بیماری زردی در کمین دام های کوهبنان است

کرمان- رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش جمعیت کنه در دامداری ها، بیماری های مربوط به این فصل مانند تیلریوز در کمین است. به گزارش نذیر کرمان، امیرحسین همتی دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دلیل اصلی بیماری تیلریوز یا زردی در دام‌ها، وجود کنه‌های خانواده هیالوما […]



کرمان- رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش جمعیت کنه در دامداری ها، بیماری های مربوط به این فصل مانند تیلریوز در کمین است.

به گزارش نذیر کرمان، امیرحسین همتی دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دلیل اصلی بیماری تیلریوز یا زردی در دام‌ها، وجود کنه‌های خانواده هیالوما روی بدن دام است.

همتی تصریح کرد: این کنه‌ها خود می‌توانند ناقل تک یاخته ای به نام تیلریا آنولاتا بوده و در حین خونخواری از بدن دام باعث انتقال تک یاخته به بدن دام شده و علائم بیماری زردی پس از چند رو ز پدیدار خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان در مورد تیلریوز (بیماری زردی) بیان کرد: نوعی از انگل تک یاخته که عامل تیلریوز است درگاو و گوساله و نوع دیگر آن در گوسفند و بز ایجاد بیماری می‌کنند.

وی ادامه داد: ولی گاهی نوع زردی گاو و گوساله در گوسفند و بز و به ندرت زردی نوع گوسفند و بز در گاو و گوساله هم دیده می‌شود.

همتی تاکید کرد: عامل بیماری زردی در انسان با عامل بیماری زردی در دام کاملاً متفاوت است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان بیان کرد: تیلریوز یا بیماری زردی دام جز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست و از طریق گوشت به انسان منتقل نمی‌شود.

وی یادآور شد: اما گوشت دام مبتلا به این نوع زردی قابلیت مصرف انسانی را ندارد و در کشتارگاه‌ها ضبط و معدوم می‌شود.

همتی گفت: تابستان فصل تولید مثل و افزایش جمعیت انگل‌های خارجی و خصوصاً کنه‌هاست.

وی افزود: کنه‌ها با حمله به بدن دام و خونخواری، علاوه بر ایجاد کم خونی و کاهش سیستم ایمنی دام، می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های خونی مانند تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو و خصوصاً زردی شوند.

همتی تصریح کرد: مطمئن‌ترین راه پیشگیری از تیلریوز، واکسیناسیون دام‌ها در فصل زمستان است تا ایمنی آن‌ها در تابستان را فراهم کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان افزود: رعایت بهداشت دام، استفاده از جایگاه مناسب برای نگهداری دام، سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آن‌ها به منظور مبارزه با کنه‌ها نیز در جایگاه دوم روش‌های پیشگیری در دام‌های واکسینه شده قرار دارد.

وی در ادامه افزود: موارد فوق برای دام‌های غیرواکسینه به‌عنوان تنها راه پیشگیری از بیماری محسوب می‌شود.

همتی به مهم‌ترین علائم تیلریوز در دام نیز اشاره و بیان کرد: تب بالا (۴۲ درجه)، کاهش شدید شیر و اشتها، افزایش ضربان قلب و تنفس، تورم غدد لنفی پیش کتفی و پس رانی، کم رنگی و وجود نقاط خونریزی و زردی تدریجی در مخاط چشم و واژن از جمله این علائم است.

وی در پایان از دامداران شهرستان کوهبنان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در اسرع وقت مراتب را به کلینیک‌های بخش خصوصی یا شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان اعلام کنند تا کنترل و درمان بیماری هرچه سریع‌تر صورت بپذیرد.

کد خبر ۶۱۲۰۲۳۵


بیماری زردی در کمین دام های کوهبنان است

منبع: مــهر
? بیماری زردی در کمین دام های کوهبنان است