری، به سوی صادرکننده حواله می‌شود یا به‌صورت غیرمستقیم و از طریق شوک‌های اقتصادی وارد می‌آید. در نتیجه صادرکنندۀ ایرانی در بازارهای جهانی باید در جنگی نابرابر شرکت کند و در داخل هم به‌خاطر نوسان‌ نرخ ارز و تغییرات مکرر سیاست‌ها و قوانین و بی‌ثباتی اقتصاد کلان قادر به برنامه‌ریزی نیست و در نتیجه روزبه‌روز اثرگذاری‌اش کمتر و بنیه‌اش ضعیف‌تر می‌شود.

    در کنار این مشکلات، آلودگی به سموم هم خطری جدی برای پسته ایران است.

    قانون جدیدی تحت عنوان پروتکل ۶۷ قرار است در اتحادیه اروپا اجرایی شود که بر اساس آن، اگر باقيماندۀ سموم محصولات کشاورزی بیش از حد استاندارد این اتحادیه باشد، مرجوعی در کار نخواهد بود و تنها راه، معدوم کردن محصولات است. ظاهرا اتحادیه اروپا به این جمع‌بندی رسیده که اگرچه هنوز مشكل آفلاتوكسين بهطور كامل حل نشده اما قابل مدیریت است چون با «سورت» مجدد می‌توان درصد آن را به حد مجاز رساند اما برای باقيماندۀ سموم راهی وجود ندارد و تنها راه، معدوم کردن محصولات است.

    اتحاديه اروپا هم به‌خاطر درصد بالای محموله‌های برگشتی به دليل آلودگی آفلاتوكسين به ايران تذكر جدی داده و هم اجرای پروتكل جديد در مورد باقيماندۀ سموم را با جدیت دنبال می‌كند. بدون شک اجرای این استانداردها برای پسته ایران مشکلات جدی ایجاد کرده و بازارهای باقی‌مانده را از ما می‌گیرد.

    به این ترتیب با وجود افزایش قابل توجه میزان تولید، سال ۱۴۰۲ برای صادركنندگان پسته ایران سال دشواری خواهد بود. چون افزایش محصول پسته، به اندازه‌ای نیست که  بنیۀ مالی تضعیف‌شدۀ کشاورزان و باغ‌داران را تقویت کند و زیان مالی صادرکنندگان را بهبود بخشد.

    در نتیجه انتظار از سیاستگذار این است که با تغییر مداوم رویه‌ها و قوانین، آینده را غیر‌قابل پیش‌بینی نکند و ثبات را به اقتصاد بازگرداند. مهم است به گونه‌ای سیاستگذاری شود که هم هدف سیاستگذار در زمینۀ بازگشت ارز به کشور محقق شود و هم صادر‌کنندۀ واقعی بتواند مأموریت‌اش را به درستی انجام دهد.

    منبع: کانال تلگرامی محسن جلال‌پور




    بیم و امیدها برای پسته ایران

    منبع:یـزدان کـرمان
    ? بیم و امیدها برای پسته ایران

    نوشته های مشابه

    نائب قهرمانی تیم گلبال بانوان کرمان در رقابتهای لیگ بانوان کشور
    20 - اردیبهشت - 1403

    نائب قهرمانی تیم گلبال بانوان کرمان در رقابتهای لیگ بانوان کشور

    تیم گلبال سیرجان کرمان با کسب ۲۲ امتیاز و اختلاف یک امتیار نسبت به قهرمان (هرندی تهران) بر سکوی دومی رقابت‌های لیگ گلبال بانوان کشور ایستاد . به گزارش نذیر کرمان و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان تیم گلبال استان کرمان که در قالب تیم سیرجان در این رقابت‌ها شرکت […]

    تجلیل از رئیس انجمن صبح و‌ ورزش استانداری کرمان
    20 - اردیبهشت - 1403

    تجلیل از رئیس انجمن صبح و‌ ورزش استانداری کرمان

    با حضور رئیس و دبیر هیات ورزش های همگانی استان کرمان و رئیس و اعضای کمیته ورزش روزانه از خدمات ماندگار احمد مجد زاده رئیس انجمن صبح و ورزش استانداری کرمان با اهدا لوح سپاس تجلیل به عمل آمد. به گزارش نذیر کرمان، امیر جعفری رئیس و حمید شیردل دبیر هیات ورزش های همگانی استان […]

    انتخابات مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کرمان برگزار شد
    17 - اردیبهشت - 1403

    انتخابات مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کرمان برگزار شد

    با حضور مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز کشور و مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور صورت گرفت. به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان انتخابات مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمان با حضور دکتر جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور،دکتر حسینی مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور،مدیران کل […]

    فولاد بافت؛ بزرگترین گام برای مهار تورم و رشد تولید در استان کرمان
    15 - اردیبهشت - 1403

    فولاد بافت؛ بزرگترین گام برای مهار تورم و رشد تولید در استان کرمان

    شرکت احیا استیل فولاد بافت، به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید فولاد در کشور، نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند. تاریخچه شرکت احیا استیل بافت به گزارش نذیر کرمان و به نقل از افتصاد نیور، سال ۱۳۶۸ در راستای تصمیمات کلان دولت در زمینه زنجیره فولاد، ۷ طرح ملی فولاد در ۷ منطقه […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا
    google-site-verification=LpVT_XOmM0mXIQSH9gdbeL6NcB6rRetHYPJ3RBKu11A