بیش از ۲ هزار کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع جنوب کرمان احداث می‌شود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از احداث ۲٠٠٠ کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع در سال ۱۴٠۲ در جنوب کرمان خبر داد.  به گز ارش فت فتو از جنوب کرمان، حسن وحید امروز در حاشیه بازدید از عملیات بادشکن زنده اطراف مزارع در منطقه ریگ آباد شهرستان قلعه‌گنج اظهار […]


معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از احداث ۲٠٠٠ کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع در سال ۱۴٠۲ در جنوب کرمان خبر داد.

 به گز ارش فت فتو از جنوب کرمان، حسن وحید امروز در حاشیه بازدید از عملیات بادشکن زنده اطراف مزارع در منطقه ریگ آباد شهرستان قلعه‌گنج اظهار کرد: با توجه به طرح ارائه شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به سازمان منابع طبیعی کشور، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع در جنوب کرمان احداث می‌شود.

بادشکن‌های زنده معمولاً از یک یا چند ردیف درخت یا درختچه یا گیاه مقاوم تشکیل شده‌اند که معمولا عمود بر جهت باد اصلی قرار می گیرند. بسیاری از کارشناسان حفاظت خاک اعتقاد دارند که برای کنترل فرسایش بادی در مزارع، لازم است علاوه بر ایجاد بادشکن، عملیاتی نظیر کشت نواری، پوشانیدن خاک به وسیله بقایای گیاهی ، تناوب زراعی ، شخم حداقل و حذف عمل نرم کردن کلوخه ها نیز صورت پذیرد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منطقه جنوب کرمان در بحث بادشکن زنده اطراف مزارع در کشور پیشرو است، بیان داشت: این منطقه با توجه به شرایط مناسب کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی برای احداث بادشکن زنده و توسعه زراعت چوب دارد و اجرای این طرح‌ها فرصتی مغتنم و راهکاری موثر برای احیای جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب آن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه طرح زراعت چوب و بادشکن زنده اطراف مزارع در اهداف طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت پیش‌بینی شده است، بر اهمیت اجرای این طرح‌ها در جنوب کرمان تاکید کرد.

به گزارش فت فتو، در حاشیه این بازدید به‌منظور ترویج فرهنگ درختکاری و در راستای طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت چند اصله نهال غرس شد.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





بیش از ۲ هزار کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع جنوب کرمان احداث می‌شود

منبع: فــارس
? بیش از ۲ هزار کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع جنوب کرمان احداث می‌شود